stuurkogels stuurhuis vervangen
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 16 november 2016 08:29 PM

hoi vraagje is het handig wanneer motor en bak gedemonteerd zijn de stuurkogels van het stuurhuis te vervangen? of kan het wel maar is niet handig of kan helemaal niet? bij een 2cv6.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 november 2016 09:24 AM
  [ # 1 ]

Ja dat is handig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 november 2016 10:24 AM
  [ # 2 ]

???

stuurkogels van het stuurhuis, wat bedoel je precies?  als je kogelgewrichten in het stuurhuis/vooras bedoeld , die slijten eigenlijk nooit.
Meest waarschijnlijk bedoel je de verbinding van de stuurstangen op de vooras. Daar zitten vierkante blokjes op de asjes aan de stuurkogels.
Die vierkantjes slijten wel maar kun je na demontage een kwartslag draaien , dan gaan ze weer 150.000 km mee. Ze slijten nl alleen aan de onder en bovenkant. Demontage van de stuurstangen moet je doen met speciaalgereedschap of een goede koevoet. De asjes zijn nl konisch.

Als je de kogelgewrichten aan het eind van de stuurstangen/wielzijde bedoeld dan zou ik eerst checken of die versleten zijn. komt voor maar is alleen na demontage te zien. Ze horen overigens 2 platte kanten te hebben.
Slijtage hier komt alleen voor bij slechte afstelling ,of totaal gebrek aan vet. Hier kun je echter ten alle tijde makkelijk bij dus ook met bak en motor in de auto.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 17 november 2016 12:48 PM
  [ # 3 ]

de stuurkogels komen naar voren. dit komt door de versleten blokjes?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 november 2016 01:11 PM
  [ # 4 ]

nee maar ze zitten opgesloten met schoteltjes met veren daarachter. Ze moeten bewegingsspeling hebben naar lins en naar rechts en zitten dus niet muurvast.

speling op de blokjes resulteert in speling omhoog en omlaag en dat weer in het soms trillen in je stuur.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 17 november 2016 07:21 PM
  [ # 5 ]
Gert-Jan Brink schreef:

nee maar ze zitten opgesloten met schoteltjes met veren daarachter. Ze moeten bewegingsspeling hebben naar lins en naar rechts en zitten dus niet muurvast.

speling op de blokjes resulteert in speling omhoog en omlaag en dat weer in het soms trillen in je stuur.

Ik heb het over het stuurhuis. De stuur/spoorstangen komen naar voren. De blokjes dus kwartslag draaien en t is opgelost?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 18 november 2016 10:14 AM
  [ # 6 ]

een beetje naar voren mag/kan maar over hoeveel mm praat je?

die vierkante blokjes hebben alleen invloed op speling omhoog en omlaag. Ze slijten aan de onder en bovenkant door het heen en weer bewegen tijdens sturen.

maak de boel open als je het niet vertrouwd, je kan er nu makkleijk bij.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 november 2016 11:01 PM
  [ # 7 ]

Goeie vraag. Heb ook dat er speling zit op het stuur huis zelf zit.
de beide stangen komen op het punt waar ze op de buis zitten naar voren.
Iets speling hoort? Niet persee zin het hele stuur huis eruit te halen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook