10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
   
BNIX in de polder, nieuw hart?
Feije
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1084
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 juni 2019 10:15 PM
  [ # 136 ]

very good hier zaten ook best wel wat grotere klusjes tussen. Je hebt het wel goed aangepakt volgens mij!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 15 november 2019 06:54 PM
  [ # 137 ]

Alweer een tijdje geleden sinds de laatste post. We hebben alweer een tijdje APK en nu voor 2 jaar Smile
Er kwamen nog een paar gebreken uit de APK voort, deze waren redelijk gemakkelijk te verhelpen.

Ruitenwisserblad, klein LHM lekje op een retourleiding nabij het voorraadvat, remschijven voor af laten draaien en rondom nieuwe blokken gezien ze achter niet volledig droegen. Handremkabel LV anders laten lopen, aandrijfashoes LV vervangen en de grootste klus, het vervangen van de draagarmrubbers (gelijk alle 4).

Even “inzagen” scheelt een hele boel!

Hierna hebben we natuurlijk niet stil gezeten, het een en ander onderhoud gedaan:
Koelsysteem (waterpomp, thermostaat, radiateur)
Koelsysteem flush
Brandstofpomp
Tankvlotter en welbekende ontluchtingsbochtje

Hoekje lekt een beetje

Kon zeker geen kwaad

Origineel Valeo voor 50 euro op Ebay!


Wat mij verbaasde bij het loshalen van de originele 40 liter ‘basis’ tank is de locatie van het ontluchtingsbochtje. Deze zit in tegenstelling (voor zover ik weet) tot alle andere BX tanken aan de rechter kant van de auto!
Boven: standaard 44 liter BX (alle 14 modellen behalve basis) tank
Onder: ‘basis’ tank

Wat rust er verder nog? Best veel eigenlijk. De voorveerpoten worden snel minder, links bonkt bij het remmen en rechts hoor je bij wat hogere drempels. Zo af en toe knakt de linker veercilinder achter, mogelijk ruimte op het kogeltje aan het einde van de stang.
Zo heb ik ook het wilde idee om tijdens de winterstop een blokwissel uit te voeren, De huidige bak begint echt oud te worden, helaas wissel je deze niet zomaar bij een 150 blok. Synchromesh van 1ste versnelling ligt op straat, van 2de bijna. Het blok (net 3 ton gelopen) kan op zich nog wel mee, maar als je dan toch bezig bent…

Vandaar dat ik op zoek ben naar een 150A blok in goede staat, het liefst met een 4-bak om het originele karakter van de auto te behouden Wink
Dus heb je wat liggen, neem graag contact met met op! 

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
Gepost: 22 november 2019 09:35 AM
  [ # 138 ]

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een donor-hart gevonden is. Laughing

Profiel  
 
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 02 december 2019 08:05 PM
  [ # 139 ]

Een nieuw hart is iets sneller dan verwacht gevonden.
Blokje met 136k kikometer op de teller voor 75 euro, koopje!
Lag al jaren bij een mede-citrofiel onder de werkbank te verstoffen en zou bijna naar de sloop gaan, net op tijd dus.
Nu maar de nodige pakkingen en keerringen bestellen en het blok grondig schoonmaken.

Blok past zo achterin!

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
 
10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook