2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
D.B, René Bonnet en CD
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 september 2016 03:33 PM
  [ # 16 ]

De laatste D.B voor vandaag. Deze is van Claude Gayraud. Overigens heeft de familie Gayraud niet alleen D.B’s en MEP’s. Ze hebben het dealerschap voor John Deere in Albi en Realmont en zijn ook gepassioneerde traktorenverzamelaars. De foto’s van deze D.B zijn in 2013 in Albi gemaakt.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 september 2016 04:04 PM
  [ # 17 ]

Net als bij de MEP’s ook hier schitterende foto’s. De D.B in je laatste bericht kan ik niet helemaal plaatsen. Aan de wielen is te zien dat hij over een Panhard-aandrijflijn beschikt, dus van na 1949 moet zijn. De vormen lijken nog sterk op DB4 en DB5, dus moet hij uit het begin van de jaren ‘50 zijn, maar welke het precies is, weet ik niet. Typenkunde is een lastig thema bij D.B. Afhankelijk van de raceklasse waarin een auto ingezet werd, kreeg deze nu eens een grotere en dan weer een kleinere motor of werd van een barquette een coupé gemaakt. Ook de fronten werden in die jaren nog weleens aangepast. Ik heb ooit wat gelezen over de inzet van dit pas gerestaureerde en nog niet gelakte exemplaar, maar waar was dat ook alweer? Kortom, ik ben heel nieuwsgierig naar bouwjaar en type!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 18 september 2016 09:20 PM
  [ # 18 ]

De raderen draaien inmiddels naar de eigenaar van de DB.

Jawel die woont in ALBI.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 september 2016 02:47 PM
  [ # 19 ]

Het raadsel van de onbekende D.B is opgelost: de carrosserie is niet van D.B zelf. In bericht 25 op http://forums.motorlegend.com/vb/showthread.php?p=755892 staat:

automobile D.B 775 Trouis

Philippe Gayraud annonce qu’il vient d’acheter une barquette D.B 775 Trouis comme celle du N° 203. Il cherche des photos du tabeau de bord, des sieges et du moteur. La 762 est devenue 775. La 782 a disparu.

En 1953 Georges Trouis, garagiste parisien, a fait réaliser une barquette chassis D.B n° 775 par le carrosier Dhoest. La dernière barquette de course étant posée sur un chassis D.B n° 800, chassis commandé chez D.B en avril 1954.

12 h de Casablanca. En 1955 aux 24 h du Mans Trouis l’engage en compagnie de Louis Hery. Il terminera 20ème au général et 14ème à l’indice.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 september 2016 02:50 PM
  [ # 20 ]

En die informatie komt weer uit een uitgebreider artikel van het Panhard Racing Team: La D.B Antem-Trouis.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 september 2016 09:27 PM
  [ # 21 ]

Met motor ziet dat er dan zo uit:

Het hierboven genoemde bouwjaar 1953 blijkt toch niet te kloppen. Dat berust op een verwisseling met een andere door Dhoest voor Trouis opgebouwde D.B. Het exemplaar van Gayraud is van 1952, zoals beschreven in een artikel over de Le Mans Classic 2014 van het Panhard Racing Team: klik!

Eigenlijk wilde ik weten of de auto inmiddels in bleu de France gelakt is, maar er is geen recente informatie te vinden. Of hij na de technische problemen van Albi 2013 en Le Mans 2014 niet weer opgebouwd is?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 september 2016 01:05 PM
  [ # 22 ]

Uit het modellenoverzicht 1938-1968 D.B, René Bonnet, CD blijkt duidelijk dat eerst D.B en later René Bonnet zich zeer inzetten voor de jeugd: 1949 D.B Racer 500, 1954 D.B Monomill, 1961 D.B Formule Junior, 1963 René Bonnet Formule 3. Dat ging echter nog verder: op voitureapedales.com wordt het verhaal verteld van de D.B Le Mans in schaal 1:2.

De zeer gedetailleerde D.B Le Mans wordt aangedreven door een tweetakt bromfietsmotor van VAP en kent een behoorlijk succes. De Automobile Club de l’Ouest bestelt er zelfs dertig voor gebruik op het circuit van Le Mans. In 1961 ontwikkelt de D.B Le Mans zich tot René Bonnet Missile, ook in schaal 1:2.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 september 2016 01:19 PM
  [ # 23 ]

lefigaro.fr toont bij een artikel over een veiling van zo’n D.B Le Mans in schaal 1:2 ook een foto van de voorkant:

Geschatte verkoopprijs: €5.000-€7.000. Volgens het veilinghuis ossenat.fr is hij afgehamerd bij €6.200.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 23 september 2016 08:58 PM
  [ # 24 ]

Ook zo’n mini DB Le Mans was in Nederlandse handen, er was er dus een.

Heeft ook een keer op de Le Msns Classic gereden, Maaaaaaar…

Die is helaas bij een brand in de Betuwe ook verloren gegaan.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 september 2016 10:54 AM
  [ # 25 ]

Gevonden op autodiva.fr: René Bonnet tussen een Djet in 1:1 en een Missile in 1:2.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 24 september 2016 08:07 PM
  [ # 26 ]

Maar gelukkig hebben we ook een 1 op 1 Missile, deze staat in Eindhoven.

En is na restauratie nu in prachtige staat, met in het vooronder een 1093cc Renault motor.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 25 september 2016 01:54 PM
  [ # 27 ]

Ook achter de D.B Le Mans en de René Bonnet Missile met bromfietsmotor zit een bijzonder verhaal. Dergelijke gemotoriseerde kinderauto’s waren in de jaren ’50 en ’60 in Engeland en in Frankrijk heel geliefd. D.B en René Bonnet verkochten ze niet alleen direct, maar de Automobile Club de l’Ouest nam van allebei ook een hele serie af voor zijn Critérium du jeune pilote. In 1957 werd op het Circuit de la Sarthe in Le Mans een minicircuit ingericht, waarop kinderen van 7 tot 13 jaar konden leren rijden, de startprocedure oefenen en zich tussen reclameborden en signaleringsvlaggen echte coureurs voelen. In de eerste jaren bestond de vloot uit auto’s van het model Jeudi, gebouwd door Carniel.

Zoals deze foto laat zien, reisde het Critérium ook door den lande. Lokale winnaars konden in het voorprogramma van de 24 heures du Mans strijden om de kampioenschapstitel in de 24 minutes du Mans.

In 1961 werd de Carniel Jeudi afgelost door de D.B Le Mans, die op zijn beurt in 1964 opgevolgd werd door de René Bonnet Missile. Op de beurs Rétromobile 2016 heeft de Automobile Club de l’Ouest groots uitgepakt om zijn 110-jarig bestaan te vieren. Op de stand is ook een René Bonnet Missile 1:2 te zien geweest.


foto: Thierry GIL via autodiva.fr

Het Critérium du jeune pilote bestaat nog steeds, maar is nu minder op racen gericht en heet daarom Critérium du jeune conducteur. Zoals Visa GTI 115 hierboven al aangegeven heeft, wordt bij de Le Mans Classic ook met historische auto’s uit deze klasse geracet in Little Big Mans voor kinderen van 6 tot 10 jaar.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 september 2016 10:58 AM
  [ # 28 ]

Het verschijnen van de Panhard 24CT was voor CD aanleiding om over een modernisering van de Panhard CD na te denken. Er zijn schetsen van een coupé en een cabriolet bewaard gebleven, die duidelijk familiegelijkenis met de Panhard CD Le Mans uit 1964 vertonen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 05 oktober 2016 10:38 AM
  [ # 29 ]

Eenmaal weer thuis kijken we even in de boekenkast.

EPA bracht heel lang geleden 1984 een leuke serie uit “Toute L’Histoire”.

met nummer 33 en als onderwerp “DB”. van Francois Jolly.

Ook heb ik “Des DB aux Matra” 30 ans de voitures bleues.  van Patrice Verges.

Maar ook “DB Le Renaissance du sport automobile en France”. van Francois Jolly.

Allemaal boeken met goede informatie en heel veel goede en oude foto’s.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
qwaszx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 02-02-2017

Gepost: 02 februari 2017 10:08 PM
  [ # 30 ]

bijgaand een plaatje van mijn DB HBR5, nu nog de enige in Nederland…

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook