30 van de 31
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 Volgende > 
   
Hilko16TZi’s BMW 525 Touring
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 25 juli 2022 02:24 PM
  [ # 436 ]

Verbruikcijfers, ook interessant.

Gisteren een rit Den Haag-Winterswijk vv, heen in de stikstofreductiesnelheid van 100 km/h (nou ja, zo ongeveer Laughing ) en terug gewoon met 130 +/- 5 km/h.
Afgelegde afstand vanaf voltanken tot weer voltanken: 370 kilometer precies.
Verbruik (benzine, hypothetisch) volgens bc 8,4 l/100 km (= 1 op 11,9)
Gemeten LPG verbruik 370 km/40,59 l (= 1 op 9,11)

Zowel heen als terug de airco op 20 graden, autostand. Zoveel mogelijk op de cruise control (ca 95 procent van de rit schat ik).
Zit ie op LPG toch zo’n 27% boven wat de boardcomputer zegt bij rijden op benzine. Dat zal in de praktijk ook wel iets tegenvallen, maar binnen 10% zoals Vialle belooft blijft ie (nog) niet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42346
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 25 juli 2022 06:56 PM
  [ # 437 ]

Die BC lult vaak maar wat. Meet eens het échte benzineverbruik. Ik denk dat je misschien nog wel schrikt van het verschil met de BC.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3120
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juli 2022 09:00 PM
  [ # 438 ]

Op benzine kan zo’n boordcomputer redelijk goed zijn: Bepaald aan de hand van de afstand, injectieduur en tijd het verbruik.
Maar als je op gas rijdt klopt dat niet meer, want die gascomputer gaat wel uit van de injectieduur, maar doet daar zelf vanuit de gemeten bedrijfsomstandigheden wat extra bij. Je motor denkt dat hij prima en lekker arm loopt, maar je gascomputer bepaald wat er echt gebeurt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 28 juli 2022 11:47 PM
  [ # 439 ]

Ik vind 1 op 9,11 op LPG best een redelijk verbruik gezien gewicht, motorisering en gebruik van de auto.
In de stad zit ie trouwens makkelijk op 1 op 6 tot maximaal 7, als je heel voorzichtig bent Cool

Nu alle grote problemen wel verholpen zijn blijft er nog een bescheiden lijstje met uit te voeren zaken over.
Nummer één is absoluut het brandstoffilter vervangen, omdat ik verwacht dat daarmee de laatste nukken uit de koude start te halen zijn.
Nummer twee is het monteren van normale veren aan de voorzijde. De auto ligt nu voor bijna op z’n buik, zo laag staat hij op z’n poten. Er zitten verlagingsveren met Monroe schokdempers onder. Die dempers kunnen nog wel even, maar die veren moeten rap wieberen.
En nummer drie is het repareren van de achterklepwisser.

Meer is er niet meer mee aan de hand, het is een erg fijne en (inmiddels) betrouwbare, comfortabele snelwegcruiser. Waar ik stiekem nog veel blijer mee ben dan ik eerst dacht er ooit mee te worden. Hij heeft nog wat cosmetische dingen, maar dat komt mettertijd wel.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42346
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 29 juli 2022 09:43 AM
  [ # 440 ]

Kun je nagaan hoe lekker die auto zal rijden met de correcte veren er onder straks. Hebben ze achter niet lopen rotzooien met de rijhoogtes?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 29 juli 2022 09:53 AM
  [ # 441 ]

Nee, hij staat achter gewoon op normale hoogte. De auto heeft nu een hoge “rake”, om eens een Formule 1 term te gebruiken, en dat doet afbreuk aan de auto. Ik twijfel trouwens ook nog over de velgen, die ik best mooi vind maar niet echt bij de E39 passen. 17” vult de wielkasten dan wel weer mooi. Afijn, dat heeft al helemaal geen haast.

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6082
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 juli 2022 02:44 PM
  [ # 442 ]

Als je ‘gewoon’ luchtvering hebt kun je de hoogte achter overigens aanpassen met INPA. Je hebt ook types, die vervangen het stangetje naar de sensor door een instelbaar stangetje. Dat is dus echt heel erg suf.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 02 oktober 2022 11:30 PM
  [ # 443 ]

Het nare starten is eindelijk opgelost. Nieuw brandstoffilter (met ingebouwde brandstofdrukregelaar) deed de truuk. Was nodig ook, want hij wilde van de week helemaal niet meer aanslaan.
Next stop: DISA klep reviseren/upgraden…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 oktober 2022 12:52 PM
  [ # 444 ]

Ha, mooi werk! Soms is het (uiteindelijk) zo simpel…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 27 oktober 2022 07:59 PM
  [ # 445 ]

De laatste twee weken toch weer regelmatig narrig met koude start. Starten, aanslaan en meteen weer afslaan.
Tot voor kort deed ie het dan na de tweede poging wel, maar ook dat werd steeds minder, tot helemaal niet meer aanslaan aan toe.
Aangezien de auto op LPG gewoon goed rijdt verdacht ik geen sensoren als oorzaak van deze problemen, maar eerder het benzinetoevoertraject. Inmiddels had ik brandstoffilter/brandstofdrukregelaar al vervangen en dat hielp wel iets, maar nog niet afdoende.

Daarom vandaag de benzinepomp vervangen voor een exemplaar van de sloop. Dit omdat dit soort intermitterende storingen kunnen komen door een pomp die zijn beste tijd gehad heeft en het soms zelfs even helemaal niet meer doet.
Opvallend: het stukje slang tussen pompuitgang en (door mij geplaatst) keerklepje bevatte bijna zwarte benzine. Ergo: dat stukje slang tussen pompuitgang en keerklep was geen brandstofslang, al was het wel als zodanig verkocht, en was aan het desintegreren. Vond het ook al raar dat er niet op stond dat het benzineslang is. De tank zag er vanbinnen schoon uit en daar was ik erg blij mee.

Hoe dan ook, met andere pomp en zonder keerklepje startte hij in ieder geval goed, sloeg netjes aan en liep meteen mooi op 6 cylinders. Dit wel met warme motor, want naar de sloperij geweest. De vlotter doet het ook nog, dus in zoverre is de operatie geslaagd. Morgen eens kijken wat er met koude start gebeurt.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 28 oktober 2022 05:27 PM
  [ # 446 ]

Goed, of eigenlijk, niet goed. Want natuurlijk weer ruk starten vanochtend.
Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat er één of meerdere benzine injectoren lekken als de motor stil staat. Dat het kreng dus al min of meer verzopen is voordat er überhaupt benzine opgepompt wordt.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 18 november 2022 01:06 PM
  [ # 447 ]

Het antwoord op het startprobleem is gevonden: vervuiling.

Inmiddels een aantal kilometer met een reinigingsmiddel (Tecflow Speed Cleaner) in de tank gereden, en dat werpt zijn vruchten af.
Het starten en vooral aanslaan gaat stukken beter, maar belangrijker: hij blijft ook lopen, slaat niet meer af bij iedere hoek in de eerste 500 meter.

Wil ik het echt goed hebben, dan zullen de injectoren minimaal een keer in bad moeten. Kan me ook voorstellen dat er een of twee gewoon vervangen moeten worden. Maar zolang het warm gewoon goed is op benzine, en op LPG had ik al geen probleem, dan vind ik het voor nu wel best.

Overigens blijkt de oude benzinepomp het soms inderdaad gewoon niet te doen (getest met een paar keer rechtstreeks 12V erop. De pomp draait wel maar pompt dan niet).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42346
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 20 november 2022 07:57 PM
  [ # 448 ]

Lekker bezig! Maar, een setje frisse injectoren van een sloper met een lage(re) kilometerstand monteren, is dat geen optie voor je?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6082
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 20 november 2022 08:51 PM
  [ # 449 ]

Ik denk dat in jouw motor van die VDO/Siemens injectoren zitten, die zijn helaas niet zo goedkoop als Bosch, maar nog wel te koop. Als je ze gaat reinigen zou ik dat laten doen bij een bedrijf dat ook kan controleren of ze goed sluiten en de flow binnen specificaties is, want anders weet je nog niks.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5923
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 21 november 2022 12:32 AM
  [ # 450 ]

Er zitten inderdaad VDO injectoren in, à €110,-/stuk. Vandaar dat ik daar nog niet zo’n haast mee heb. Misschien eens bij een demontagebedrijf vragen of ze wat hebben liggen met een lage kilometerstand, zoals Waterman zegt.

Profiel  
 
 
30 van de 31
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook