1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS5 elektrische aandrijving tijdelijk niet mogelijk
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 09 november 2016 02:43 PM

Ik rijd nu een maand of 5 in mijn DS5 (tweedehands) en merk nu wel een aantal zaken waarvan ik graag wil weten of er meer mee zitten en wat ik er tegen kan doen:
- Sinds mijn laatste beurt bij de citroen garage merk ik dat ik regelmatig de melding krijg: Elektrische aandrijving tijdelijk niet mogelijk. Ik heb die melding vaker voorbij zien komen, maar dat ging weer weg en de elektrische aandrijving lukte toen ook gewoon. Nu niet meer. Elke keer als ik de draaischijf naar ZEV zet krijg ik deze melding. Ook worden de snelheid op de head-up display niet meer licht blauw en rijdt de auto niet meer alleen op elektrische aandrijving. wat zou dat kunnen zijn?

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 03 januari 2017 12:02 PM
  [ # 1 ]

Heeft niemand ooit eerder deze melding gehad, of weet iemand hoe dit op te lossen valt?

Profiel  
 
Thijs
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 03 januari 2017 12:06 PM
  [ # 2 ]

Die melding lijkt gerelateerd te zijn aan het regenereren van het dieselpartikelfilter (FAP). Tijdens deze regeneratie is het niet mogelijk om eletrisch te rijden. Maar als je deze melding constant krijgt lijkt het me tijd om even een bezoekje aan de dealer te doen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 03 januari 2017 12:51 PM
  [ # 3 ]

Ondertussen ook zoiets gevonden ergens op internet ja. Deze melding krijg ik nu een maand of 3 ongeveer. Ik dacht eerst dat het wellicht wat met het veranderende weer te maken kon hebben, maar het blijft stug terugkomen.
Toch maar naar de dealer ja, hopelijk kunnen zij wat uitlezen.

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 04 januari 2017 10:11 PM
  [ # 4 ]

Je moet ook voldoende lading in de accu hebben. Bij drie streepjes of minder zal de auto niet overschakelen op de electro motor.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 05 januari 2017 08:39 AM
  [ # 5 ]

Klopt, maar ik heb het ook als de accu haast vol is.

Profiel  
 
gjvdh
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 hydr. Pallas
- DS 5 Hybride
Gepost: 05 januari 2017 10:17 AM
  [ # 6 ]

Ik heb dat ook vaak. Op sev zetten krijg ik ook altijd die melding. Ik vind de medling lachwekkend, kan beter zeggen wanneer het tijdelijk _wel_ mogelijk is. Als ie aan het regenereren is komt dat op het display te staan. Veelal niet de oorzaak.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 11 januari 2017 09:35 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ondertussen de garage een mail gestuurd met de melding. Ik weet nog niet wat ik kan verwachten mbt hun kennis over dit soort zaken (het is een multimerk dealer/garage), maar als daar wat uitkomt zal ik het hier weer melden.

Profiel  
 
Citroentje87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 31 januari 2017 09:51 AM
  [ # 8 ]

Hier hetzelfde probleem, vanmorgen de citroen dealer gebeld en enige openstaand zou lage accuspanning kunnen zijn van de 12v accu, echter gaat de auto nu terug naar de multimerk garage voor een check onder de bovag garantie.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 31 januari 2017 10:43 AM
  [ # 9 ]

Ok, bedankt. Kun je me op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Ben benieuwd of het opgelost kan worden.

Profiel  
 
Citroentje87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 31 januari 2017 10:46 AM
  [ # 10 ]

Doe ik, afspraak staat volgende week vrijdag. Update daarna als er een oplossing gevonden wordt.

Profiel  
 
Citroentje87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 06 februari 2017 09:28 AM
  [ # 11 ]

Vrijdag naar de garage, echter heb wel een idee waarom het niet zou kunnen werken. Eerder deze week met de citroen garage gebeld en een van de veelvoorkomende oorzaken is een oudere accu, vervolgens de accu doorgemeten en inderdaad deze had een voltage dat bij uitstaande motor en alleen de verlichting aan terugliep naar 10,2V.

Wordt vervolgd later deze week…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1842
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 februari 2017 10:17 AM
  [ # 12 ]

Een accu die nog 10.2 volt geeft als je een paar gebruikers aanzet is “overleden” voor een moderne auto. De tijd dat je op de laatste “snik” van een accu een auto kon laten lopen is al 30 jaar achter ons. Een accu meten op die manier is natuurlijk niet echt betrouwbaar, maar je kunt wel een inschatting maken: Als de verlichting ongeveer 120 watt opneemt is dat 10 ampere. Als je een 66 AH accu kort met 10 ampere ontlaad moet je met een halfvolle accu nog ongeveer 11.5 volt poolspanning hebben bij die ontlading.  Datzelfde geldt voor de open poolspanning zonder belasting, als die zakt onder de 12 volt is je accu of leeg of overleden.
Het kan natuurlijk zijn dat je laadcircuit niet goed werkt, maar dan zou je ook startproblemen verwachten. In een “hybride” wordt de accu heel vaak geladen en ontladen, dus dat verkort de levensduur aanzienlijk, daar moet je mee leren leven.
Je kunt de ZEV mode niet gebruiken tijdens het regenereren, maar dat moet na een tiental kilometers wel afgelopen zijn.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 08 februari 2017 08:18 AM
  [ # 13 ]

Ok, ik zal deze week de accu ook eens gaan doormeten.

Profiel  
 
Citroentje87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 10 februari 2017 11:29 AM
  [ # 14 ]

UPDATE: Garage heeft nu ook geconstateerd dat de accuspanning niet ok is zie bijlage. Accu was niet op voorraad en moet hiervoor volgende week terug waarna deze ook nog moet worden ingeleerd…

Spanning: 12,30 V
Gemeten: 489 A EN
Accuwaarde: 800A EN
Accutechnologie: Normaal
Acculokatie: In auto
Accutemperatuur Boven 0 graden

Starttest:
Spanning: 10,08V

Laadtest:
Spanning 14,84V

Advies: VERVANG ACCU

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 11 februari 2017 04:39 PM
  [ # 15 ]

Interessant. Omdat de “gewone” accu niet in orde is kan de auto niet elektrisch rijden. Terwijl daarvoor een heel ander accu pakket in de auto is verstopt. Iemand enig idee waarom de één invloed heeft op de ander?
Het enige wat ik kan bedenken is dat de accu te weinig spanning kan hebben om de dieselmotor weer te starten.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook