Roest in de aanpak
TimethyS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-2016

- Berlingo Bestelauto 1.1
Gepost: 18 september 2016 05:56 PM

Hallo ware leden,

Aller eerst zal ik mij voorstellen, ik ben Timethy, 24 jaar en sinds 3 weken in het bezit van een prachtig groene Berlingo gesloten carrosserie benzine model. Geboortejaar 1997 en ziet er zeer keurig uit voor zijn 16 jaartjes op de weg.
Het is mijn eerste Citroën, hiervoor heb ik een Suzuki Alto gereden uit 2000, helaas moest ik deze achter laten afgelopen zomervakantie in Zwitserland.

Toen ik hem kocht zag ik direct wat roest zitten bij beide voorspatborden in het motorcompartiment. Het was zeer slecht gerepareerd blijkt achteraf.
De constructie was met siliconenkit, conservenblikjejs en heel veel tectyl.

Ik ben nu een aantal middagjes bezig en zal jullie op de hoogte houden met de vorderingen. Tips en adviezen zijn altijd welkom!
Na het verwijderen van bumper, watertank, spatborden en radiator heb ik mezelf makkelijke toegang verschaft.
Grootste deel van roest bloot gelegd en in de Fertan gezet. Zie foto’s

Aankomende week een update.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 18 september 2016 10:11 PM
  [ # 1 ]

Welkom en heel veel plezier met je Berlingo! Is het een benzine of een diesel?

Enneuh, 2016 -1997 = 16?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
TimethyS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-2016

- Berlingo Bestelauto 1.1
Gepost: 18 september 2016 10:33 PM
  [ # 2 ]

Hehe, 19 jaar jong natuurlijk!
Het is een benzine model, ik rijd niet genoeg kilometers om diesel rendabel te maken.

En de foto’s.
Foto1
Foto2
Foto3
Foto4
Foto5
Foto6

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 19 september 2016 08:22 PM
  [ # 3 ]

Ik verbaas me erover hoeveel slechter die van jou er uitziet dan die van mij uit 2001 (ook eerste model). Bij mij zie ik niets van roest. Maar dit zijn wel de bekende plekken. Met een beetje preventief behandelen is dit allemaal eenvoudig te voorkomen. Ik adviseer je RX5, RX7 en RX10, prima spul tegen roest. Succes met je Berlingo! Fijne auto.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
TimethyS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-2016

- Berlingo Bestelauto 1.1
Gepost: 20 september 2016 11:40 AM
  [ # 4 ]

Ja ik verbaasde mij ook over de roestvorming.
Het is denk ik een combinatie van verkeerde behandelingen van de vorige eigenaar.
Voor zover ik kan zien hebben ze de roest zelf niet bestreden, er is een laag primer over gespoten.
Over het al ontstane gat hebben ze een conservenblikje geplakt met veel silicone kit en tectyl.

Voor de kijkers links, carrosserie is met Fertan behandeld.

Na verwijderen teveel aan Fertan in de eerste laag primer gezet.

Profiel  
 
TimethyS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-2016

- Berlingo Bestelauto 1.1
Gepost: 21 september 2016 08:25 PM
  [ # 5 ]

Na wederom een middag te hebben geklust komt er schot in de zaak.
Aan de binnenkant van het motorcompartiment was er op verschillende plekken door de vorige eigenaar met tectyl gespoten om het een en ander te verbergen.
Met de hulp van een oude lap en benzine was dit zeer gemakkelijk te verwijderen!

De rechterkant van het binnenscherm is nu helemaal behandeld met Fertan. Waar nodig heb ik primer en lak aangebracht.
Een maat van mij last binnenkort een stukje staal in het scherm waarna ik het totaal kan afwerken.

De linkerkant van het binnenscherm komt nu aan bod, deze kant lijkt minder erg aangedaan door roest.


Weer zo goed als nieuw.

De linkerkant van het binnenscherm

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook