C5 III (X7) ventilator blijft draaien
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 06 november 2016 10:25 PM

Ik ben momenteel bezig met een C5 ph3 met THP motor. Na het verwijderen en weer monteren van het inlaat spruitstuk en gasklep, blijft de koelventilator van de radiateur continu draaien. Hij begint meteen na het starten van de motor en blijft een minuut of zo nadraaien als je de motor hebt afgezet.
Ik vermoed dat ik ergens het stekkertje op een temperatuur sensor vergeten ben aan te sluiten, ik ken meerdere Citroëns waarbij je dit effect dan krijgt. Ik zie alleen geen losse stekkers meer! weet iemand waar deze zit / hoort te zitten?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
Alle zekeringen zijn gecheckt en OK bevonden, Diagbox zegt dat de ventilator unit niet aangestuurd wordt, wat voor mij ook weer duidt op een losse stekker…

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 21 november 2016 09:36 PM
  [ # 1 ]

Opgelost! Na enige tijd vruchteloos gezocht te hebben, eerst maar de rest van de klus afgemaakt ( het oplossen van de bekende interne vervuiling van de thp motor ). Nadat ik alles weer had opgebouwd gaf Diagbox na enige tijd aan dat er een ontsteking probleem was. Het bleek dat er een bobine stuk was. Typisch Citroën grapje: de eerste cilinder naast de distributie wordt cilinder 2 genoemd in de software…
Toen de defecte bobine eenmaal vervangen was, liep het blok weer keurig en had het de oorspronkelijke power terug. Dit was namelijk na het reinigen van de motor nog steeds niet het geval. En wat schetst mijn verbazing: in 1 moeite door werd ook de fan weer aangestuurd op normale wijze.
Blijkbaar hoort dit gedrag bij de maatregelen die de ECU neemt als de motor niet helemaal lekker loopt of ontsteekt, ik kan niet anders concluderen.
Deze C5 loopt in ieder geval weer als nieuw!
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 november 2016 09:50 PM
  [ # 2 ]

Fijn dat-ie het weer doet! Volgens de gebruikelijke nummering heb je echter een C5 II: klik!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook