Africar, Anthony Howarths project voor de verre toekomst
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17281
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 oktober 2016 04:17 PM

van de voorpagina

Africar: de auto voor 2034

Hij geldt als 2CV-afgeleide, maar is het niet. Hij rijdt met GSA-motor, maar wil geen Citroën zijn. Zijn maker werd als bedrieger veroordeeld, maar voelt zich bedrogen. Dertig jaar geleden is het laatste exemplaar gebouwd, maar over twintig jaar is hij nog hoogst modern. Zet je schrap voor de Africar.

De geschiedenis van het project Africar, a Car for Africa, is de geschiedenis van Engelsman Anthony Howarth (1938). Zodra hij en zijn vrienden hun rijbewijs behaald hebben, maken ze avontuurlijke autotochten: eerst naar de Pyreneeën, dan naar Turkije en in 1959 naar Kaapstad en terug. Het geld voor die reizen verdient Howarth met foto’s, reisverhalen en later ook films. Zijn documentaire People of the Wind uit 1976 wordt genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe.

Tijdens deze zwerftochten groeit bij Howarth de overtuiging dat westerse terreinauto’s ongeschikt zijn voor de wegen van Afrika en Midden-Azië. Auto’s zouden in die landen zelf uit lokale grondstoffen gebouwd moeten worden, zodat deze niet langer van deviezen verslindende import afhankelijk zijn. De wereld heeft lichte auto’s nodig met lange veerwegen voor continu bodemcontact, veel laadvermogen en een laag verbruik. Een hybrideaandrijving met een dieselverbrandingsmotor en een door zonnepanelen gevoede elektromotor moet dat lage verbruik mogelijk maken.

In 1980 geeft Anthony Howarth zijn project de naam Africar en in 1982 bouwt hij een eerste prototype. Howarths agent weet Channel 4 voor het project te interesseren. Inderhaast bouwt Howarth vier nieuwe prototypes, waarmee in 1984 de expeditie Arctic-Equator verreden wordt. In 1987 zendt Channel 4 de documentaire in vijf episodes van elk een uur uit. De Britse televisiekijkers zien drie oranje voertuigen (dat er een uitgevallen is, hoeft niet benadrukt te worden) met multiplex carrosserieën op houten chassis, die dankzij hun grote spoorbreedte en bodemvrijheid doorrijden waar de begeleidende Land Rover blijft steken. Kort daarop volgt het in eigen beheer uitgegeven fotoboek Africar, the Development of a Car for Africa, dat een bestseller wordt. Hoewel de Africar eigenlijk bedoeld is voor Afrika, stromen de bestellingen uit Engeland binnen. Africar International Ltd. huurt een bedrijfsruimte in Lancaster en incasseert aanbetalingen van autokopers. De productie van de Africar kan beginnen!

Die aanbetalingen worden niet gebruikt voor de bouw van de bestelde exemplaren, vertelt oldwoodies.com, maar voor de ontwikkeling van de hybridetechniek die de wereld veel harder nodig heeft dan de 1.299 cc GSA-motoren waarmee de prototypes van de expeditie Arctic-Equator volgens autojunk.nl uitgerust waren. De aanbetalingen verdampen helaas sneller dan de hybridetechniek zich wil laten ontwikkelen. Er komen extra aanbetalingen, converteerbare obligaties en een nieuwe onderneming: Africar UK. Deze verwerft van Africar International de licentie om Africars te mogen bouwen. Die wordt op £8 miljoen gewaardeerd, zodat de beoogde aandelenemissie van £5 miljoen een echt buitenkansje voor de investeerder lijkt. In juli 1988 doet de politie een inval bij Africar. Anthony Howarth is op dat moment in Amerika, waar hij poogt nog meer geld los te praten. Pas in 1994 durft hij terug te keren naar Engeland, waar hij prompt gearresteerd en wegens fraude en valsheid in geschrifte tot vijftien maanden cel veroordeeld wordt.

Mogen we de lezing van oldwoodies.com wel klakkeloos overnemen? Wie garandeert dat dit allemaal waar is? De link naar het Serious Fraud Office, die het verhaal geloofwaardigheid had kunnen verlenen, loopt dood. Zouden we Howarth niet beter zelf aan het woord laten?

Anthony Howarth bevestigt in zijn blog Africar, What’s in a Name? dat hij in 1994 schuld bekend heeft, maar niet omdat hij schuldig was. De Engelse overheid probeerde toen kopers voor het noodlijdende Land Rover te vinden en die plannen mochten natuurlijk niet getorpedeerd worden door de vele malen betere Africar. Daarom moest Africar verdwijnen. Howarth werd geïntimideerd en zijn vrouw bedreigd. Schuld bekennen was de enige optie om het er levend vanaf te brengen. Eerder hadden “ze” al agenten naar Afrika gestuurd om de Britse ambassades instructies te geven hoe die de contacten tussen Africar en de Afrikaanse regeringen moesten saboteren. Via de blog Africar, the Back Story leren we dat de ondergang van Africar ook het gevolg was van jaloezie en touwtrekkerij tussen fans, kapitalisten en tweederangs ingenieurs en medewerkers. Bovendien had diefstal van intellectueel eigendom plaatsgevonden.

Zijn de makers van de Bedouin (1988-1989) met de ideeën van Africar aan de haal gegaan? Dat is wat het eerdergenoemde oldwoodies.com en citroenet.org.uk denken. De Brit die zich ontdekkingsreiziger in Afrika wilde wanen, kon zijn 2CV of Dyane samen met enkele honderden ponden inleveren en een paar weken later een voertuig van multiplex ophalen dat er bijna zo uitzag als de auto’s uit de televisiedocumentaire.

Wie denkt dat de geschiedenis van de Africar hiermee eindigt, heeft het helemaal mis: die moet juist nog beginnen! In februari 2014 blogt Anthony Howarth over The Future of Africar. Het concept van de Africar mag uit 1980 dateren, maar heeft nog altijd minstens twintig jaar voorsprong op welke cross-over of SUV dan ook. De Africar heeft zijn voorsprong kunnen behouden, omdat de auto-industrie ons de afgelopen dertig jaar weinig meer dan kosmetische veranderingen voorgeschoteld heeft. Er is een investering van zo’n €500 miljoen voor nodig om in vijf jaar tijd de ontwikkeling af te ronden en de productie op te starten. Nog eens vijf jaar later kunnen honderd tot tweehonderd fabrieken jaarlijks tien miljoen auto’s bouwen die ons echt vooruit helpen.

Als je geen €500.000.000,00 te investeren hebt, kun je voor £0,01 op amazon.co.uk het boek Africar, the Development of a Car for Africa kopen. Je reactie kun je helemaal gratis in dit topic plaatsen.

tekst: RensKorevaar, foto’s: Anthony Howarth

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17281
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 oktober 2016 04:21 PM
  [ # 1 ]

Zoals de laatste twee foto’s in het openingsbericht laten zien, bevinden de Africar estate en six wheeler zich bij Anthony Howarth thuis in Zuid-Frankrijk. De pick-up staat in het Lakeland Motor Museum te Blackbarrow, Cumbria. Volgens het informatiepaneel naast het voertuig dateert het uit 1978. Zou dat het bouwjaar van de motor zijn, of staat het misschien toch op een Citroën-chassis? Als je er in de buurt bent, ga dan eens kijken en laat het hier weten!


foto: Dave Kingsdude

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17281
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 oktober 2016 04:22 PM
  [ # 2 ]
RensKorevaar schreef:

Als je geen €500.000.000,00 te investeren hebt, kun je voor £0,01 op amazon.co.uk het boek Africar, the Development of a Car for Africa kopen. Je reactie kun je helemaal gratis in dit topic plaatsen.

Donaties tussen €1,00 en €1.000.000.000,00 blijven natuurlijk welkom!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BX16TGI
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 687
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 17 oktober 2016 06:08 PM
  [ # 3 ]

Leuk, in een grijs verleden een artikel hierover in de KIJK gelezen. Ik kan me nog herinneren erg onder de indruk te zijn geweest. Is nu niet meer te vinden op de kijk website natuurlijk.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15276
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 17 oktober 2016 09:10 PM
  [ # 4 ]

Geweldig leuke informatie en foto’s over een project waar ik nog nooit van had gehoord.
Bedankt Rens! very good

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17281
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 oktober 2016 10:44 PM
  [ # 5 ]
BX16TGI schreef:

Leuk, in een grijs verleden een artikel hierover in de KIJK gelezen.

Dat moet in 1987 geweest zijn. Zie boeken.tweedehands.net:

KIJK 1987 maart - Populair Wetenschappelijk Maandblad. 75 pagina’s
68. Een lichtgewicht voor het rauwe werk. De Africar, een auto van hout en kunststof, biedt ongekende mogelijkheden voor ontwikkelingslanden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 888
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 oktober 2016 10:16 PM
  [ # 6 ]

Is er in die jaren (1987) niet ook een artikel in de autokampioen of Auto-visie over geweest?

Ik meen me als te herinneren dat het oorspronkelijke ontwerp gebaseerd was op een OPOC diesel motor (via Elsbett?) maar dat deze nog niet beschikbaar was en de motor van GSA de juiste bouwvorm had…

Blijft een gaaf concept

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7176
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 mei 2017 09:06 PM
  [ # 7 ]

van de voorpagina

Een Africar.. In Nederland!

Niet lang geleden hebben we een verhaal gepubliceerd over de Africar, geesteskind van Anthony Howarth. Hoe kan het dat met alle goede bedoelingen van dien, deze unieke auto in Het Gooi rond rijdt, en niet in donker Afrika?

Niet lang nadat het bewuste artikel de voorpagina heeft gesierd worden we getipt over een Africar in Nederland. Via Facebook vernemen we dat er een exemplaar bij Ordas in Diemen staat voor onderhoud. Via via raken we in contact met de eigenaar en: we mogen de auto komen bekijken!

De Africar in kwestie - één van de drie bestaande exemplaren - is eigendom van Boudewijn Poelmann en we worden verwelkomd bij hem thuis door Theo van Damme, die ook de auto voor ons heeft klaar gezet. Om deze gele verschijning zo in de bosrijke omgeving in de buurt van Naarden te zien staan is haast karikaturaal. De auto hoort thuis in een gebied als dit, maar niet in Nederland. Om de vraag hoe Boudewijn in bezit van de Africar is gekomen te beantwoorden moeten we terug in de tijd, naar de periode waarin Anthony Howarth de Africar aan de wereld liet zien.

In 1983 werkt Boudewijn als marketingcoördinator bij Novib, waarbij hij zich bezighoudt met fondsenwerving en de uitgeverij. Hij wordt door Ben Elkerbout, in die tijd werkzaam als redacteur voor het VARA-programma Achter het Nieuws, getipt over het project ‘Africar’ van Anthony Howarth. Bij een kennismaking tussen Boudewijn en Anthony is er meteen een klik. Vanuit zijn werk voor Novib is Boudewijn veelvuldig in Afrika geweest. Door zijn ervaringen met de omstandigheden ter plekke weet hij direct dat Anthony bezig is met ‘een briljant idee’. Tijdens de rit van de poolcirkel naar de evenaar doet het konvooi Africars ook Amsterdam aan. Bij wijze van publiciteitsstunt rijden de auto’s van de trappen van het Tropenmuseum af: een idee uit de koker van Boudewijn Poelmann.

De introductiestunt van de Africar is een succes. Niet alleen geven veel mensen aan een Africar te willen kopen, ze zijn bereid hiervoor een voorschot te betalen. In Nederland werpt zich zelfs een potentiële importeur op: de hoofddealer van Citroën Amersfoort wil hierover graag in gesprek. Boudewijn: ‘Ook diverse commerciële partijen en goede-doeleninstanties geven aan interesse te hebben in de Africar, Natuurmonumenten en het Rode Kruis bijvoorbeeld’. Toch loopt het allemaal niet zoals het zou moeten. Anthony Howarth toont zich een visionair, maar ook een eigenwijs ingenieur. ‘De markt was er, er hoefde alleen geproduceerd te worden’ memoreert Boudewijn. Anthony houdt zich echter niet bezig met het vermarkten, maar met technische zaken, zoals het ontwikkelen van een aandrijflijn. Het geld dat bedoeld was als voorschot voor te leveren auto’s verdwijnt. Afgezien van de drie eerder geproduceerde ‘Proofs of Concept’ zal er nooit meer een Africar gebouwd worden. Al deze perikelen leiden in 1988 tot het faillissement van het bedrijf achter de Africar, en het liquideren van de boedel. Wat er precies met de drie auto’s van de poolcirkel-evenaarreis gebeurt is niet helemaal duidelijk. Feit is in ieder geval dat ten tijde van het faillissement de ‘pickup’ Africar in Nederland was. Deze is halsoverkop ergens gestald in het midden van het land. Toen niet veel later de lucht klaarde voor Anthony Howarth, is de auto op Nederlands kenteken gezet, en met hem naar Frankrijk vertrokken. Dit verklaart de datum van eerste toelating op 29 juni 1989.

In Frankrijk zijn de auto’s regelmatig gebruikt. Anthony bleef sleutelen aan de wagens. De pickup die zich nu in Nederland bevindt is bijvoorbeeld omgebouwd naar rechts rijden, met het stuur links dus. En ergens in de ‘noughties’ van dit millennium is de auto totaal gerestaureerd. Boudewijn en Anthony hebben nog altijd contact met elkaar. Wanneer Boudewijn Anthony financieel uit de brand helpt krijgt Boudewijn als tegenprestatie één van de Africars in bezit, en op de prachtige datum 11-11-‘11 komt de Africar pickup achterop een trailer naar Nederland. In die zin is er eigenlijk geen marktwaarde aan dit unieke voertuig toe te kennen. Wat er op dit moment met de auto moet gebeuren staat voor Boudewijn als een paal boven water: ‘De Africar is nog steeds actueel. Er bestaat nog steeds behoefte aan een auto als deze in Afrika. Iedereen die iets kan of wil betekenen voor dit project, ideeën, initiatieven, alles is welkom.’

Het verhaal van de Africar moge lezen als een jongensboek, ondertussen kan er een stukje gereden worden! We rijden over modderige onverharde wegen en de auto voelt erg solide aan. De boxervier uit de GSA klinkt vaaglijk bekend, maar heeft een gescheiden uitlaatsysteem voor beide cilinderbanken met dempers direct achter de voorwielen en uitlaten direct voor de achterwielen, en klinkt als zodanig geheel eigen. De besturing is langzaam: voor een minimale beweging van de auto is een flinke draai aan het wiel nodig. Het voelt allemaal wel strak aan! De auto staat op Michelinbanden die eigenlijk een wat stoerder profiel mogen hebben: de velgen zijn GSA. De voorwielophanging bestaat uit zelf ontwikkelde draagarmen, drijfassen en wielnaven, met remmen aan de differentieelzijde. Op de achteras ontwaren we langsgeplaatste draagarmen met drijfstangen en ook hier inboard schijfremmen. Op het oog lijkt er een differentieel in het buizenframe te hangen, we kunnen niet zien of die achterwielen nou wel of niet aangedreven zijn door een cardanas..

Schakelen gaat probleemloos, koppelen ook. Het voelt niet aan als een echte terreinauto in de zin dat de Africar zich eenvoudig laat mennen. Het onderstel is echter wel stug: je merkt dat alles met behoorlijke toleranties gebouwd is. De spoorbreedte is idioot: naar verluid breed genoeg om in de diepe sporen van vrachtwagens te kunnen rijden. En weet je wat? Boudewijn heeft gelijk. De Africar is nog altijd actueel. De meest interessante auto’s zijn de concessieloze, doelgerichte wagens. De Africar smeekt om jungle. Laten we hopen dat deze sociale visie op mobiliteit ooit daadwerkelijk een verschil kan maken.

Reageren kan in dit topic.

tekst en beeld: 2d, met medewerking van en grote dank aan Boudewijn Poelmann en Theo van Damme

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 26 mei 2017 10:57 PM
  [ # 8 ]

 

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 26 mei 2017 10:59 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15276
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 25 februari 2020 10:56 PM
  [ # 10 ]

Ik zag ‘m gisteren staan. Bij Ordas uiteraard. very good

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17281
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 februari 2020 12:24 AM
  [ # 11 ]

Goeie spot! very good

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook