Spookdashboard
ikkelaurensz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-2005

Gepost: 16 september 2016 12:20 PM

Beste forumleden,

Na diverse BX-en maar eens aan de Xantia gegaan.

De verse aankoop is een 1.8 16v uit 99 op G3 in zeer redelijke staat, met 240k op de klok, een verse koppeling en een verse distributie.

Ze rijdt zalig, maar het dashboard heeft een te hoog Ghostbustersgehalte.

De snelheidsmeter en kilometerteller deden het bij aanschaf beide niet. Aanvankelijk verdacht ik de snelheidssensor, maar toen ik vanochtend ging rijden (vochtig weer) deed de teller het weer prima (zowel snelheid als kilometers), maar doet de motortemperatuurmeter niets meer.

Dit lijkt dan toch weer op problemen in de klok. Iemand enig idee waar ik moet zoeken (elektrisch ben ik niet zo’n held)?

Bedankt alvast,


groet,

Laurensz

Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?

Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 16 september 2016 01:42 PM
  [ # 1 ]

Solderen van de printplaat ....
Zie maar eens op XCNL ,  daar staat een manual Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 16 september 2016 10:48 PM
  [ # 2 ]

Gebroken solderingen op de printplaat was een probleem van type I.
Maar deze wagen is van 99, dus type II en die heeft een geheel ander klokkenpaneel. Daar speelt dit probleem niet meer.

Bij dit type is er een nieuw probleem.
Het tellerpaneel bestaat uit twee delen, de printplaat en de draaispoelinstrumenten.
Beide helften zijn tegen elkaar aangeschroefd. De instrumenten van de ene helft zit met veercontactjes tegen de print van de andere helft aan, en daar treedt contactprobleem op.
Op het Xantia forum heb ik daar ooit foto’s van gepost, evt zoek ik ze even terug.

De eigenschappen zijn dan onrustige wijzers, soms in hoek blijven hangen of juist naar maximale waarde uitslaan.

Als dit je probleem is, dan is het vrij simpel op te lossen.
Je moet de complete tellerunit er uit nemen en demonteren zodat je printplaat en front met draaispoelinstrumenten gescheiden hebt. Dan alle veercontactjes schoonmaken en ook de vlakjes op de printplaat schoonmaken waar die contactjes op rusten (of die vlakjes oversolderen en vloeimiddel grondig verwijderen).

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 17 september 2016 07:27 PM
  [ # 3 ]

die vlakjes heb ik in mijn toenmalige Xantia inderdaad even aangestipt met wat verse electro soldeer. De contactpunten zagen er eerst dof uit, nu weer mooi glimmend, nooit meer dit probleem gehad.

Profiel  
 
C4-leasebakkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-06-2010

Gepost: 11 oktober 2016 09:10 PM
  [ # 4 ]

Let bij het splitsen wel op het uiterst kwetsbare aansluitkabeltje van de LCD kilometerdisplay. Eerst het borgclipje iets (net 1,5 mm of zo) naar buiten schuiven en dan de aansluitstrip er uithalen (dat gaat dan gemakkelijk.
Aansluiten gaat in omgekeerde volgorde maar wel even oppassen dat dat borgclipje goed open blijft als je het aansluitstripje er weer in schuift. Het moet makkelijk en zonder kracht kunnen (en zo heurt het ook)
Uiteindelijk met een kleine schroevendraaier het borgclipje weer in de connector duwen.

Ik had ook een halfdonkere klokkenwinkel. Met een automaat extra lastig in het donker en heb er LED lampjes ingezet… ben je meteen van het gezeur af
De indicatielampjes heb ik gewoon gelaten voor wat het was. die hebben niet zoveel branduren en bovendien worden sommige lampjes door de computer misschien gecontroleerd (ABS, MIL, Airbag) en krijg je storingen als je daar een LED lampje in zet


C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)

En een Trabant Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook