Koelprobleem?
arnold554
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 10-06-2011

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 24 augustus 2016 11:04 AM

Hallo allemaal.
Poosje terug al met het zelfde probleem een bericht geplaatst, ben nu iets wijzer geworden maar nog steeds een wazig verhaal.
Mijn temp lampje begint te branden als de temperatuur boven de helft uit komt. Na veel onderzoek en dingen proberen, het volgende:
Radiator nieuw, koppakking en alles wat erbij hoort o.a. d-riem waterpomp enz enz, nieuw. Inmiddels erachter gekomen dat het lampje gaat branden als de fan aan springt en lampje uitgaat als de fan afslaat. Lampje gaat ook branden onder het rijden bij 140+. Gaat dan de fan ook aan? Draait de fan ook tijdens het rijden?
De vraag is: waarom gaat het templampje branden als de temp goed blijft. Het is ën 1.6 8v uit 2001. Kan het zijn dat er ooit een ander teller in is gekomen van een 1.4? Heb nl een onlogische km stand. Al met al na de hele vernieuwing van radiator en kop, is het lribleem nog niet verholpen. Miss storing in electrische gedeelte van koeling? Wie kan me helpen….

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 24 augustus 2016 05:21 PM
  [ # 1 ]

Vorige eigenaar misschien gedaan.

Vond ie t leuk om te zien wanneer die draait??

Thermostaat heb je toch wel vernieuwd?

Wie zegt dat de temp goed blijft? en klopt de meter niet.

Hang er eens een goedkoop digitaal ding in met een draad naar binnen, kijken hoe warm die echt wordt.

Komt er genoeg koelwind bij de radiateur via grill en dergelijke, of heeft er iemand ooit iets dicht gemaakt voor de winter??

En ja, onder het rijden kan de fan uiteraard ook draaien.

Gr. Wim.

Profiel  
 
arnold554
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 10-06-2011

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 24 augustus 2016 05:40 PM
  [ # 2 ]

Hoi Wim. Als eerste bedankt voor je reactie.
Thermostaat is vervangen evenals de temp sensor.
Ik kan niets ontdekken wat eventueel is dicht gemaakt. De optie om een digitale meter er in te hangen zat ik zelf ook al aan te denken.
Dan kom ik gelijk bij mn vogende probleem/uitdaging, hoe warm mag het koelsysteem worden voordat het mis gaat, of moet je kijken naar de temperatuur van het blok zelf, en hoe warm mag dat dan zijn.
Inmiddels is er al zoveel vernieuwd dat ik me eingelijk niet kan voorstellen dat het hele systeem op het kookpunt draait…

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 24 augustus 2016 07:34 PM
  [ # 3 ]

Rond 90 graden is oke.

In Nederlands klimaat schommelt dat dan wel eens van 75 tot 100 graden (zomer-winter)

Rond kookpunt zal het nu wel draaien dezer dagen.
Maar dat is geen probleem.

De externe temp.meter lijkt me de beste optie.

Kan je alles direct samen laten vallen:

-Hoe is de meter in de auto?
-Slaat de fan mooi aan en uit.
-En hoe heet wordt de hele zwik eigenlijk?

De temperatuur zou ik willen meten in de bovenste slang van de radiateur, daar komt het heetste vloeistof uit de motor.

Succes Gr. Wim.

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 29 augustus 2016 09:03 PM
  [ # 4 ]

Heeft je saxo airco? Ik heb wel eens gehad dat die metalen ribbelpijp die vanaf het hitteschild loopt bovenop de temperatuursensor boven de thermostaat lag en die vanaf de verkeerde kant te warm werd. Dit gaf ook een brandend temperatuurlampje.

Profiel  
 
Jokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-12-2013

Gepost: 02 september 2016 12:53 PM
  [ # 5 ]

Let erop dat sommige TU motoren 2 temperatuursensors voor koelvloeistof in het blok hebben zitten. Zo’n sensor kost 2x niks en zijn vaak het probleem van flikkerende lampjes temperatuur. Een is zichtbaar aan bestuurderskant van het blok (met groene fiche, de andere zit meer onderaan. Misschien dat iemand hier wel een tekeningetje heefft van de citro-service?

http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=465702

Op bovenstaande link van het saxperience forum zie je op foto de 2 sensoren.

De blauwe geeft de meting voor je metertje/lampje


Citroen C5 2.0i
Lexia

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook