Hobbycar B612A: Te hard van stapel gelopen?
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 oktober 2016 07:47 PM

Dat kun je je afvragen van de enige échte zwemvogel die gebaseerd is op Citroën-techniek: de Hobbycar B612A. Laten we eens een blik werpen op een amfibievoertuig waarvan je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt, ook al zit er bollenvering onder!

Ondanks dat Citroën al in 1948 begon met het leveren van Eendjes, duurde het tot 1994 voordat Citroën-techniek zonder problemen te water kon worden gelaten. Dat moment kwam toen de Hobbycar B612A op de markt verscheen. Hobbycar was een samenwerking tussen François Wardavoir (ex-Renault F1 ingenieur) en Serge Desmarais. Het bedrijf richt zich meteen op de ontwikkeling van een amfibievoertuig. Het eerste model op ware grootte wordt op de Mondial de l’Automobile van 1990 getoond. Een rijdend prototype is klaar in januari 1993.

De Hobbycar B612A is technisch gezien een uitermate interessant voertuig. Dat bleef niet bij de vier stoelen, waarvan de rugleuningen bij wijze van portier en om ruimte aan dek te creëren konden worden neergeklapt, of de voorruit die naar beneden kon zakken. Het chassis was uit roestvrij staal opgetrokken. In het midden werd een 92 pk sterk PSA XUD Turbo aggregaat geplaatst, dat permanent alle vier de wielen aandreef. De vooras beschikte over een viscokoppeling. Verder was de wagen voorzien van Citroëns bekende hydropneumatische veersysteem. De B612A had een lengte van 345 cm, een breedte van 168 cm en was in de laagste stand met ingetrokken voorruit maar 109 cm hoog. Rijklaar had het geheel een gewicht van slechts 950 kilo. Dankzij de korte overhangen had de B612A zowel voor als achter een inloophoek van 45 graden, zodat het voertuig in het terrein een echt klimgeitje was.

Ongetwijfeld had de Hobbycar een goede wegligging en een bovengemiddelde terreinvaardigheid, maar het leukste aan de B612A waren z’n kunsten op de boothelling. De hydropneumatische vering diende bij de tewaterlating om de wielen opgetrokken te houden. Had de Hobbycar eenmaal water onder de kiel, dan werd de aandrijving omgeschakeld op een tweetal hydrojets. Op de middentunnel stond een ‘telegraaf’ voor handgas. De pedalen en het stuur werden volledig buiten gebruik gelaten: sturen gebeurde door middel van een piepklein joystickje op de middentunnel.

Rijden met de Hobbycar is vooral een belevenis omdat er niet zo veel van zijn. De vierwielaandrijving zorgt voor voldoende grip en de turbodiesel is voor de gemiddelde Citrofiel een oude bekende. Plankgas haalt de Hobbycar er zo’n 150 km/h mee. Stoppen kun je de Hobbycar dankzij schijfremmen rondom. Varen met de Hobbycar is een belevenis omdat dan blijkt dat je ondanks alles toch net een auto te water hebt gelaten in plaats van een boot. Voortstuwing en koersverandering werken beide met de hydrojets van 150 kg stuwkracht en met de relatief grote diepgang van de Hobbycar blijkt dat systeem niet geweldig efficiënt te zijn. De topsnelheid te water bedraagt zo’n zes knopen (zeg 11 km/h).

Helaas is het concept nooit werkelijk uitgerijpt. Daardoor heeft de Hobbycar een paar belangrijke zwakke plekken. Zo is de tussenbak van de vierwielaandrijving zwak. Ook het elektrisch systeem is niet vrij van problemen en de motor blijkt in de Hobbycar een voorliefde voor oververhitten te hebben. Een groot commercieel succes is de Hobbycar nooit geworden. De levering begon in 1994 en in 1996 verdween de B612A, na ongeveer 60 geleverde exemplaren, stilletjes van de markt. In 1995 werd een tweede model door Hobbycar gepresenteerd: de Passport. De Passport was een luxe vijfzits monovolume met rondom schuifdeuren, vierwielaandrijving en een tweeliter turbomotor van Opel; een auto met zeker net zulke interessante technische oplossingen als de B612A. Er wordt beweerd dat Hobbycar aan de ontwikkelingskosten van deze Passport ten onder is gegaan. Anderen beweren dat de betrouwbaarheidsproblemen van de B612 het bedrijf genekt hebben. Hoe dan ook ging Hobbycar in 1996 roemloos kopje onder.

Tekst: Penny Lane, foto’s: internet

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 14 oktober 2016 09:23 PM
  [ # 1 ]

De Hobbycar is niet helemaal alleen. Ook de Franse firma Poncin heeft een aantal amphibie voertuigen met Citroen techniek op de markt gebracht. De meeste met een 2cv motor maar ook een aantal met GS techniek.

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 14 oktober 2016 11:00 PM
  [ # 2 ]

Mooi artikel, bedankt voor plaatsing Penny.

Groet, Jan

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 oktober 2016 11:53 PM
  [ # 3 ]

Ik vind ‘m er eigenlijk heel aardig, en vooral ook áf, dus niet in elkaar geknutseld uitzien. Toch jammer dat het in het water gevallen is Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 15 oktober 2016 12:57 PM
  [ # 4 ]

Heel mooi artikel, deze kende ik helemaal niet. Je staat er toch van te kijken wat sommige mensen in elkaar krijgen. En al bij al vind ik dit toch een fraai ontwerp, jammer dat hij dan ook in 1996 roemloos kopje onder ging. Toch niet zo goed waterdicht Laughing.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2016 03:21 PM
  [ # 5 ]

Er is ook bewegend beeld van de Hobbycar. Het exemplaar van het Lane Motor Museum in actie:


Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 oktober 2016 09:25 AM
  [ # 6 ]

Leuk filmpje! Ik weet niet of er überhaupt vraag naar civiele amfibievoertuigen is, maar groot kan die niet zijn. Het filmpje laat zien dat de Hobbycar noch op de weg, noch in het water bijzonder snel is. Dat zal de verkoop ook niet echt geholpen hebben. Hij oogt inderdaad volwassen; een beetje als een Fiat Punto I.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 16 oktober 2016 04:31 PM
  [ # 7 ]

Ik heb het voer/vaartuig ooit eens aandachtig bewonderd bij Jaap van den Broek. Bijzonder vind ik ook de voorruit die een heel stuk kan zakken. Vernuftig ding dus.

http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-002_2009_4_90_reportage.pdf
op pagina 4 een foto van Jaaps Hobbycar, met een voorruit die naar bendeden is.



Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook