1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Schrapend/zoemend geluid: in de vbak of koppeling?
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 12 oktober 2016 09:03 PM

Goedenavond allen,

Ik heb echt jullie advies/mening/tips nodig! Alles is welkom!

Mijn Citroën C4 Coupé 177pk VTS (2.0-16V), gebouwd in de maand 12/2004, maakt een schrapend en zoemend geluid (is luider geworden op 30.000 km / half jaar tijd) en is pas duidelijk hoorbaar bij de volgende omstandigheden:

- Alléén bij accelereren boven de circa 2.000 rpm. (als je neutraal rijdt of afremt hoor je het totaal niet)
- Wanneer de motor warmer is hoor je het beter.
- Komt voor in de 1 t/m 5e versnelling (6e versnelling is er niet) en in de achteruit hoor je hem niet.
- Wanneer je tijdens het rijden de versnelling in de vrij hebt en dan gas geeft, nemen de toeren flink toe en je hoort het geluid helemaal niet!? Dus echt alleen als je in de versnelling zit 1 t/m 5 én accelereert.
- Het stuur trilt tussen de 100 en 135 km/h en soms ook helemaal niet. Als je namelijk een bocht inrijdt is het weg, rij je de bocht terug dan is het er weer.
- Het trillen is een stuk erger wanneer je plotseling de koppeling indrukt tussen die aangegeven snelheden in dan wanneer je gewoon gas geeft of neutraal rijdt. (de banden + velgen + onderstel heb ik laatst laten balanceren en uitlijnen, een afwijking was er maar die is bijgesteld)
- Het geluid klinkt als je rustig rijdt als een Vommm… Vommm… Vommm… achtig geluid. Naarmate je meer snelheid maakt nemen de aantal ‘vommetjes’ evenredig toe naar mijn idee. Het is evenredig met de snelheid (niet met het toenemende toerental)
- Je voelt heel lichtjes de auto heen en weer schommelen wanneer je ongeveer 10 km/h wegrijdt en gewoon 10 blijft rijden.
- ik heb bij verschillende snelheden (0, 30, 50, 60, 70, 80….) de versnelling in de 5 gezet en dan het gas helemaal gedrukt. De toeren schieten niet door. Geen slippende koppeling.

Wat mij daarnaast laatst opviel is wanneer ik de koppeling voorzichtjes expres laat slippen (en gewoon daarbij stil blijf staan) hoor je een continue geluid die niet een ‘Vom vom vom’ geluid maakt. Dan hoor je gewoon het geluid continue schrapen en zoemen (een niet eindigende ‘Voooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo….m?’.

Een garage zat te denken aan een aandrijfas waar speling op zit. Ik denk zelf dat zoiets puur het trillen veroorzaakt en hooguit wat bijgeluiden. Want als dat zo zou zijn, dan zou het daadwerkelijke geluid zoals ik net beschreef gewoon continue hoorbaar zijn wanneer je de koppelingspedaal tijdens het rijden INDRUKT. Ik denk dat het schrapende/geluid bij een lager vandaan komt uit de vbak of de druklager of dergelijke.

Ik hoop op veel reacties die mij verder kunnen helpen. Ik kan zo leren van anderen… bedankt alvast!

p.s. Hij verbruikt op 5.000 km 2 liter olie. Daarbij heb ik wel 2.500 km in duitsland 170 km/h gereden. De koelstof is mooi helder en je ziet geen rook bij de uitlaat wanneer ik gas geef. Hoort dat gewoon bij dit motortype?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 oktober 2016 11:15 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een 136pk 2.0 16v VTS en herken exact jou klachten in mijn auto, behalve de trillingen in het stuur.

Voel je de gehele auto ook trillen of bonken in het ritme van het geluid dat je beschrijft? Voelt het koppelingspedaal ook raar aan, is het lastig om vanuit stilstand soepel weg te rijden en is soepel schakelen nagenoeg onmogelijk?

Olieverbruik is bij mij overigens nagenoeg nul. Laatste check was 0.25 liter op 7000km.

Toen er nog garantie op de auto zat de koppeling laten wisselen omdat de boel toch los moest voor een nieuw krukaslager, 2 weken later begon het geluid bij mij. Zal het morgen eens opnemen met de GoPro onderweg naar m’n werk.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 oktober 2016 08:41 AM
  [ # 2 ]

Krukaslager moet zijn krukaskering

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 13 oktober 2016 11:59 AM
  [ # 3 ]

Is je druklager niet gewoon gaan hemelen en is het trillen een (toevallig) losstaand probleem?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 oktober 2016 01:05 PM
  [ # 4 ]

Mijn garage vermoed dat de koppeling niet juist gemonteerd is, zou een of ander speciaal stukje Citroën gereedschap bij aan te pas komen aldus Citroën dealer. Om hier zeker van te zijn moet de boel los…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 oktober 2016 05:18 PM
  [ # 5 ]

kijk eerst even of alle vier de wiellagers nog fris zijn .

ik zeg expliciet alle vier : heb ooit een recht voorwiellager vervangen , en achteraf bleek het het achterwiellager te zijn red face

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 oktober 2016 05:23 PM
  [ # 6 ]

Hoe zijn je banden er aan toe? Regelmatig afgesleten of gecupt?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 oktober 2016 05:26 PM
  [ # 7 ]
tim1993 schreef:

Is je druklager niet gewoon gaan hemelen en is het trillen een (toevallig) losstaand probleem?

Dat denk ik dus ook, vandaar de vraag over banden. Heeft een C4 met EW10A een dual mass vliegwiel dat de oorzaak zou kunnen zijn?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 13 oktober 2016 05:41 PM
  [ # 8 ]

De lange as heeft ook nog een los lager(zit bij de kantelsteun van de motor), die gaan ook wel eens. trillingen en allerlei rare geluiden kunnen dan veroorzaakt worden daardoor!

Speciaal gereedschap? je moet inderdaad de koppelingsplaat centreren maar als je dat niet doet krijg je de versnellingsbak niet eens gemonteerd, dat lijkt mij dus niet aan de orde.

Ik zal me geld op het lager zetten! as demonteren en het lager controleren.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 oktober 2016 05:41 PM
  [ # 9 ]

In mijn geval gaat het hier om een auto die net als de wagen van TS in december 2004 gebouwd is, dus EW10J4 (zilveren klepdeksel, EW10A is zwart klepdeksel). Een 177pk VTS heeft een EW10J4S. Eigenlijk een EW10J4 maar dan met aangepast inlaatspruitstuk, andere ECU en variabele kleptiming, voor zover ik weet zijn ze verder hetzelfde.

Banden op mijn auto zijn nagenoeg nieuw en dit probleem speelt bij mij al een jaar, toen ik nog op de oude banden reed. Wiellagers zal het niet zijn gok ik, auto heeft in juni nog APK gehad, of die moeten ze over het hoofd gezien hebben bij de Citroën dealer.

Vanmorgen op weg naar werk de GoPro aan gehad, maar die heeft het geluid helaas niet op kunnen pikken. Op de opnames van de Alpenrun vorig jaar is het ook te horen, zal eens zien of ik een fragmentje op Youtube kan gooien een dezer dagen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 13 oktober 2016 07:36 PM
  [ # 10 ]

Hallo,
Ik denk dat ik je beschrijving van het ‘vom vom vom’ geluid herken.
In het eerste jaar dat ik mijn C4 had heb ik het denk ik ook gehad. het was lastig om de oorzaak van het geluid te traceren. Het aandrijfas-lager wat Kennie beschrijft is toen ook vervangen maar dat bleek niet de oorzaak te zijn. Het was een lager in of bij de versnellingsbak. Helaas kan ik je niet zeggen wat het exact was… Ik had een jaar garantie op de auto en van alles wat onder garantie is vervangen/gerepareerd heb ik niks op papier en het is te lang geleden om het me te herinneren. Het druklager met alles wat daar bij hoort was overigens net daarvoor vervangen dus dat lijkt wel erg veel op wat FastFred vertelde qua ontstaan van het geluid.

Het trillen op snelweg tempo herken ik ook en ook het wisselvallige daar in. Maar het is niet onrijdbaar verschrikkelijk en dat is het nooit geweest ook. De remschijven zijn twee jaar geleden vervangen (niet om die reden trouwens) maar dat maakte niks uit. Sinds ik 4 nieuwe banden heb lijkt het veel minder te zijn. Maar volledig weg is het nog niet, af en toe duikt het weer op. Met de oude banden trok hij ook altijd iets naar rechts, dat is nu helemaal niet meer.

Ook mijn auto is een 2 liter met 138pk trouwens.


Voordat ik deze auto kocht heb ik ook een proefrit gemaakt met een 1.6 maar daarvan maakte de versnellingsbak een soort van ‘turbo fluit’ geluid. Dat klonk ook niet goed maar heel anders dan dat waar we het nu over hebben.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 13 oktober 2016 08:31 PM
  [ # 11 ]

Nou ben ik toch ook heel benieuwd, want dit klinkt bekend, en ik heb ook een 2.0 16V (EW10J4). Het ‘voom-voom’ hoor ik ook, maar alleen bij warme motor in de tweede en derde versnelling bij lichte belasting (voom-voom) of uitvieren (voooooom). Voor de rest geen trillingen.

Koppeling zou net vervangen zijn toen ik hem kocht, nu twee maand terug, en deze voelt goed aan. Ik dacht zelf aan versleten lagers van differentieel, maar die zit in de bak. Ik ga wel binnenkort de bakolieniveau na laten kijken, je weet maar nooit.

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 13 oktober 2016 08:42 PM
  [ # 12 ]

Dat is inderdaad wel erg bijzonder, de derde waarbij dit geluid ontstaat nadat de koppeling vervangen is? Ik ben blij dat het bij mij allemaal onder garantie is opgelost. Het is daarna ook nooit meer terug gekomen.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 oktober 2016 09:10 PM
  [ # 13 ]

Wij moeten eens meeten en symptomen vergelijken dus Razz

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Chrono
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-12-2004

Gepost: 19 oktober 2016 11:20 PM
  [ # 14 ]

Ik heb er ook een.
Die vroomt ook wel iets bij constante hogere snelheid 120/130
VTS 180 van nov 2005.

Allez France

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 20 oktober 2016 08:45 AM
  [ # 15 ]

We zijn niet heel toevallig met z’n allen in Gouda dit weekend voor de najaarsmeeting? Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook