ervaringen VTi motor op LPG?
caputtski
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-2006

Gepost: 06 november 2016 03:48 PM

Ik aas al een tijdje op een C4 op LPG (na jaren eindelijk weer citroen!!), maar mijn gasboer heeft me gewaarschuwd dat de krachtiger motoren die de laatste jaren in de C4 worden gebouwd (zoals de 1.6 VTi met 120 pk neem ik aan) niet zo goed hoge kilometerstanden aankunnen. En dat de wat minder krachtige motoren minder problemen gaven.

Wat is jullie ervaring, geven VTi motoren inderdaad meer problemen in combinatie met LPG, dingen zoals vaker kleppen stellen of koppen vervangen etc? Indianenverhalen? Of rij je zo’n ding probleemloos over de 300.000km (snelweg), zoals de meeste motoren op benzine?

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 06 november 2016 04:16 PM
  [ # 1 ]

Broer rijd al jaren een c4 op LPG en geen problemen.
Staat overigens te koop dus doe maar pb bij interesse

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2016 04:48 PM
  [ # 2 ]
caputtski schreef:

Dat de krachtiger motoren die de laatste jaren in de C4 worden gebouwd (zoals de 1.6 VTi met 120 pk neem ik aan) niet zo goed hoge kilometerstanden aankunnen. En dat de wat minder krachtige motoren minder problemen gaven.

Bedoelt jouw gasboer niet de THP-motoren, 155 pk en meer uit een 1.6?
De 1.6 VTi met 120 pk hoort echt niet bij deze groep.
Meer dan 10 jaar terug werd er ook al 120 pk of meer uit een 1.6 gehaald, bijvoorbeeld de TU5JP4S.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
caputtski
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-2006

Gepost: 06 november 2016 04:56 PM
  [ # 3 ]

Nee, hij had het echt over de nieuwere generatie PSA VTi motoren, motoren die getuned zijn om vooral zuinig te rijden. Niet de sportkanonnen. De verraste reactie geef alvast goede hoop dat ‘t wel meevalt met de fragiliteit van die motoren op LPG!
Maar let op, ik heb het niet over tienduizenden kilometers, daar draai ik m’n hand niet voor om. Ik heb het over tonnen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2016 05:01 PM
  [ # 4 ]

Interpreteer mijn reactie niet onjuist, ik zeg namelijk niets over de te verwachten levensduur.
Alleen dat de VTi niet tot de “krachtiger” motoren behoort.
PSA haalt op dit moment uit de 3-cilinder 1.2 Pure Tech-motoren ook 130 pk.

Daarnaast is de levensduur behoorlijk afhankelijk van de wijze van gebruik en de mate van onderhoud.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
caputtski
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-2006

Gepost: 06 november 2016 05:14 PM
  [ # 5 ]

Good point. Het ging mij inderdaad om de te verwachten levensduur van VTi motoren op LPG.

M’n laatste wagen (Volvo maar wel met 1.8L PSA motor) hield het 540.000km vol op LPG zonder dat het blok ooit open is geweest. Zou best welkom zijn als de huidige blokken dat nog steeds redden…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 november 2016 07:13 PM
  [ # 6 ]

Helaas, ook de VTI is niet probleemloos. De distributieketting rekt ook bij deze motor uit en olieverbruik is ze ook niet vreemd.
Op gas doen ze het prima, maar de probleempjes die deze motoren hebben zijn niet gerelateerd aan lpg gebruik.

Overigens, de 1.8 Volvo benzinemotor komt niet van PSA maar van Ford. De viercilinder diesels kwamen wél van PSA.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2016 07:43 PM
  [ # 7 ]

Een VTi, in dit geval een EP6, ligt ook in onze nieuwe C3 Picasso.

In het topic daarover had ik al de volgende vragen gesteld.

René Jongejan schreef:

Voor de THP is er een modificatie van de ketting, maar is dat ook voor de EP6 zo?
En zo ja, is die modificatie vanaf een bepaald moment af-fabriek al uitgevoerd?

Voorgeschreven viscositeit smeerolie is een 0W30 of een 5W30, heeft de keuze voor 1 van de 2 nog invloed op het olieverbruik?
Zo ja, welke heeft de voorkeur?

Waterman, weet jij mogelijk hier de antwoorden op?
Heb in mijn eigen topic daar nog geen reactie op gekregen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 november 2016 07:55 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat we dat aan Johan Oldenhage moeten vragen René.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2016 07:56 PM
  [ # 9 ]

Doe ik dat ook vrijdagmiddag, ben er dan toch al om een andere reden. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
caputtski
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-2006

Gepost: 06 november 2016 09:44 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Overigens, de 1.8 Volvo benzinemotor komt niet van PSA maar van Ford. De viercilinder diesels kwamen wél van PSA.

Je verkijkt je op de leeftijd van de wagens die ik doorgaans rij Wink De laatste twaalf jaar zijn het inderdaad Ford blokken. De volvo waar ik het over had was een V40 uit ‘98, en reken maar dat die een PSA motor had (Ze waren er ook met een Mitisbishi motor, maar die moest je nou net niet hebben). Rijdt nog steeds rond trouwens Smile

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 13 november 2016 08:34 AM
  [ # 11 ]

Pas op met af-fabriek ingebouwde installaties.
Ik heb een officiële mail van Citroen-Nederland waarin ze zeggen geen LPG-specialist in het dealer netwerk te hebben. Ik bezit nu de software voor de Landi Renzo Peugeot/Citroen LPG installaties, daar kan je alleen mee uitlezen en updaten, het is niet mogelijk om in deze regeling in te grijpen. Universele gas-installateurs kunnen niets met de Ecu’s van deze af-fabriek installaties.
Mijn wagen is een C4 B7 uit 2012, bij c.a. 150.000km zijn de injectoren op en moeten vervangen worden.
De geel gecodeerde Landi Renzo injectoren kosten bij Citroen 285,- euro per stuk, terwijl vergelijkbare op Ebay.de al voor 52,-  te koop zijn.
Ik heb eerst zwart gecodeerde injectoren geprobeerd, dat werkte niet. Nu rijd ik al een week zonder problemen met de iets lichtere “groene” LandiRenzo MED GI25-22 injectoren.
Beter is dus een achteraf gemonteerde LPG installatie te kiezen waar iedere specialist aan kan servicen.
Succes!:-)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook