4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Trots
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4395
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 februari 2021 11:00 PM
  [ # 46 ]

Inmiddels heb ik van drie magneten een goed werkende gemaakt en loopt hij weer met magneetontsteking. Maar ik wil even een zijstapje nemen als het mag:

Mijn eerste motor nadat ik mijn rijbewijs had gehaald was een Jawa 250cc eencilinder tweetakt, nog met de zg ‘pleurisvering’ (plunjervering) op het achterwiel.

Maar mijn tweede motor was interessanter, een NSU Max van 1956, welke ik ophaalde met de bakfiets van mijn buurman, kilometer of twaalf zwaar trappen. Dat kwam omdat de motor gedemonteerd was en de eigenaar het niet meer zag zitten. Voor 100 gulden mocht ik hem komen halen.

De NSU Max en zeker de eerste bouwjaren zijn voor die tijd best wel bijzonder. Ze hebben een heel stijf geperst stalen frame met een monoshock achtervering, iets wat nu de meeste moderne motoren hebben. Maar NSU had dat meer dan 65 jaar geleden al. Daarnaast heeft hij een bijzondere voorvork, ook zeer stijf en met schommelarmpjes.

Maar het meest bijzondere is het motorblok, 250cc eencilinder viertakt met bovenliggende nokkenas en het bizarre is de aandrijving van die nokkenas. Geen snaar of ketting, maar twee dunne drijfstangen welke onder een hoek van 90 graden tov elkaar zitten, zodat de nokkenas niet de verkeerde kant kan gaan draaien.

En noem het maar nostalgie, maar ik ben er een op het spoor, deze:

Hij staat al een tijdje stil en wil niet meer starten, maar dat is voor opa een eitje. In Duitsland staat zo’n motor in deze staat al snel te koop voor tussen de 5 en 6 duizend euro, ik kan hem voor veel minder komen halen, compleet met een berg reserve onderdelen en ik denk er sterk over om dat maar te gaan doen.

Het is geen racemonster, maar met de race uitvoering, de rennmax, zijn ze wel een paar keer wereldkampioen geweest.

Is dat leuk of niet?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4395
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 februari 2021 11:40 PM
  [ # 47 ]

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8588
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 21 februari 2021 01:01 AM
  [ # 48 ]

Hartstikke leuk!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40897
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 21 februari 2021 08:49 AM
  [ # 49 ]

Wat een prachtige motor is dat zeg Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15216
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
Gepost: 21 februari 2021 09:51 AM
  [ # 50 ]

Zo’n geperst frame blijft toch altijd een bepaalde charme geven. Dat en die bijzondere techniek maken het wel een hebbedingetje, dat geloof ik graag.

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7281
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 februari 2021 11:30 AM
  [ # 51 ]

Ha, een Audi!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5149
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 februari 2021 12:22 PM
  [ # 52 ]

Fahr auch du
N S U!

https://www.youtube.com/watch?v=s4jjj2J6bLY

Ik kan me zo voorstellen dat het geen vervolg heeft gehad vanwege de relatief grote massa van die stoters…

Ik vond op Youtube een heel restauratieverslag.
Aparte constructie inderdaad…

Op deel 7 ongeveer 7:00 zie je ongeveer hoe het werkt…
https://www.youtube.com/watch?v=xTAdVN0gMbY

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5578
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 21 februari 2021 01:00 PM
  [ # 53 ]

Hebben ze nou wasknijperveren voor de klepveren gebruikt? Wink

Gave fiets!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4395
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 februari 2021 05:07 PM
  [ # 54 ]

Die haarspeldveren vind je bij veel motoren en ook bij de klassieke Engelse racemotoren als de Norton Manx en verschillende Italiaanse racemotoren. Is eigenlijk niets bijzonders.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4395
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 februari 2021 05:14 PM
  [ # 55 ]
waterman schreef:

Wat een prachtige motor is dat zeg Cool

Begin jaren 50 kwam NSU met deze motor en je moet je voorstellen hoe de gemiddelde motorfiets er begin jaren 50 uitzag.
Triumph had nog die vreselijke ‘verende’ achternaaf en veel motoren hadden plunjervering. Maar NSU had al een monoshock in het frame zitten.

NSU is sowieso altijd heel bijzonder geweest, denk aan de RO80 die zijn tijd ver vooruit was en als ik het goed heb was de Volkswagen K70 in feite een ontwerp van NSU en daaruit zijn de latere Golf series ontstaan. Volkswagen zat met zijn grotere boxermotoren op volkomen dood spoor en nam NSU over.

Maar de NSU Max is wel een van de grootste baanbrekers van zijn tijd, rijdt heerlijk, loopt vrij stil en is zeer betrouwbaar en vandaar dat hij nu flink in prijs aan het stijgen is.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2431
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 februari 2021 05:28 PM
  [ # 56 ]

Torsie veren of haarspeld veren werden vroeger veel gebruikt in motoren: Je kon er kortere kleppen mee gebruiken en zo de “bouwhoogte” van de motor laag houden en met kortere ( lees lichtere) kleppen kon je hogere toerentallen draaien.  Daarnaast waren ze heel lang makkelijk te maken dan spiraalveren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Breeze
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1180
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 21 februari 2021 07:34 PM
  [ # 57 ]

Inderdaad een mooi stukje motortechniek.
In “mijn” tijd waren er 2 motoren waar we als jongetjes de mond vol van hadden. Dat waren de JAWA Twin en de NSU Max.
In de Max herken ik mijn NSU Quickly Luxus (plaatje van Internet). Die had alleen een slome 50 cc met slechts 2 versnellingen. De voorwielswingarm lijkt wel identiek aan de Max en die had als leuke eigenschap dat je bij het aktiveren van de voorrem omhoog werd gewipt. De schroefveer achter had geen noemenswaardige veerweg.

Adri

Afbeelding Bijlagen
NSU_Quickly_Luxus.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
RonK.
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3029
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- DS 3 1,2 VTI Hickory
Gepost: 21 februari 2021 08:30 PM
  [ # 58 ]

very good

* Uiteindelijk is alles onmogelijk, zolang je maar wil *

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook