16v start en stationair, probleem!
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 07 november 2016 09:43 PM

Bx gti 16v 1988, mk1, motronic injectie.

Kan een niet goed werkende temperatuur sensor zorgen voor hoog schommelend toerental? En slecht starten?

Als ik de blauwe stekker uit trek, dan start ze ook heel moeilijk met dit koude weer.
Maar Stationair blijft deze dan weer wel goed draaien.

c’est fantastique

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 11 november 2016 08:23 AM
  [ # 1 ]

Iemand kennis / ervaring met temperatuursensor?

c’est fantastique

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 november 2016 09:05 AM
  [ # 2 ]

Als je sensor loshaalt dan weet de Motronic helemaal niet wat hij moet doen.
Ik denk dat je stationair regelaar een beetje vast zit en niet helemaal dicht wil: dan werkt de regeling schokkerig en schommelt je toerental in een hoog gebied door te veel lucht.
Als je te veel lucht hebt om te starten krijg je te weinig benzine in je mengsel, dus dat start slecht.
Ik zou dat eerst nakijken en de slangen die eraan zitten.
Die temperatuur sensor kun je met een ohm-meter / weerstands meter makkelijk nameten. 1. In de vriezer en dan meten, dan “op gewone temperatuur” en dan nog een keer in een bak heet water. De weerstand moet dan behoorlijk veranderen. Je kunt natuurlijk ook in het werkplaatshandboek even de echte meetwaarden opzoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 11 november 2016 02:05 PM
  [ # 3 ]

Net motor goed warm, beetje proberen te rijden maar ging al schokkend.
Stationair het toerental proberen op bijvoorbeeld 2000 te houden, lukt niet.
Blijft schommelen, 100 meer, 100 minder. Uit de uitlaat komen doffe knallen.

Alle sensoren zijn aangesloten. Vandaag nog nieuwe ontsteking gestoken, als test, geen oplossing.
(bdp sensor, ontstekingsregelaar, stappenmotor zijn al vervangen)

De Bosch stappenmotor bovenop de motor. bedoelt u daar de stationair regelaar mee?
Deze is recent vervangen en heel recent proper gemaakt.


Thanks a lot.

c’est fantastique

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 november 2016 04:52 PM
  [ # 4 ]

Zo’n motronic houdt wel foutcodes bij, maar die kun je of uitlezen met een speciaal bosch apparaat of door het laten knipperen het motor controle lampje door een pin op de ECU kort te sluiten ( via d 2 polige diagnose stekker)  Ik zou dat zeker eens (laten) doen voor je verschillende onderdelen blijft vervangen. Ik weet niet precies op elke stekker dat werkt bij jouw Motronic. 
Stappenmotor? De stationair regelaar is ongeveer 10 cm lang met aan de kop 2slangaansluitingen, maar dat is een soort “continue” regelaar. Verder heb je nog een luchmassameter: Als die niet goed werkt krijg je ook rare effecten. Ik denk niet dat er al een stappenmotor een de gasklep zit.
Knallen in de uitlaat wil zeggen te veel benzine die dan in de uitlaat verbrand, of te veel inspoten of een ontsteking die niet goed werkt. 
Kijk eens op een specifiek 16V forum ( Ook 405 MI16) of je daar meer info vindt ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 11 november 2016 09:18 PM
  [ # 5 ]

Heb je met de ‘nieuwe ontsteking’ ook nieuwe verdelerkap, bougiekabels etc. Gemonteerd?
Ik weet zelf nu niet hoe, maar ik zou eerst proefondervindelijk vaststellen of het aan de ontsteking, de brandstofvoorziening of de luchtinlaat ligt en zo verder oorzaken uitsluiten tot je bij de bron bent.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 november 2016 09:18 PM
  [ # 6 ]

Alle luchtslangen al gecontroleerd op scheuren en losse aansluitingen?

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 12 november 2016 02:47 PM
  [ # 7 ]

Alle slangen en leidingen zijn ok. Verdelerkap ook proper gemaakt, was niet echt vuil.

Ik heb wel id carterventilatie / olievuldop, beetje majo aangetroffen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat water in olie, de start en stationair problemen veroorzaken?!

Begin me stilaan zorgen te maken, dat er meer aan de hand is.

Volgende week breng ik haar naar een bx-specialist in Malle.

Bedankt voor jullie reacties, ik laat nog weten hoe ziek ze al dan niet is.

c’est fantastique

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 november 2016 06:03 PM
  [ # 8 ]

Heb je nu al met al je temperatuursensor al vervangen? Die kan ervoor zorgen dat je stationair toerental wat rommelig is. Een andere optie is dat je BDPsensor kapot is, maar deze veroorzaakt over het algemeen iets andere symptomen (uitvallen tijdens het lopen, slecht starten). Beide sensoren zijn eenvoudig te vervangen en kosten €15,- per stuk dus zijn de kosten niet.
Daarnaast kan je je ECU ook uitlezen op storingen, dat weet je ook wat.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 13 november 2016 08:19 PM
  [ # 9 ]

Vandaag 16v naar bxkenner gereden, hopelijk weet hij het op te lossen.
Rijden ging in schokken, dus veel schakelen en weinig gas geven.
Bij gaspedaal indrukken, viel er niet mee te rijden. Bokken en schokken.

Bdp / ontsteking / ontstekingsregelaar / .. Allemaal vervangen.
Geen leidingen of buizen zijn gescheurd.
Ecu even verwisseld met andere, ging goed voor 3km. Daarna zelfde laken een broek.

Ik hou jullie od hoogte. Nog is merci voor de reacties.

c’est fantastique

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 november 2016 10:55 PM
  [ # 10 ]

Inspuitrelais op het rechter voorscherm?
Wat bedoel je trouwens met “de ontsteking”? ontstekingsmodule of kabels, bougies, kap etc?
Doet je toerenteller ook raar?

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 14 november 2016 08:49 PM
  [ # 11 ]

Beide relais vervangen, geen verschil.
Ontstekingsmodule en bobijn zijn vervangen.
Kabels en bougies zijn vervangen, 4 jaar (5000km) geleden weliswaar.

Toerenteller doet ook raar, je ziet deze schokken / bibberen bij gaspedaal indrukken.

c’est fantastique

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 november 2016 09:30 PM
  [ # 12 ]

Verdelerkap en rotor al vervangen? Die zijn vrij berucht bij de 16V.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 november 2016 10:31 PM
  [ # 13 ]
Marino schreef:

Toerenteller doet ook raar, je ziet deze schokken / bibberen bij gaspedaal indrukken.

Ik denk dan toch dat je het moet zoeken in het primaire circuit van de ontsteking.
Verdeler, ontstekingsmodule, bobine, draadbreuk, zoiets…
Je kan eens proberen om aan alle verbindingen, stekkers en draden die daar mee te maken hebben te wiebelen.
Wie weet komt de oorzaak dan naar boven. Bijvoorbeeld een strak staande draad die bij kantelen van de motor net z’n contact verliest.
Het kan ook zijn dat één van de verwisselde onderdelen toevallig ook brak is…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook