Citroën DS: Geen knipperlichten bij gebruik aanhanger
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 21 september 2016 05:12 PM

Beste ID/DS liefhebbers,

Sinds vandaag in het bezit van een Citroën DS uit 1972. Voor mij een nieuwe wereld waarin ik nog veel zal gaan leren. Daarom hierbij mijn eerste vraag:

Ik koppelde de aanhanger achter de auto en kwam tot de ontdekking dat de knipperlichten van zowel de aanhanger als de auto het niet doen. De “normale” verlichting brand wel. Zonder aanhanger doen de knipperlichten van de auto het perfect.

Wellicht hebben jullie tips om dit probleem op te lossen, alvast bedankt voor de reacties! very good

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 21 september 2016 11:57 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier in het ID/DS-nest !

Ik heb zelf geen trekhaak en ben dus geen ervaringsdeskundige… maar zo zou ik het probleem proberen te tekkelen:

wat je zou kunnen doen is even de bolletjes uit de verlichting van de aanhanger halen en de aanhanger aansluiten op de auto.

Doet de verlichting van de DS het nu wel normaal of niet?

Niet: zit hem dan toch in de bedrading

kan van alles zijn: van kortsluiting tot draden verkeerd in de stekker aangesloten (of verkeerd bij de aanhanger, ‘tis maar hoe je het wilt zien.)


Wel normaal knipperen van de DS met aangesloten aanhanger zonder lampjes:

Te grote last voor de knipperautomaat wanneer ook de beide lampjes van de aanhanger erbij komen.

Meest makkelijk om dit op te lossen: vervang de gloeilampen van de aanhanger met led-lampjes.


Overigens moet het wel kunnen 3 lampjes tegelijk met de knipperautomaat. 
Ik heb zelf alarmverlichting (dus 4 lampjes) over één knipperautomaat.

 

 

 

 

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 22 september 2016 09:02 AM
  [ # 2 ]

Doen de knipperlichten het wel normaal als je de aanhanger aan een andere auto koppelt?

Als dat het geval is, dan denk ik inderdaad dat de knipperautomaat de totale last niet aankan. Bij mijn DSuper5 gingen de richtingaanwijzers altijd heel erg langzaam knipperen als ik een aanhanger aankoppelde. Ook een teken dat de knipperautomaat het niet helemaal aankon.

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 22 september 2016 10:14 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor het meedenken.

Aangezien de aanhangerverlichting in combinatie met een andere auto prima functioneert,ga ik er gemakshalve vanuit dat de knipperlichtautomaat het probleem is. 

Hoe heb jij dit probleem verholpen Erict?

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 22 september 2016 04:46 PM
  [ # 4 ]

Ik heb het probleem nooit verholpen. Ik reed niet vaak met een aanhanger en heb de auto inmiddels niet meer. Maar ik zou zeggen, probeer eens wat er gebeurt als je een andere knipperautomaat erin hangt. Maar zoals gezegd door Brun, de oorzaak kan ook in de contactdoos of in de bedrading van de trekhaak zitten.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 september 2016 07:37 PM
  [ # 5 ]

Als de knipper automaat het niet trekt blijven de lampen volgens mij aan. Ik zou beginnen te controleren of de stekkerdoos van je nwe DS het zelfde aansluitschema heeft als je aanhanger. Daar woedt vaak mee gerommeld

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 22 september 2016 09:40 PM
  [ # 6 ]

Egbert, is er een schema beschikbaar hoe de stekkerdoos af fabriek in elkaar hoort te zitten?

Ik heb even het e.e.a. getest en kom tot de volgende conclusie:

Draaiende motor, “normale” verlichting uit:

* Knipperlichten auto en aanhanger functioneren naar behoren.
* Remmen = knipperlichten lichten op.

Draaiende motor, “normale” verlichting aan:

* Knipperlichten branden constant, normale verlichting brand + op de auto brand naast het rechter achterlicht nog een rood lampje aan de binnenkant.

* Knipperlicht aan naar links = knipperlicht auto knippert links + knipperlicht aanhangwagen knippert rechts, knipperlicht aanhanger links brand constant, normale verlichting brand naar behoren (op de auto brand naast het rechter achterlicht nog een rood lampje aan de binnenkant)

*Knipperlicht aan naar rechts = knipperlicht auto knippert rechts + knipperlicht aanhangwagen knippert links, knipperlicht aanhanger rechts brand constant, normale verlichting brand naar behoren (op de auto brand naast het rechter achterlicht nog een rood lampje aan de binnenkant)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 september 2016 09:54 PM
  [ # 7 ]

Als de aanhanger verlichting het op een andere auto wel goed doet is er iets mis met de aansluitingen in de contactdoos.
https://www.trailerplus.nl/aansluitschema-verlichting.htm

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 september 2016 10:03 PM
  [ # 8 ]

Misschien kan je hier wat mee?

Meestal hebben oude voertuigen een 7-polige aansluiting.
ANWB heeft een soort standaard ingevoerd.
Te vinden op bijvoorbeeld :
http://www.trekhaakcentrum.nl/producten-montage/electrische-aansluiting-voor-trekhaken/

Voor niet al te veel geld kan je ook een tester kopen om te controleren of het allemaal een beetje klopt…
https://www.trailerplus.nl/detail/42385/stekkertester-teststekker-7-polig.htm

Laughing of de site van jantje 1948

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 23 september 2016 04:34 AM
  [ # 9 ]

Ik had hetzelfde. Opgelost door de vakgarage die de slijptol in de aansluitdoos van de DS zette. Nieuwe erop, alle draadjes opnieuw strippen en alles werkt weer naar behoren. Uurtje werk. Ongeveer 60 euro inclusief nieuw doosje.
Het grote probleem is natuurlijk de regen die er in de loop van de jaren inkruipt en het zaakje laat roesten/disconnecten.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 28 september 2016 10:44 PM
  [ # 10 ]

Afgelopen vrijdag het probleem opgelost. In de stekkerdoos ontbrak een pinnetje voor het rechter achterlicht, hiervoor heb ik een nieuwe stekkerdoos gemonteerd. De bedrading was door een zeer ervaren Franse elektricien aangelegd, dit werkte dus perfect met kroonsteentjes etc. etc.’; ook vernieuwd dus!

Kortom de verlichting functioneert nu naar behoren!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook