Hulp gevraagd voor C8-Wikipedia
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 20 augustus 2016 04:58 PM

Dag forumleden,

Bij puur toeval kwam ik enkele weken geleden op de Wikipedia-pagina van de C8 terecht. Zoals de meesten onder jullie wel zullen weten is het concept achter Wikipedia dat het een vrije encyclopedie is: iedereen kan er met andere woorden naar hartenlust artikels op bewerken. Dat is meestal een goede zaak, want dat maakt de artikels razendsnel up-to-date en dus accurater, maar helaas niet altijd.

Aangezien de pagina over de C8 niet al te vaak bezocht wordt, vallen foute wijzingen door flauweriken niet onmiddellijk op. Zo staat de huidige pagina er bijgevolg dus bij.

Moest de pagina veranderd zijn op het moment dat jij dit leest, er stond enkel “een gewone lamp kan niet branden op een Citroën.”

Ik zou het artikel graag bijwerken met correcte gegevens. Helaas vind ik op internet niet bijster veel info. In het Engelstalige artikel over de Eurovans (de samenwerking tussen Citroën, Peugeot, Fiat en Lancia) heb ik een aantal bruikbare dingen gevonden.

Dit heb ik voorlopig al:

De C8 was een monovolume gezinswagen van het Franse automerk Citroën. De wagen werd gepresenteerd op het Autosalon van Genève in 2002, en bleef leverbaar tot 2014. De auto was het resultaat van een samenwerking tussen 4 automerken: Citroën en Peugeot (de twee zusterbedrijven van PSA) in samenwerking met Fiat en Lancia (beide lid van FCA). Het resultaat waren volgende vier wagens:

Citroën C8
Peugeot 807
Fiat Ulysse
Lancia Phedra

De C8 was de opvolger van Citroën’s vorige MPV; de Evasion. Ook deze werd ontwikkeld in samenwerking met de 3 andere automerken.

Wie op het forum weet veel over de C8 en kan me wat extra info doorspelen?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 20 augustus 2016 05:06 PM
  [ # 1 ]

Heb je al naar de Engels-, Frans- en Duitstalige Wikipedia-artikelen over de C8 gekeken?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 20 augustus 2016 05:09 PM
  [ # 2 ]

Jep, maar zowel op de Engels- als de Duitstalige Wikipedia wordt je doorverwezen naar een algemene pagina over de Eurovans.

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 20 augustus 2016 05:10 PM
  [ # 3 ]

Op de Franstalige Wikipedia (die tevens over de vier modellen tezamen gaat) vind je wel opmerkelijk meer info over de C8 dan op haar zusterpagina’s.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 augustus 2016 06:17 PM
  [ # 4 ]

https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-technische-gegevens-specificaties/Citroen/M232/C8 zit bij de 2.0Hdi ook nog een 120pk versie, die staat er niet op.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 23 augustus 2016 12:40 PM
  [ # 5 ]

Ik had inmiddels een aardig artikel gescheven over de C8, maar blijkbaar kon een andere Wikipedia-gebruiker daar niet zo goed tegen.

Gevolg: mijn tekst weg en een nieuwe in de plaats. Helaas heeft de nieuwe schrijver grotendeels info gekopieerd van de pagina over de Fiat Ulysse, bovendien met enkele fouten erin.

Zo beweert hij dat de C8 “helaas” geen hydropneumatische ophanging meer had (op het moment van introductie was die enkel nog weggelegd voor de C5 en C6) en dat de opvolger van de C8 niet meer met Fiat gebouwd zou worden (de C8 heeft nooit een opvolger gekregen).

Ach ja. Die 2 fouten hebben ik er op z’n minst uitgehaald.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook