C3 e-HDi 70 Turboproblemen wegens te rustig rijden
Wimmo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-10-2016

Gepost: 04 oktober 2016 10:40 PM

Dag Forumcollega’s,

ik rijd, naar volle tevredenheid, een C3 e-HDi 70 Airdream EGS Collection van ruim 4 jaar oud. Nu, na 93.000 km, krijg ik af en toe een storingsmelding wat een haperende regelklep van de turbo blijkt te zijn (“wastegate”) Even plank gas rijden en het probleem is weer een tijdje weg.
Nu komt het: dit schijnt te komen door te rustig rijden! Bij 72.000 km had ik al een defect ventiel, waarschijnlijk ook door te rustig rijden. De turbo moet namelijk regelmatig goed aan de gang gehouden worden om niet dicht te slibben, te vervuilen of vast te corroderen….. De instructiemanual zwijgt hierover in alle talen!
Beide defecten had mijn dealer nog niet meegemaakt en vielen/vallen niet meer onder de garantie.
Dus voor alle duidelijkheid: ik koop een “spaardiesel” waar alles erop gericht is om zo min mogelijk brandstof te gebruiken. Ik gedraag me geheel en al volgens de richtlijnen van “het nieuwe rijden” en volgens de instructies van mijn cardioloog en psychiater (rustig, rustig rustig…. je bent de jongste niet meer!) en wordt gestraft met een eerste reparatie van € 300 en nu een tweede van € 480.
Zijn er forumgenoten met gelijke ervaringen? Kan wellicht Citroen zelf hier een antwoord op geven?

Wim de Gelder

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 05 oktober 2016 01:48 PM
  [ # 1 ]

Dit is een bekent probleem, om aan de emissie eisen te voldoen wordt er een EGR-klep toegepast in motoren, deze klep maakt meer kapot dan dat ie goed doet. Het inlaatsysteem slibt dicht met allerlei fouten (oa die jij beschrijft) als gevolg. Forum Sponsor Oldenhage past sinds kort Carbon cleaning toe, dit is de enige mij bekende manier om deze vervuiling effectief tegen te gaan. Het probleem met de turbo is vaak het gevolg van bovenstaande.

Zoek het forum maar eens door over carbon cleaning.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2016 03:10 PM
  [ # 2 ]

Laat je EGR klep anders afdoppen. Klaaarrrr!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brinz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 01-07-2016

Gepost: 05 oktober 2016 05:11 PM
  [ # 3 ]

Ik reageerde al eerder op een EGR vraag, zie hieronder. Gaat over een auto uit 2009, al jaaaaren uit de garantie.
Zo gaat Toyota er mee om…......welkom in de wondere wereld die Citroen heet

Kan je de EGR zomaar buiten spel zetten?
Bij onze toyota iq gaf de monteur tijdens een beurt in 2014 aan dat de egr vervuild was.
Hij vond dat de auto niet zn volle kracht leverde tijdens de proefrit.
Systeem schoongemaakt en inderdaad een voelbaar verschil.
Onlangs (2016 )kregen we een brief van Toyota dat we naar de garage konden om de EGR te laten modificeren…........blijkbaar
een veel voorkomend euvel dus.
Zo gezegd zo gedaan, en weer een alert aanvoelende auto sindsdien.
Voor mn gevoel dus een essentieel onderdeel?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 oktober 2016 11:42 AM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Laat je EGR klep anders afdoppen. Klaaarrrr!

Ik weet niet of dat mogelijk is bij dit type motor!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 06 oktober 2016 12:48 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij is afdoppen meestal wel mogelijk, maar moet dit ook aangepast worden in de software van de auto.

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
Wimmo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-10-2016

Gepost: 06 oktober 2016 10:39 PM
  [ # 6 ]

Dank Maarten, voor deze info.
Ik zal ze eens bellen en de boel laten schoonmaken voordat er iets zo defect is dat de kosten uit pan rijzen.
Ik meld mij hier weer als ik daar ben geweest!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 oktober 2016 12:07 PM
  [ # 7 ]

Voor EGR kleppen zou ik eens contact opnemen met Oldenhage, daar loopt een monteur rond die bij zijn eigen HDi’s zo’n beetje alles wat je over een EGR kan weten heeft uitgepuzzeld.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook