1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Diesel op het oog (aankoopadvies)
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 09 november 2016 05:15 PM

Medeformummers,

ik ga vrijdag eindelijk kijken voor een GP uit 2008.
Ik heb inmiddels wat info van de auto en heb op de Citroën site kunnen lezen dat het om een uitgekleed standaard model gaat, dus weinig spectaculaire opties
(C4 PICASSO RUIMTEWAGEN 1.6 HDi 110 roetfilter (DV6TED4) Hangeschakelde versnellingsbak 5)

Ik heb me afgelopen week suf gelezen op o.a. dit forum en heb veel kennis opgedaan, hetzij van teksten niet vanuit ervaring. Ik zal de auto vrijdag dan ook pas voor het eerst van echt dichtbij zien.

Een paar dingetjes :

- auto 31/03/2008)
- de auto staat nu op 200.000km (bij 160.000 de distributie vervangen)
- particuliere verkoper
- september 2015 grote beurt gehad
- april 2016 nieuwe banden en kleine beurt
- juni 2016 turbo vervangen
- motorlampje brandt, mogelijk door een additief in de brandstof
- uiterlijk erg netjes afgezien vanen scheur onderin de voorbumper

De vraagprijs is (totaal en na inruil van een oude C5) 5500€. Deze all-in prijs is omdat ik via een bevriende auto-makelaar werk, ik heb geen tijd om stad en land af te zoeken en heb een zoekopdracht gegeven.

Wat zijn dingen waar ik goed op moet letten als je bovenstaand lees ?

- de turbo zal mogelijk kapot zijn gegaan door verstopping, ik lees dat dat een kwaal is en dat daar een oliepeilstok (geel -> oranje) update voor is geweest en dat (Citroën aanbeveelt ?) het zeefje bij de turbo moet worden weggehaald ?

- is de 5W30 C2 nu de standaard olie, of is dit door de mensen hier op eigen inzicht gebeurt ?

- is het FAP systeem nou storingsgevoelig ? Kan ik ergens zien of de eloyse nog voldoende aanwezig is, of gooi ik nu dingen op een hoop omdat ik er niks van begrijp ?

- zijn er aanbevelingen op dit forum waar ik veel aan kan zien bij het beoordelen van de motor ?

Qua interieur zal ik genoegen moeten nemen met het basispakket. Geen probleem, al heb ik wel de hoop dat de wisselaar is aangezet zodat ik later een Yatour setje in kan zetten. Er zit nu allerlei bluetooth, handsfree, navigatie spul (aftermarket) in wat wel meegaat, maar waar ik liever niet mee werk. Ik navigeer doorgaans via mijn smartphone (iPhone) en wil het liefst een zo werkbaar mogelijk systeem zodat ik ook muziek vanaf mijn telefoon heb. (voor de goeie orde, mijn huidige C5 heeft allen radio, CD’s worden opgevreten, dus het is sowieso een verbetering).
Electrische ramen achter heb ik geloof ik niet, wordt ik niet onrustig van.

Kortom zijn er wat aanraders en tips voor als ik vrijdag naar de auto ga kijken ? Vooral technisch moet ik een goeie indruk krijgen. Het onderhoud is zo goed als helemaal inzichtelijk en ik ben vooral benieuwd naar de onderhoudsinterval (waarvan ik begrijp dat het 20k km’s is met de voorkeur voor 15k km’s).

Ik zou zeggen band los, ik ben erg geholpen met alle info. Ik hoop dat het tot een koop komt, ik ben behoorlijk enthousiast over de auto.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 10 november 2016 08:38 AM
  [ # 1 ]

dit is wel erg standaard, ik zou voor dat geld nog even verder kijken, het lampje brand niet voor niets ook.
er is veel geknutseld in de elektronica van de auto carkit en navigatie.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 november 2016 02:01 PM
  [ # 2 ]

Dank je voor je reactie. Ik heb niet zo’n moeite met het basis pakket. De elektronica die er in zit lijkt vrij makkelijk te zijn bij geplaatst, alles via de aansteker, daar ben ik niet zo bang voor. Ik wil het wel aanpassen naar een beter geïntegreerd systeem, ik heb niks met extra schermpjes overal. Dat ben ik met je eens.

Het gaat mij vooral om de onderhoudsgeschiedenis en het interpreteren ervan.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 10 november 2016 06:23 PM
  [ # 3 ]

Die standaard uitrusting vind ik nog niet zo heel spannend. Persoonlijk zeg ik wel, ga voor een probleemloze 2.0 HDI. Die 1.6 hebben meer kuren als het om bijvoorbeeld lekkende verstuivers gaat bijvoorbeeld. Maar dit neemt niet weg dat je geluk kunt hebben natuurlijk. Buiten dat de 2.0 betrouwbaarder is over het algemeen heeft hij ook aanzienlijk meer fut. Weet niet of je er bijvoorbeeld een sleurhut mee wilt gaan trekken of met aanhangers rijdt.  Rijdt iig met deze twee varianten en Google er even op los wat betreft de 1.6 HDI motoren. Heel veel succes! De c4 Picasso is iig een strakke kar.

Dans son jus

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 november 2016 10:33 PM
  [ # 4 ]

Thanx.

De reden dat ik op een 1.6 uitkom is vanwege oa budget en beperkt aan of in de prijsklasse waar ik zoek. Het gros valt af omdat ik per se geen EB6V wil.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 11 november 2016 12:44 PM
  [ # 5 ]

Heb je al eens over de landsgrenzen gekeken? In Duitsland is meer van dit spul te vinden en tegen andere prijzen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 november 2016 12:56 PM
  [ # 6 ]
TCT tijger schreef:

Thanx.

De reden dat ik op een 1.6 uitkom is vanwege oa budget…

houdt dan ook rekening met reparatiekosten. De 1600 Hdi heeft een dubieuze reputatie als het op betrouwbaarheid en levensduur aankomt en reparaties kunnen behoorlijk duur zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 11 november 2016 01:05 PM
  [ # 7 ]

Bedankt, daar ben ik me van bewust. Elders op dit forum (of het C5 forum dat weet ik zo snel niet) wordt de 1.6 HDI juist gezien als erg betrouwbaar MITS het onderhoud goed wordt uitgevoerd. Dus gevoelig ja, onbetrouwbaar nee.

Ik weet in ieder geval dat het een dun lijntje is als je een auto met dit blok tweedehands koopt.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
keesje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-2015

Gepost: 11 november 2016 02:35 PM
  [ # 8 ]
TCT tijger schreef:

Bedankt, daar ben ik me van bewust. Elders op dit forum (of het C5 forum dat weet ik zo snel niet) wordt de 1.6 HDI juist gezien als erg betrouwbaar MITS het onderhoud goed wordt uitgevoerd. Dus gevoelig ja, onbetrouwbaar nee.

20hdi uiterst betrouwbaar 1.6 hdi uiterst onbetrouwbaar…zowiezo zijn 1.6 citroen mororen niet aan te raden,maar doe lekker eigenwijs…..en investeer in een onbetrouwbare 1.6…zo ga je snel door jouw geld heen…


Ik weet in ieder geval dat het een dun lijntje is als je een auto met dit blok tweedehands koopt.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 11 november 2016 04:07 PM
  [ # 9 ]
keesje schreef:

20hdi uiterst betrouwbaar 1.6 hdi uiterst onbetrouwbaar…zowiezo zijn 1.6 citroen mororen niet aan te raden,maar doe lekker eigenwijs…..en investeer in een onbetrouwbare 1.6…zo ga je snel door jouw geld heen…

Lekker uitgebreide en onderbouwde reactie weer…. Dit weet je uit eigen ervaring?

 

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 11 november 2016 07:05 PM
  [ # 10 ]
keesje schreef:

... maar doe lekker eigenwijs….

Bedankt voor je input.

Net de auto even goed bekeken, voor zover dat uitwendig kan. Motor klinkt als een naaimachientje, ziet er ook netjes uit. Zijn wel wat aandachtspuntjes (o.a. verstuivers, eolyse op?), over de prijs moet dus nog gesproken worden.

Uiterlijk zaten er toch wat meer plekjes aan dan ik wilde, maar die zijn op te lossen. Er zitten geen deuken in. Ik heb er een stuk in gereden en wat een heerlijke auto om in te rijden. Die automatische handrem was nieuw voor me, had er over gelezen, maar had het nog niet ervaren. Alle aftermarket electronica zag er op de foto enger uit dan het was. Die navigatie haal ik er uit, verder zit er een Yatour in, da’s mooi, want dat zou mijn eerste aanschaf worden.

Afhankelijk of we over de prijs eens kunnen worden zou dit wel eens snel mijn nieuwe auto kunnen worden. Bedankt voor alle comments zover (ook van jou keesje). Als er mensen zich geroepen voelen, blijf dan graag reageren, alle info is welkom.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
cx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 11 november 2016 08:26 PM
  [ # 11 ]
TCT tijger schreef:
keesje schreef:

... maar doe lekker eigenwijs….

Bedankt voor je input.

Net de auto even goed bekeken, voor zover dat uitwendig kan. Motor klinkt als een naaimachientje, ziet er ook netjes uit. Zijn wel wat aandachtspuntjes (o.a. verstuivers, eolyse op?), over de prijs moet dus nog gesproken worden.

Uiterlijk zaten er toch wat meer plekjes aan dan ik wilde, maar die zijn op te lossen. Er zitten geen deuken in. Ik heb er een stuk in gereden en wat een heerlijke auto om in te rijden. Die automatische handrem was nieuw voor me, had er over gelezen, maar had het nog niet ervaren. Alle aftermarket electronica zag er op de foto enger uit dan het was. Die navigatie haal ik er uit, verder zit er een Yatour in, da’s mooi, want dat zou mijn eerste aanschaf worden.

Afhankelijk of we over de prijs eens kunnen worden zou dit wel eens snel mijn nieuwe auto kunnen worden. Bedankt voor alle comments zover (ook van jou keesje). Als er mensen zich geroepen voelen, blijf dan graag reageren, alle info is welkom.

Haha prachtig! Volgens mij ben je een nuchter persoon die je niet snel op de kast krijgt. Je moet bovenstaande berichten ook als adviezen zien hè. Ik ben benieuwd of het hem gaat worden en wens je een prettig weekend.

Dans son jus

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 12 november 2016 12:16 AM
  [ # 12 ]

Ik heb exact de zelfde gehad.zelfde motor gewoon basis heerlijke auto en weinig problemen.verbaast me ook elke keer dat er mensen aankomen met turbo problemen terwijl ik al zo vaak een oplossing heb gegeven waar ze in Nederland niet veel acht op slaan zelfs niet bij de citroen dealer.
Ik woon zelf in Zweden en de reden dat de turbo kapot gaat is heel simpel.ik heb een prima relatie met mijn eerlijke citroen garage die mijn altijd exact en duidelijk verteld wat er aan de hand is en waarom dingen gebeuren.Als iedereen bij een beurt geven gewoon een motor spoeling zou doen is er helemaal niets aan de hand en slipt de kleine aanvoer leiding van de olie niet dicht bij deze auto aangezien de motor spoeling alle aangekoekte olieresten wegspoeld.deze techniek word in Zweden al sinds 2005 toegepast en hier lees je zelden over de vele turbo problemen zoals in Nederland.heb laatst nog gesproken met de man die mijn auto overgenomen heeft (woont namelijk ook in Årjäng) en hij heeft er na bijna 400000 km nog veel schik van.het is een heerlijke betrouwbare auto als je hem juist behandeld.even na laten draaien voor het uitzetten om de turbo te laten koelen een tot het zelfde toerental te laten komen als de motor een je heb er nog lang plezier van

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 november 2016 12:35 AM
  [ # 13 ]

Wat houdt zo’n spoeling precies in noorman ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 12 november 2016 09:00 AM
  [ # 14 ]

Bij de citroen sluiten ze hem aan op een machine die hem met speciaal spul onder druk door spoelt een alle aangekoekte olie resten verwijderd.
Maar je kan ook zelf een flesje van wijns kopen om het te doen die haalt ook alle “sludge” weg oftewel alle zooi slijpsel harde olieresten worden losgemaakt en verwijderd.erg goed dus.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 november 2016 08:18 PM
  [ # 15 ]

Bedankt voor je uitleg, ik snap het helemaal.

Ik ben tot overeenstemming gekomen, per - ik verwacht - 18 november ben ik ook een GP-rijder, ik kijk er erg naar uit.

Eerste waar ik nu naar moet gaan kijken of de C5 winterbandenset die ik heb eronder past. Heeft namelijk een andere ET. Ik heb al gelezen dat zelfs sommige dealers de C5 velg gemonteerd hebben onder een C4GP. De set is weliswaar 15 inch, maar dat scheelt nogal op de prijs per band, wat is 16 inch toch een stuk duurder.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook