weinig trekkracht?
vder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 11-04-2016

Gepost: 21 augustus 2016 03:44 PM

Hoi mede forummers,

Ik heb gisteren met de caravan (denk 1000 kg) gereden, maar vind de auto niet echt krachtig, In zijn 5 heeft ie soms moeite om de 90/95 km/h vast te houden. Ik dacht dat de 1.8 wel een vlotte trekauto was, maar ik vind het een beetje tegenvallen. Wat is jullie ervaring hiermee?

gr. vder

Grand Picasso C4 bj. 2008 / 1.8-16V

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 21 augustus 2016 05:52 PM
  [ # 1 ]

heb er geen ervaring mee, maar zag dat ie op kenteken 1500kg mag trekken, dus zou ie makelijk mee moeten kunnen nemen???
heb jij al een 6bak?
weet wel uit ervaring, dat als je er iets aan hebt hangen, je in de versneling moet rijden, dat waneer je gas bij geeft de auto ook reageert, dus sneller gaat, doe je dit niet, dan kom je op de lijst van nieuwe koppaking terecht,
dit zie je ook vaak bij mensen die in een automaat rijden, en hem in de D rijden. de motor moet dan teveel swoegen,
meschien hem een keer laten uitlezen, en er dan op nadruk bij melden dat je vermogen mist. de parameters moeten natuurlijk wel kloppen, en niet ergens op 70% werken.

Profiel  
 
vder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 11-04-2016

Gepost: 21 augustus 2016 06:19 PM
  [ # 2 ]

ja dat begrijp ik. Ik zat een tijdje in zijn 4e versnelling, later weer de 5de.

Grand Picasso C4 bj. 2008 / 1.8-16V

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 augustus 2016 08:15 PM
  [ # 3 ]

Hoeveel toeren rijdt je dan ? Voor goed vermogen moet je die 1.8 toch wel boven de 4000 toeren/minhouden, dat zijn we niet meer gewend. Dus terug naar de 4e versnelling en laat die 5 dan maar. Met een caravan vang je veel meer wind, dus heb je veel meer vermogen nodig, het is niet alleen het gewicht.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
vder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 11-04-2016

Gepost: 21 augustus 2016 09:13 PM
  [ # 4 ]

ja, dat klopt. ik reed ongeveer 3200 toeren denk ik. soms ff terug naar de 4e.

Grand Picasso C4 bj. 2008 / 1.8-16V

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 augustus 2016 10:00 PM
  [ # 5 ]

Je maximum koppel komt pas vrij bij 3750 toeren/min, en maximum vermogen bij 6000.
Als je 90/95 rijdt in de 5 ben je motor aan het “afwurgen”, d.w.z. je vraagt maximum vermogen terwijl je bij een hoger toerental wel meer vermogen hebt.
Daarnaast is je verbruik dan hoger dan in de 4e versnelling, als je met een caravan rijdt.  ( Zonder caravan is dat niet zo, dan “vraag” je bij hetzelfde toerental veel minder vermogen van de motor).
Het “nieuwe rijden” is heel goed als je “solo” rijdt, maar met een caravan van 1000 kg, dat wil zeggen een totaal gewicht van 2500 kg moet je op toeren rijden. In Nederland valt dat nog niet zo erg op, maar zodra je in heuvelachtig terrein komt moet je echt in een lagere versnelling rijden, vaak blijf je dan in de 3e versnelling.
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 augustus 2016 10:02 AM
  [ # 6 ]

Vergeet niet dat de auto zelf al 1500 kg weegt. Komt er nog belading bij en een sleurhut van 1000 kg. Dat met een motortje van 125 pk, zonder turbo, die zijn koppel bij een relatief hoog toerental afgeeft maakt dat dit leeg al geen snelheidswonder is laat staan met iets er achter. Dat is ook de reden waarom de 2 liter geschikter is voor het sleuren…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 22 augustus 2016 10:27 AM
  [ # 7 ]

Met de Xsara Picasso van m’n ouders al eens meubels gehaald, rij ik de lege aanhanger terug naar de winkel, gewoon een kleine enkelasser met een huif d’r op. Kon tegen de wind in geen 80km/h vast houden in de 5e versnelling op een vlakke weg.

Een 1.8 uit 2003 overigens, 115pk. En of het zo hoort of dat het een specifiek probleem is met de wagen van m’n ouders, maar echt power heeft dat ding nooit gehad, bij wat voor toerental dan ook.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 22 augustus 2016 12:19 PM
  [ # 8 ]

Met mijn Xsara Picasso 1.8 16V, volgepakt, 4 man in de auto, op de route de soleil moest ik al terug naar de vierde versnelling en dat zonder caravan erachter.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook