Vreemd zagend geluid automaat ZF 4HP20 XM V6.24 1999?
ArjenvH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-2011

Gepost: 10 september 2016 02:30 PM

Allen,

Deze zomer, op weg naar vakantieadres in Frankrijk, begon de automaat (ZF 4HP20) van onze auto (XM v6.24 laatste type) opeens een raar geluid te maken. Schakelen ging nog wel, maar doorrijden was geen optie. Naar Citroen dealer. Monteur had nog nooit aan een XM gesleuteld. Kon niet zeggen wat er aan de hand was. ANWB gebeld (we hebben een abo met vervangend vervoer). ANWB monteur was er snel klaar mee. Waarschijnlijk automaat overleden. U heeft recht op vervangend vervoer. Auto werd door een bedrijf opgehaald. Vrouw en kinderen achter in de vrachtwagen. Vervolgens 5 uur(!) later hadden we een leenauto. Om te zeggen dat de ANWB hun zaakjes niet helemaal voor elkaar hebben is zacht uitgedrukt.

Maar goed ik wilde wat vragen…

De automaat maakt een geluid precies zoals in dit youtube filmpje: https://youtu.be/ozgcSPHWmKk

Oliepeil is goed. Olie is ook niet zo lang geleden een keer vervangen (af laten lopen en opnieuw vullen) Automaat heeft tegen de drie ton gelopen. Bij 150.000 zijn er een keer klepjes (?) vervangen. Bij 223.000 is de automaat preventief gespoeld.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn, of heeft iemand dit ook eens meegemaakt?

Bvd en groeten,

Arjen

NB: nu al weer een paar weken op zoek naar iets anders. Er wordt veel gefietst! Best goed voor de gezondheid als er geen auto is! Smile

Profiel  
 
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder)
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013

Gepost: 10 september 2016 02:50 PM
  [ # 1 ]

jouw koppelomvormer is de schuldige. Die is defect. daardoor is de olie zo heet geworden dat er in de bak een plastic deel weggesmolten is.
Wat je hoort is een oliepomp die droog loopt.

Oplossing, nieuwe koppelomvormer en bak deels laten repareren.

Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website

Profiel  
 
ArjenvH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-2011

Gepost: 10 september 2016 03:27 PM
  [ # 2 ]

Dank voor het snelle antwoord! Dat is dan einde oefening voor deze XM denk ik, Sad Daar had ik al rekening mee gehouden. De XM is, los van de bak, verder goed. Alleen heeft begin dit jaar heeft een langs rijdende vrachtwagen een flinke deuk in het achterscherm veroorzaakt terwijl de auto geparkeerd stond. En gezien de km stand en wat andere kleine dingetjes is gesleutel aan de bak de investering niet meer waard denk ik. Afgelopen herfst zijn alle hydraulische leidingen rond de achteras nog vervangen. Maar ja zo gaat dat.

Weer een minder op de weg, Sad

Groeten,

Arjen

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 september 2016 08:15 AM
  [ # 3 ]
ArjenvH schreef:

En gezien de km stand en wat andere kleine dingetjes is gesleutel aan de bak de investering niet meer waard denk ik.

Ik vind dat je die conclusie wel heel snel trekt, tenzij je toch al een andere auto wilde. Zelf zou ik informeren wat de reparatie kost en dan afwegen of ik voor dat bedrag wel of niet aan een andere auto zou beginnen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 september 2016 09:01 AM
  [ # 4 ]

Al je de koppelomvormer in handen wil krijgen moet de bak van de motor en dat betekent dus bak+motor eruit.
Als je dat niet zelf kan kost je dat fors geld.
Eruit en er in uitbesteden voor minder dan € 1000 wordt al lastig (incl airco hervullen).
Een tweedehands 4HP20 is lastig te vinden. Waarschijnlijk rond de € 500.-
De bak laten repareren zal voor dat bedrag niet lukken, lijkt mij.

Ik vrees dat ik tot dezelfde snelle conclusie zou komen als TS.
Dus helaas weer een XM uit het straatbeeld.

Rij eens proef in een C5 V6, voor minder te koop dan die reparatie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 11 september 2016 10:00 AM
  [ # 5 ]

Volledig eens met JanSr. Ik heb in 2014 zelf de 4HP20 van mijn toenmalige Peugeot 406 Coupe gerepareerd met een vergelijkbaar euvel. Nieuwe koppelomvormer (ruilsysteem van ZF), nieuwe oliepomp en wat andere losse frutsels kosten me toen al 800 euro met forse korting. Dat is nog buiten de arbeid die gerekend moet worden als je het laat doen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 september 2016 11:21 AM
  [ # 6 ]
JanSr schreef:

Rij eens proef in een C5 V6, voor minder te koop dan die reparatie.

Ik schat de reparatie met de- en monteren op ergens tussen de 2,5 en 3 mille. Koop je voor dat bedrag een probleemvrije C5?
In de regel mag je bij een goedkope tweedehands toch wel gauw rekening houden met tweeduizend aan extra kosten. De reden dat ze goedkoop worden aangeboden is dat er grote kostenposten aan zitten te komen. Denk aan distributieriem, koppeling, uitlaat. Of bij een automaat de koppelomvormer of andere dure ongein.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 september 2016 02:24 PM
  [ # 7 ]

Een C5 V6 serie I koop je echt voor minder dan € 1.500. Na een serieuze proefrit kan je een inschatting maken van de eerste “beurt”.
Een jaarlijkse beurt voor zo’n auto zit rond de € 600.
Bij de mijne was er weinig extra: een lekke LDS aanvoer voor de stuurbekrachtigingspomp: aanhalen van de slangklem was voldoende.
Nieuwe bougies erin (doe ik altijd als ik de historie niet ken). Wellicht enkele bobines.
Banden inspectie leverde 1 achterband op.
Als je geen bewijs hebt van de D-riem moet er dus een nieuwe in (ca € 600).

Als je pech hebt draagarmlager(s). Laten doen = € 250 per kant. Is goed zelf te doen voor een kwart.
Wat je bij die V6 nog wel eens tegenkomt is wat olielekkage bij de nokkenasdeksels. Dat is goed zelf te doen, maar aanbevelenswaardig is om dat tegelijk met de D-riem te doen, want die moet er dan toch uit.

Uiteraard kans op een onwillig achterruitje bij een break, zoals bij alle C5 Breaks.

Verder hoogst storingsvrije auto’s, is mijn ervaring.
Maar: Er zit wel een 4HP20 in. Zolang je die tijdig spoelt loop je weinig risico’s.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook