Achteras vervangen, achterkant hoger…
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 27 augustus 2016 11:18 PM

Ik rijd mijn 1.4i Berline als sinds 1995. Destijds nieuw gekocht. Met zo’n 240k op de teller heb ik van de week de achteras vervangen voor een revisie exemplaar. Reden was scheefstand rechterachterwiel waardoor dit bij zware belading de binnenkant van de wielkast raakte bij een bocht naar links, met een metaal op metaal-achtig piepend geluid.

Het hele spul gedemonteerd met de bedoeling een revisieset voor de achterste draagarmlagers links en rechts te plaatsen. Het linkerachterwiel stond niet erg scheef en aan die kant was de as te reviseren geweest door het plaatsen van twee nieuwe lagers en vervanging van de bus. Rechtsachter bleek het buitenste draagarmlager compleet weg te zijn. Ik vond nog een stukje van een “velletje” van de buitenring, maar geen spoor meer van de lagernaalden. Alles tot pulp vermalen. Als gevolg daarvan was de bus in de as gaan invreten. Plaatsen van een nieuw lager zou zinloos geweest zijn, omdat juist op de plek waar de belasting het grootst is, het nieuwe lager niet meer ondersteund zou worden.

Enfin, de twee revisiesets teruggebracht en ingeruild op een revisieas en die er ondergeschroefd. De oude asbevestiging met silentblocks heb ik laten zitten, alleen de buisvormige as met de torsiestangen en draagarmen vernieuwd. Bij terugplaatsing van de as heb ik nog even gecheckt of de afstand van de astap tot de onderkant van de wielkast, met de schokbreker nog niet gemonteerd, gelijk was aan de afstand bij de oude as. Dat was zo.

Toen de auto uiteindelijk weer op zijn wieltjes stond viel op dat de achterkant nu een paar centimeter hoger staat, dan met de oude versleten as. Hoeveel weet ik niet exact, want ik heb dat niet gemeten, maar ik schat 3 centimeter.

Nou kan ik dat voor een deel wel verklaren omdat er weer een millimeter of 4 lager tussen zit, maar ik vraag me af of er wellicht ook een effect is van de nieuwe torsiestangen. Zou het kunnen dat die dingen na 21 jaar verkeersdrempels uiteindelijk toch een beetje gaan vervormen, of slapper worden, waardoor de achterkant in de loop der jaren langzaam zakt?

Hebben jullie ervaring met dit fenomeen?

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 28 augustus 2016 01:29 AM
  [ # 1 ]

Ik heb bij mijn Xsara ook de achteras laten vervangen door een gereviseerde as.
Volgens mij zelfde systeem.
Voor vervanging zat bij mij de bovenkant van de banden in de wielkast, nu kan ik de hand er tussen steken.
Ruimte zeker 3 tot 4 cm.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 28 augustus 2016 12:38 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie.

Ja, het systeem/principe is hetzelfde hoewel ik niet weet of de onderdelen uitwisselbaar zijn.

Heb je je ooit afgevraagd waarom de achterkant nu zoveel hoger staat?

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 29 augustus 2016 12:11 AM
  [ # 3 ]

Door slijtage was alles ingezakt.
Werd mij voor de reparatie verteld dat de auto achter 3 a 4 cm omhoog zou komen.
Dit was volgens de gegevens van Citroën de afstelling.

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 04 september 2016 09:53 AM
  [ # 4 ]

Respect; meer dan 20 jaar rijden met een ZX en blijkbaar ook nog niet van plan om er afstand van te doen very good

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 september 2016 08:07 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 04 september 2016 08:23 PM
  [ # 6 ]
Bertje beige schreef:

Respect; meer dan 20 jaar rijden met een ZX en blijkbaar ook nog niet van plan om er afstand van te doen very good

Ik ben van plan dat ding te blijven rijden tot “gaat echt niet meer”. IJs en weder dienende haalt mijn oudste volgend jaar haar rijbewijs en het lijkt me geinig als zij er ook nog in kan rijden. Zij is jonger dan de auto. En dan verleg ik de lat naar de volgende kinderen.

De ZX rijdt comfortabel en wil ook na 20 jaar niet roesten. Aan onderhoud ben ik per jaar minder kwijt dan een ander aan jaarlijkse afschrijving of zelfs aan de kosten van een grote beurt.

Natuurlijk slijten er normale zaken, maar omdat de techniek relatief eenvoudig is, kan ik heel veel zelf doen. Er zit geen CAN bus systeem in en voor het vervangen van een koplampje hoef ik niet naar de garage, omdat je er niet bij komt. En mijn zwager heeft een autobedrijfje met een brug, waarop ik kan terugvallen voor de lastigere klussen. Als ik alles door de dealer zou moeten laten doen zou het plaatje er waarschijnlijk anders uitzien.

In de loop der jaren heb ik wel wat moderniteiten ingebouwd. Bluetooth carkit, buitentemperatuur thermometer, USB laadpunt, de IR afstandsbediening van de centrale portiervergrendeling vervangen door een RF kitje, achteruitrijsensoren in de achterbumper, trekhaak met zelfgebouwd elektronisch schakelingetje dat detecteert of de mistlamp van de aanhangwagen brandt en dan die van de auto automatisch uitdoet. Allemaal voor max €25 per projectje.

Het is dus ook een beetje een hobby geworden. 

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 september 2016 09:49 PM
  [ # 7 ]

Goed bezig, kan volledig volgen waarom je het doet, alleen die mistlampschakelaar… https://www.bullstore.nl/carpoint-stekkerdoos-kunststof-7-polig-mistlamp-schakelaar?gclid=CNzdgL299s4CFTYW0wodpPwGVw

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 04 september 2016 10:02 PM
  [ # 8 ]
paso schreef:

...alleen die mistlampschakelaar…

Ja, ik weet dat die bestaan, en ook dat die door corrosie je mistlamp kunnen uitschakelen, ook als er geen aanhangwagen achter hangt. En dat vindt de APK meneer dan weer niet fijn.

Ik heb de trekhaak voor €25 van de sloop gehaald, compleet met kabelboom en 7-polige stekkerdoos. Ik vond het wel een grappige uitdaging om iets te maken dat detecteert dat er stroom door de draad naar de mistlamp van de aanhanger loopt. De oplossing lag in twee diodes, een transistor en een relais. Een nieuwe contactdoos met schakelaartje was duurder, veel minder degelijk dan de oude contactdoos en dit was leuker en leerzamer. 

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 september 2016 10:09 PM
  [ # 9 ]

Ook gelijk in, na 2 jaar mag je die schakelaar normaal wel eens reinigen want het derde jaar kan het al problemen geven.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook