1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2400 Carburator motor Vacuummeter aansluiten
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 29 september 2016 09:55 AM

Om de conditie van de motor van mijn 1976 Prestige te weten te komen, had ik het idee om een vacuummeter aan te sluiten. Je komt heel wat te weten met zo’n vacuummeter : staat van de zuigerveren, hangende klepveren, timing, etc… Ik sloot de vacuummeter met een T-stukje aan op het slangetje dat uit de 34DMTR Weber carburetor komt en dat richting de vacuumvervroeger op de verdeler gaat. Groot was mijn verbazing dat bij vrijloop er helemaal geen onderdruk te meten was, en dat bij gas geven er wel onderdruk ontstond.
Normaal verwacht je rond de 0.5-0.7 bar onderdruk bij vrijloop.
Bij acceleren onstaat er een lichte onderdruk en bij ongeveer 2500 tpm meet ik een onderdruk van ongeveer 0.4 bar.

De onderdruk dient gemeten te worden in het inlaatspruitstuk, dus onder de gaskleppen.
Ik vermoed nu dat de onderdruk aansluiting op de Weber carburator die naar de verdeler loopt niet onder de gasklep zit maar er net boven. Ik kan het ook niet terugvinden op een exploded view van de Weber carburator.

Kan iemand me bevestigen waar precies de aansluiting voor de onderdruk naar de verdeler toekomt in de Weber carburator ?

Ik kan natuurlijk altijd een gaatje boren in het inlaatspruitstuk, draad tappen en mijn vacuummeter daarop aansluiten.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2016 10:09 AM
  [ # 1 ]

Tuurlijk want die moet de vervroeging aanzetten bij toenemend toerental! Die aansluiting zit -dus- boven de gasklep.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 september 2016 11:56 AM
  [ # 2 ]

Nee! de aansluiting voor de vervroeging zit onder de gasklep. Daar moet je die vacuummeter ook zetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2016 11:57 AM
  [ # 3 ]

dan zou hij maximaal vervroegen bij gesloten gasklep… lijkt me niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 29 september 2016 12:38 PM
  [ # 4 ]

Mmmmm dit wordt interessant !
Ik heb toch de neiging om bogaard77 te volgen, want als ik gas los bij elk toerental, wijst de vacuummeter 0 onderdruk aan. En zoals gezegd ook in vrijloop. Mocht inderdaad de aansluiting onder de gasklep zitten, dan zou er dus helemaal geen onderdruk in het inlaatspruitstuk zijn, wat zou betekenen dat de motor gewoon niet draait, of complete defect is, wat het geval absoluut niet is.  Ik heb wat fotos op internet gevonden waar iemand bij een Weber DMTR die niet voorzien is voor een vacuumverbinding, een gaatje heft geboord om een aansluiting te maken , maar kan niet achterhalen of het nu voor of achter de gasklep is. Best misschien de carburator er even afhalen en proefondervinderlijk vaststellen waar de aansluiting zit.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 september 2016 12:51 PM
  [ # 5 ]

CX gti zit ie ook in het inlaatspruitstuk.. Bij sommige carbus zit het gat precies op de gasklep geboord.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 september 2016 01:57 PM
  [ # 6 ]

Vaak is de vacuumvervroeging een vacuumverlating, zoals bij de sm.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 29 september 2016 02:19 PM
  [ # 7 ]

Dat denk ik niet. De vervroegingskrommes van zowel de centrifugaalregelaar als de vacuumvervroeger geven allen een vervroeging aan tov BDP.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 september 2016 02:59 PM
  [ # 8 ]

Bij de meeste carburateurs zit de vacuum aansluiting net boven de gasklep: Reden: Geen vacuum vervroeging bij stationair draaien, en wel als je iets meer gas geeft. Dat verklaart ook je metingen van 0.4 bar als je iets gas geeft, en niks stationnair.  Op die manier “stabiliseert” je ook het toerental: als je iets gas geeft gaat de ontsteking vroeger en krijg je meer vermogen. Je wilt uit rendements oogpunt vacuum vervroeging bij deellast en lagere toerentallen, zeg maar tussen 1500 en 2500 toeren per minuut.  ( Bij een SM is er “verlating” om de uitlaatgassen iets schoner te krijgen, maar als je die ombouwt naar een modern motormanagement systeem gaat daar ook een forse portie vacuum vervroeging in).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 29 september 2016 03:01 PM
  [ # 9 ]

Bedankt Citroensmgz, dit lijkt me een heldere en duidelijke verklaring voor wat ik gemeten heb.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 september 2016 03:40 PM
  [ # 10 ]

En je zult dus een gaatje moeten boren met draad erin voor de vacuum meter. Maar ik zou daarvoor het inlaatspruitstuk demonteren, want je voorkomt nooit dat er een spaan naar binnen gaat met boren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 29 september 2016 04:26 PM
  [ # 11 ]

Dat was ik van plan. Demonteren hoeft misschien niet echt. Ik dacht eraan om de carburator te verwijderen. Dan dacht ik eraan om de openingen naar de motor dicht te stoppen met doek en tijdens het boren van het gat de stofzuiger te gebruiken. Zou dit voldoende moeten zijn? Uiteraard is de demontage van het spruitstuk het beste, maar is niet in 1-2-3 gedaan (koelwater loopt er ook door enz…)

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2016 04:31 PM
  [ # 12 ]

Met de carbu eraf kom je een heel eind. inderdaad de stofzuiger erbij en alles lekker vet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 september 2016 08:14 PM
  [ # 13 ]

Zou ik ook wel doen, lappen erin, stofzuiger erop en voorzichtig boren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 september 2016 10:53 PM
  [ # 14 ]

Euh, niet om het een en ander, maar wat is nou precies de aanleiding waarom je dit wil doen?
Ik lees niet echt dat je een probleem hebt.
Hoeft natuurlijk niet, dingen willen begrijpen is ook een goede reden Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 30 september 2016 09:00 AM
  [ # 15 ]

Nielsje,, ik heb idd geen echt probleem. De Prestige rijdt gewoon perfect, het is me enkel te doen om all nitty gritty details te weten te komen, het is een hobby auto weet je. Ik wil ook weten of er een relatie is tussen zuinig rijden en de optimale onderdruk.
Verder ben ik van plan, puur voor de lol, de vacuummeter te vervangen door een MEMS, die de onderdruk uitleest in een digital signal. Ik heb ook een elektronische ontsteking ingebouwd. Ik wil alle parameters van de motor (temperatuur, toerental, onderdruk, ontstekingsmoment, CO gehalte ) inlezen in een microcontroller, een programma schrijven die dan het ontstekingsmoment continu bijregelt. Een soort van motormanagement bouwen voor deze oude betrouwbare motoren. Puur uit hobby hoor!
Dit komt gewoon voort uit het feit dat het verbruik van de Prestige niet zo heel laag is, het schommelt toch tussen de 11 en 13 liter/ 100 km. Ik wil dus ook weten hoe de evolutie van de laatste 40 jaar op motorenbouw ervoor gezorgd heeft dat die motoren efficienter geworden zijn en dus minder verbruiken. Gewoon puur voor de wetenschap dus.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook