Schakelgedrag van de THP155 EV6b
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 25 oktober 2016 01:47 AM

Ik erger me rot aan het snelle schakelen van de bak in de automaat staand.
1-2 bij 25 kmh
2-3 bij 33 knh
3-4 bij 60 kmh
4-5 bij 80 kmh
5-6 bij 110 kmh

Even snel oversteken bij een kruising is er op de automaat niet bij.
Het zou toch veel beter (veiliger) zijn als de bak pas bij 45 van 1-2 zou schakelen.

Ik doe het nu maar handmatig, maar daar heb ik geen automaat voor gekocht.

Wat me trouwens ook opvalt is dat in de ‘a’ stand bij het naar de streep rijden bij een verkeerslicht, dat als de bak van 2 naar 1 schakelt, dat hij dan nog al heftig in 1 valt met een schok.
En als je in de ‘m’ stand rijdt gaat dat veel soepeler.

Heeft er iemand een oplossing?

Voor de rest vind ik het een heel geweldige auto.

grt P.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 oktober 2016 11:30 AM
  [ # 1 ]

Welkom bij het “nieuwe rijden” waarbij je zo snel mogelijk opschakelt. Die THP motor kan dat uitstekend aan, je zou bijna kunnen zeggen dat hij er voor gemaakt is.
Die EV6’en hebben dan bij het “oversteken” nog de onhebbelijke eigenschap vlug even terug te schakelen als je het gas diep indrukt…, maar ook een “echte” automaat heeft die neiging. In die specifieke situatie helpt dan alleen handmatig werken, want hoog in de toeren om nog snel even een kruising over te steken staat denk ik niet in het standaard schakel programma, je hebt de oplossing dus al gevonden. Er is al heel veel geschreven over de EGS bak in de diverse modellen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 25 oktober 2016 11:56 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reaktie.

Ik heb ook ergens (hier op het forum) gelezen dat de bak een soort van ‘zelf lerend’ is.
Dat als je nu maar lang genoeg in de ‘M’ stand rijdt, dat de electronica zich dan aan jouw schakelgedrag aanpast.
Of zijn dat bakerpraatjes?

grt Piet.

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 26 oktober 2016 06:03 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij moet je in de A stand zelf bijflipperen om de bak te leren. Alleen in de M stand leert ’ ie niets. Zo heeft de dealer het mij ooit uitgelegd… Ik zit bij 80 al in de zesde versnelling en vindt het helemaal prima Smile

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 26 oktober 2016 06:09 PM
  [ # 4 ]
alwins schreef:

Volgens mij moet je in de A stand zelf bijflipperen om de bak te leren.

Maar dat zou betekenen dat je dan, als je vindt dat de bak te vroeg opschakelt deze dan moet terugschakelen.

alwins schreef:

Alleen in de M stand leert ’ ie niets. Zo heeft de dealer het mij ooit uitgelegd… Ik zit bij 80 al in de zesde versnelling en vindt het helemaal prima Smile

Ja maar dan heb je een 155pk motor in een auto die optrekt als een 2cv.
Dat vind ik jammer.
Toch maar in de M modus rijden dan.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 oktober 2016 08:22 PM
  [ # 5 ]

En de kickdown? Dat werkt toch wel onder alle omstandigheden?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 oktober 2016 09:22 PM
  [ # 6 ]

Kickdown?  Die EGS is een “geautomatiseerde” handbak. Die heeft een schakelschema dat gemaakt is om het maximum motorrrendement altijd te gebruiken, vandaar dat ie zo snel opschakelt. Als je het volle vermogen wilt gebruiken dan moet je gewoon veel gas geven, dan schakelt hij ook later, maar… dan schakelt hij een stuk minder soepel, dat is door de constructie met een elektrisch bediende koppeling.  Echte Kickdown had je “vroeger” in automaten die alleen een hydraulische regeling hadden met een koppelomvormer en die een extra kabel aan de gaskabel hadden na een bepaalde stand van het gaspedaal ( de kick down, zo ver moets je hem intrappen .. ) de automaat pas lieten schakelen bij het maximum motortoerental. Dat was een soort “alles of niets” systeem, maar door de koppelomvormer merkte je dat niet zo.
Moderne automaten hebben dat elektronisch geregeld, en gerobotiseerde bakken als de EGS doen dat dus ook.
Zelflerend? Dat geld voor “gewone” automaten vanaf zeg maar 2000, die passen hun schakelprogramma aan aan de “loden” voet van de bestuurder. 
Ik denk niet dat een EGS zo in elkaar zit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 26 oktober 2016 09:50 PM
  [ # 7 ]
2d schreef:

En de kickdown? Dat werkt toch wel onder alle omstandigheden?

Je kunt niet echt van een kickdown spreken, het is meer een lagere versnelling kiezen als je het gs in eens intrapt.
Maar stel je eens voor kruising oversteken bestaat dan uit:
gas geven - overschakelen van 1->2 - meer gasgeven terugschakelen van 2->1.
Dat is niet even snel oversteken de bak heeft al snel een seconde of 3 nodig om te wisselen van versnelling.

Nee dat geeft geen echte oplossing.
Ik zal er mee moeten leven denk ik.
Er is nog genoeg plezierigs aan deze voiture om daar niet lang van wakker te liggen.
Gewoon veel in de M stand rijden bij dit soort situaties.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 oktober 2016 10:04 PM
  [ # 8 ]

Dat is typische voor alle EGS type bakken:  Als je “aan komt rollen” dan staat de bak in vaak in de twee, hij schakelt pas terug naar de 1 als je echt stilstaat je rolt nog en op het moment dat je gas geeft om even snel op trekken schakelt de bak terug, en 2 seconden later krijg je pas het vermogen wat je verwacht. Als je rustig optrekt gaat de bak snel van 1 naar 2, en als je dan besluit dat je “sneller” wilt schakelt hij terug met tijdverlies tot gevolg. Enige oplossing: handmatig doen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 26 oktober 2016 10:13 PM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Dat is typische voor alle EGS type bakken:  Als je “aan komt rollen” dan staat de bak in vaak in de twee, hij schakelt pas terug naar de 1 als je echt stilstaat

Nou op dat effect heb ik mijn bak nog niet kunnen betrappen in de A stand.
Hij schakelt met gas dicht bij plm 10kmh zo van 2->1.
En in de M stand doet is dat met een toefje gas en dan pas naar 1

Zie ook mijn tweede vraag in de eerste post.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 oktober 2016 10:43 AM
  [ # 10 ]
Citroensmgz schreef:

Kickdown?  Die EGS is een “geautomatiseerde” handbak

Uiteraard bedoelde ik ook niet de ouderwetse kickdown, maar meer de moderne versie: het nokje in het gaspedaal waar je doorheen trapt en alle hens aan dek roept.

Ik heb zelf ook wel eens een middag in een Grand C4 Picasso gereden met THP 156 en de gerobotiseerde bak. Die vond ik aardig bij de les, maar de EBV6 moet je toch wel sturen met de rechtervoet, anders dan een volautomaat (of CVT, mijn dagelijkse auto op dit ogenblik).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 29 oktober 2016 12:26 PM
  [ # 11 ]

Ik ben bang dat er geen oplossing is voor mijn ‘probleem’
Niet dat dat erg is, het is een fantastische auto en er valt mee te leven.
De ‘M’ modus is een goede optie.

Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook