1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De C5 van Tjerk
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 17 oktober 2016 12:59 AM

Hoog tijd voor een nieuw topicje Smile 2 maanden geleden heb ik namelijk de overstap gemaakt van ZX diesel naar C5 op LPG. Na een proefrit in een 1.8i 16V uit 2001 was ik meteen verkocht, wat reed dat ontzettend fijn! De ZX ingeruild en naar huis gezweefd. Eindelijk, mijn eigen bollenbak! Very Happy Na een maandje genieten was het echter ook snel weer over, toen de d-riem er opeens geen zin meer in had. Motorschade dus, wat was dat balen zeg. Al gauw werd besloten dat dit einde verhaal was en ik maar beter naar wat anders op zoek kon gaan… Sad

RIP

Ondanks dit was m’n enthousiasme voor de C5 niet minder geworden. Een beter exemplaar vinden was nog niet heel makkelijk. Uiteindelijk bij een welbekende Brabantse Citroën-specialist terecht gekomen, waar tussen een flink rijtje C5’en een mooie antracietgrijze 2.0i 16V stond. Uit 2002, met slechts 308dkm achter de wieltjes (uiteraard op gas) én met automaat, iets wat ik erg graag wilde. Smile Bleek nog een erg nette wagen te zijn, met lichtmetaal en meegespoten stootstrips toch een wat leukere verschijning dan m’n ouwe blauwe C5. Ook hier weer: bij de proefrit helemaal verkocht, wat een heerlijk soepel schakelende automaat en veren doet het werkelijk nog 10x beter dan m’n vorige exemplaar, die ik ook al niet slecht vond zweven.

Er moesten nog ff 2 nieuwe bandjes en een nieuwe apk op, en nadat de airco ook gevuld was kon ik de wagen komen ophalen. Afgelopen zaterdag per Saxo naar het zuiden afgereisd om na betaling en overschrijving met een grote grijns weer naar huis te rijden in m’n nieuwe C5. Hopelijk mag ik van dit exemplaar iets langer genieten Wink

Het is een erg goede, nette auto met tot nu toe weinig mankementen. Maar natuurlijk valt er altijd wel wat te beunen Smile Zo zit er een deukje in de achterklep, een roestplekje onderaan het r.v. portier (slecht herstelde schade?), de ab van de centrale vergrendeling werkt niet (batterij?) en de gordels rollen erg langzaam op. Had m’n vorige ook last van en is gelukkig makkelijk te fixen. Ook C5’jes hebben karakter Wink

Toekomstmuziek: grotere, mooiere velgjes en betere audio. Verder wil ik er vooral heel veel mee gaan rijden en van genieten Very Happy Ik zal proberen dit topic een beetje up to date te houden en er volgen ook nog wel wat meer foto’s.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 oktober 2016 08:15 AM
  [ # 1 ]

Knappe auto, Tjerk! Gefeliciteerd!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 oktober 2016 08:44 AM
  [ # 2 ]

Mooie auto! Maar, tenzij je documentatie hebt die aantoont dat het niet nodig is, zou ik de distributieriem voor de zekerheid (laten) vervangen, anders heb je straks misschien weer schade.

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 17 oktober 2016 08:44 AM
  [ # 3 ]

Nette wagen, veel plezier ermee!

En…. Hoe zit het met de distributieriem bij deze?

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 oktober 2016 09:59 AM
  [ # 4 ]

Geniet ervan!

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 17 oktober 2016 02:48 PM
  [ # 5 ]

Bedankt! De d-riem moet nog ongeveer 50.000 km mee kunnen. Maar bij de blauwe 1.8 was dat ook het geval, keurig opgeschreven onder de motorkap, en toch loopt het ding ineens stuk. Wellicht wel de riem vervangen maar niet de spanrol? Of heeft de autohandelaar een willekeurige km-stand opgeschreven om de verkoop te bevorderen? Helaas heb je met een wat oudere, goedkopere auto nooit 100% zekerheid. In elk geval voelt deze C5 een stuk frisser en strakker aan, en dat geeft vertrouwen Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 17 oktober 2016 03:09 PM
  [ # 6 ]

Lekker hoor een C5 op LPG, de wegenbelasting is altijd ff schrikken, maar als je gaat tanken krijg je weer een big smile. Mijn V6 doet het ook prima op LPG Smile Lekker cruisen inderdaad. Ik moet binnenkort ook de distri doen, maar dat is echt een rotklus. Bij een 1.8 of 2.0 is dat echt een stuk makkelijker….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2016 06:07 PM
  [ # 7 ]

Had die 1.8i 16v al een automatische spanrol voor de distributie?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 17 oktober 2016 07:58 PM
  [ # 8 ]

Mooie bak Tjerk. Hoop hem zaterdag te zien.
Denk je er ook aan dat er behalve een kilometrage ook een levensduur is gekoppeld aan de d-riemwissel, 5 jaar iirc.
Bij mijn V-6 heb ik na aankoop en bij 92 000 km gewisseld, want hij was toen al 9 jaar oud. En na openmaken bleken de geleiderollen hard toe aan vervanging.

Adri

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 18 oktober 2016 04:26 PM
  [ # 9 ]

Na 5 jaar al Adri? Shocked Dacht altijd dat die termijn wel ietsje langer was…

CEE-IKS schreef:

Lekker hoor een C5 op LPG, de wegenbelasting is altijd ff schrikken, maar als je gaat tanken krijg je weer een big smile. Mijn V6 doet het ook prima op LPG Smile Lekker cruisen inderdaad. Ik moet binnenkort ook de distri doen, maar dat is echt een rotklus. Bij een 1.8 of 2.0 is dat echt een stuk makkelijker….

Wegenbelasting vind ik nog goed meevallen, nog geen 80 euro per maand en dat was ik ook kwijt voor m’n ZX 1.9D… LPG maakt het voor mij bereikbaar om C5 te rijden. Een V6 is inderdaad helemaal lekker cruisen, maar dat is me voorlopig qua kosten nog een stapje te ver Wink

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 oktober 2016 05:05 PM
  [ # 10 ]

Hmmm, ik betaalde voor mijn ZX (break)1.9D indertijd aanzienlijk meer dan voor mijn C5-break G3

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 oktober 2016 06:25 PM
  [ # 11 ]

De levensduur van de distributieriem staat in het Compleet overzicht Citroën-modellen en -motoren: 120.000 km of 5 jaar.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 18 oktober 2016 06:40 PM
  [ # 12 ]

‘t Is dus gelukkig alleen het kortetermijngeheugen dat minder wordt.

Adri

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 18 oktober 2016 07:14 PM
  [ # 13 ]
Tjerk schreef:

Na 5 jaar al Adri? Shocked Dacht altijd dat die termijn wel ietsje langer was…

CEE-IKS schreef:

Lekker hoor een C5 op LPG, de wegenbelasting is altijd ff schrikken, maar als je gaat tanken krijg je weer een big smile. Mijn V6 doet het ook prima op LPG Smile Lekker cruisen inderdaad. Ik moet binnenkort ook de distri doen, maar dat is echt een rotklus. Bij een 1.8 of 2.0 is dat echt een stuk makkelijker….

Wegenbelasting vind ik nog goed meevallen, nog geen 80 euro per maand en dat was ik ook kwijt voor m’n ZX 1.9D… LPG maakt het voor mij bereikbaar om C5 te rijden. Een V6 is inderdaad helemaal lekker cruisen, maar dat is me voorlopig qua kosten nog een stapje te ver Wink

50% meer cilinders inderdaad en 50% meer kosten hahaha. Nou het is mooie auto die je hebt, en zonder hydractief veren ze nog soepeler. Gewoon lekker genieten en cruisen! Onderhoud is ook goed te doen, en als je een Lexia op de kop tikt kun je ook nog alles zelf doen. Soms wel handig hoor. Met ontluchten van de remmen bijvoorbeeld heb je dat al nodig.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 18 oktober 2016 10:17 PM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd Tjerk! very good

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 21 oktober 2016 05:27 PM
  [ # 15 ]

Thanks!

Hydractive zit er wel op trouwens Smile M’n blauwe had het niet, en die sportknop is toch wel erg fijn in bepaalde bochten. Een Lexia zou inderdaad erg handig zijn, sinds gisteren geeft de auto de melding storing uitlaatgas. Volgens mij heeft bijna elke C5 ph1 daar wel last van Razz

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook