Heeft jouw DS ook stuurverwarming? De mijne wel!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 november 2016 12:35 PM

Na het winterprikje van begin deze maand, waarbij helaas enige pekel werd gestrooid is deze goed weggeregend. Intussen stond met godin geduldig (ikke ongeduldig…) onder de carport op betere tijden te wachten. En behielp ik mij met een moderner stuk Zweeds staal.

Afgelopen week was het wederom perfect DS-weer en heb ik de nodige kms gemaakt. En dus mijn innerlijke batterij weer kunnen opladen. Nu was het afgelopen twee dagen lekker fris (...) en reed ik gisterenmiddag bij een graadje boven nul terug naar huis. Wat opvalt is dat mijn break (in elk geval voorin) lekker behaaglijk wordt, het kacheltje doet het uitstekend. Ook valt op dat mijn motortemperatuur volgens de capillair temperatuurmeter met 10 graden t.o.v. normaal achterblijft. Moet ik daarvoor de gulp in de koeltunnel open zetten of iets anders doen? Ben nog een beginneling met een DS in koud weer.
Wat verder positief opvalt: ik heb stuurverwarming! Ik heb een niet opgeschuimd stuurwiel. De stuurbuis bevindt zich natuurlijk diep in een warm motorcompartiment waar warme lucht langs wordt geblazen. Dus als ik mijn stuur aan de spaak vast houdt krijg ik lekker warme handen!
En zo ontdek ik nog steeds weer nieuwe features aan mijn godin die haar in positieve zin onderscheiden van elk ander vervoermiddel waarin ik mij sinds 1972 heb/ ben voortbewogen.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2016 12:46 PM
  [ # 1 ]

Die rits moet alleen open als je door een dikke laag sneeuw rijdt. Ik zou als eerste aan de thermostaat denken. Die moet dicht blijven tot de temperatuur die er op staat. Ik dacht 78 graden of zo.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 november 2016 05:30 PM
  [ # 2 ]

Op ambulances, en als extra, zijn koeltunnels geleverd met een vanuit het interieur bedienbare klep. Zo kun je de rij-wind-koeling regelen. Zie onderdelenboek 6-242, nummer 13. Bij lagere temperaturen kun je de klep na koude start gesloten houden, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt. Eenmaal op temperatuur handmatig fijn-tunen. Dat kan uitstekend bij een analoge meter met temperatuur-aanduiding, zoals in jouw auto gemonteerd is.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 november 2016 09:35 PM
  [ # 3 ]

Ha Repelsteeltje, dank voor je tip. Je hebt me er inderdaad wel eens over verteld. Dat klinkt als de meest effectieve oplossing. @Jantje: de thermostaat is niet lang geleden vernieuwd en aan het temperatuurverloop kan ik afleiden dat hij functioneert: thermometer loopt snel op naar bedrijfstemperatuur, kachel is spoedig warm en daarna gaat de thermostaat open waardoor de temperatuur weer even daalt. De afgelezen temperatuur op de meter is natuurlijk niet op de auto gekalibreerd, maar geeft hooguit een verhoudingsgewijze benadering van het temperatuurverloop. Bij hoge zomertemperaturen en onder gelijktijdige belasting weet ik zo in elk geval dat de temperatuur altijd ruim onder de 100 graden blijft. Wel zo prettig…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 november 2016 10:26 PM
  [ # 4 ]

Je kunt overwegen een plaatje karton tegen de radiateur te zetten (ín de tunnel dus), met een ronde opening in het midden zodat de fan wel lucht door de radiateur trekt, maar de buitenkanten minder in de wind zitten.

Met je dashbord-metertje kun je in de gaten houden of je teveel afschermt.

knuffel

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 november 2016 10:34 PM
  [ # 5 ]

Ok, dank dat is een snelle oplossing!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2016 10:47 PM
  [ # 6 ]
IDealist schreef:

Ha Repelsteeltje, dank voor je tip. Je hebt me er inderdaad wel eens over verteld. Dat klinkt als de meest effectieve oplossing. @Jantje: de thermostaat is niet lang geleden vernieuwd en aan het temperatuurverloop kan ik afleiden dat hij functioneert: thermometer loopt snel op naar bedrijfstemperatuur, kachel is spoedig warm en daarna gaat de thermostaat open waardoor de temperatuur weer even daalt. De afgelezen temperatuur op de meter is natuurlijk niet op de auto gekalibreerd, maar geeft hooguit een verhoudingsgewijze benadering van het temperatuurverloop. Bij hoge zomertemperaturen en onder gelijktijdige belasting weet ik zo in elk geval dat de temperatuur altijd ruim onder de 100 graden blijft. Wel zo prettig…

Tja, ik had begrepen dat de temperatuur 10 graden te koud bleef…

 

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 27 november 2016 10:54 PM
  [ # 7 ]

Ik doe idd altijd n kartonnetje erin in de winter, hiermee dek ik de radiateur 1/3 af vanaf onderen. N beetje passen en je kunt het klemmen tussen de zijkanten van de radiateur. Door de zuigende werkinh vsn de fan valt het er niet uit.

En zo is de kachel ook lekker warm. Ik doe trouwens wel altijd n briefje op t dash zodat ik het er niet vergeet uit te halen in de lente. 

Gr.

Profiel  
 
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 28 november 2016 11:46 AM
  [ # 8 ]

Grappig die simpele oplossingen!

Zo had mijn opa vroeger (ca. 1965 - verdorie toch al een halve eeuw geleden…) een Bedford TA bestelauto die had een kettinkje aan het dashboard, waarmee hij in de winterperiode een soort screen kon laten zakken.
Werkte perfect!

Dat was een superauto voor het bestelwerk…. gewoon schuifdeuren erin; héél makkelijk in- en uitstappen….

En, in de winterdag, elke avond de accu opladen! (het ding was maar 6volt)

Gouden tijden!!

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 28 november 2016 09:40 PM
  [ # 9 ]

Dank voor de adviezen! Ik ga voorlopig voor het kartonnetje. Het is koud, maar er ligt hier nog geen pekel.

@Jantje: de temperatuur blijft zo’n 10 graden achter t.o.v. de zomer. Maar of dat TE koud is? Ik moet de thermometer nog een keer kalibreren met een IR-thermometer op de cilinderkop.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 november 2016 01:34 PM
  [ # 10 ]

Toen ik nog per Break de winter trotseerde viel het mij altijd op dat vanaf 120 km/uur de werking van de kachel terugliep: het kachelradiateurtje leekk dan onvoldoende warmte af te geven om de luchtstroom bij die snelheid goed op te warmen. Sowieso vond ik de kachel bij echt vriesweer (-10) maar hoogst matig. Maar misschien was het ook wel de koelwatertemperatuur, ik had geen temperatuurmeter en ook geen kartonnetje tegen de radiateur staan. Dat laatste is natuurlijk wel de oplossing die historisch correct is. Smile

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 november 2016 02:28 PM
  [ # 11 ]

Houdt bij 100km/uur eens een hand in de koude luchtstroom, dan bevriest je hand bijna. Dat geld ook voor de radiator, deze heeft dan te veel koelcapaciteit door de hoge luchthoeveelheid die erdoor stroom, dan gaat je thermostaat helemaal dicht maar stroomt er nog steeds een beetje koelvloeistof door de radiator. Als je motortemperatuur zakt zakt ook het verwarmingsvermogen van je kachelradiator. Voor de “noordelijke” landen werden dan ook vaak speciale grotere kachelradiatoren geleverd, en voor de zuidelijke landen grotere koelradiatoren..

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 29 november 2016 05:10 PM
  [ # 12 ]

Ja, zo merkte ik vandaag achter het stuur van een grote Zweed dat ze dat daar heel anders aanpakken… hoewel ook in Spanje, met een zware last op de trekhaak en bij 43 graden de temperatuurmeter stoïcijns ‘in het midden’ blijft staan. Ook typisch Zweeds: aan het eind vd straat al op bedrijfstemperatuur.
Heb in die cyclus van strenge winters van 2009-2013 in diverse moderne merken gereden en neem van mij aan: voor dit weertype maken alleen de Zweden goede auto’s.
Ach, elk doeleind z’n eigen type auto.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 06 december 2016 01:09 PM
  [ # 13 ]

40% afdekking van radiateur (karton) werkt perfect! Gisteren een stuk snelweg en aansluitend stadsverkeer: motor snel op bedrijfstemperatuur (80 gr) en blijft daar netjes op. zo zie je dat een 40% dichtgeslibde radiateur een groot deel vh jaar geen enkel probleem geeft maar dus niks zegt over het koelvermogen….!
En kacheltje dus heerlijk warm, met weinig tot geen pekel een perfecte winterauto!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook