1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kan een bobine stukgaan bij andersom aansluiten?
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 10 december 2016 05:47 PM

De vraag is vrij eenvoudig, zoals in de titel te lezen is: kan je bobine stuk gaan van het verkeerd om aansluiten van het laagspanningscircuit? Met andere woorden, de massastekker die vanaf de puntjes komt op de plus en de +12v op de min? En zo ja, waarom gebeurt dat dan precies?

Even een achtergrondverhaaltje:
Ik heb twee weken geleden een ‘Made in Argentina’ bobine in onze Ami gezet. De eerste start ging als een dolle, toen ie koud was. Daarna wilde ik er een stuk mee gaan rijden, maar toen ik van de oprit afreed viel de motor uit. Wat bleek: de stekkertjes van de bobine waren er afgevallen (die hadden na 40 jaar hun knijpkracht wel verloren). Snel nieuwe stekkertjes er op geknepen en in de haast per ongeluk de boel verkeerd om aangesloten. Daarna heb ik 8km gereden, en nu start de motor als ie warm is heel erg lastig, maar als ie koud is gaat het vrij behoorlijk. Vonk is (warm althans) niet om over naar huis te schrijven.

Ik ben benieuwd naar jullie (wetenschappelijk onderbouwde Wink) antwoorden…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 december 2016 06:09 PM
  [ # 1 ]

Is toch in principe dezelfde schakeling als de 2CV neem ik aan, dus wasted spark?

Ik heb een 60 jaar oude Norton motorfiets die op een eend bobine loopt en ik heb de draadjes wel eens verwisseld om te kijken wat er gebeurde en er gebeurde niets. Hij liep net zo goed.

Uit het blote hoofd: bij een normale bobine zit zowel de primaire als de secundaire wikkeling met een kant aan massa:

Bij de 2CV bobine is dat niet zo (onderste tekening) en moet het in principe niet uitmaken hoe je de primaire wikkeling ansluit.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 10 december 2016 06:54 PM
  [ # 2 ]

Han, dank je wel. Ami is precies dezelfde schakeling als 2CV. Bedankt voor je tekeningen. Hier blijkt ook meteen uit dat het bij auto’s met een conventionele bobine wél problematisch is als je de boel verkeerd om aansluit…

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 10 december 2016 10:41 PM
  [ # 3 ]

nee maakt niks uit.
was zelfs een bekende truuk. Als je in de hitte per ongeluk je contact aan had staan.
Deed je 2pk het mooi niet. Moest je ze omdraaien en rijden maar!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 december 2016 12:19 AM
  [ # 4 ]

Die kan ik niet volgen. Als je het contact aan had laten staan, werd de bobine dan te heet? En wat is dan het effect van ompolen?

Overigens heeft mijn Norton de plus aan massa, maar ik heb nooit gekeken of plus en min wel goed waren aangesloten op de bobine. Het maakt gewoon niet uit.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 december 2016 09:04 AM
  [ # 5 ]

met contactpunten ja inderdaad als je contact aan liet, per ongeluk. En de contact punten waren net gesloten.
Dan verzadigd de bobine na een aantal minuten. Mooi niet starten.
Tip keer gehad in frankrijk van een oude man. Stekkers omdraaien en gaan.

Met electroniche ontsteking is dat probleempje weg en gebeurt het nooit meer.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 december 2016 11:51 AM
  [ # 6 ]

Maar dan begrijp ik het nog steeds niet. Met het contact aan en de punten gesloten staat de primaire wikkeling van de bobine onder spanning en zal na enige tijd heet worden. Maar als je plus en min verwisselt staat hij nog steeds onder volledige spanning.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 december 2016 12:55 PM
  [ # 7 ]

Weet niet of je eend hebt met contact punten? In winter wat lastiger maar laat ff kwartier aan staan en start niet meer.
Omdraaien en hij doet het gelijk.
Je kunt in de werking van spoelen afstuderen.
Maar simpel gezegd, de stroom loopt andersom. En gaat het magnetisme weer werken.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 december 2016 01:10 PM
  [ # 8 ]

Het is verder niet belangrijk, maar technisch gezien klopt dat niet volgens mij.

Profiel  
 
Gepost: 11 december 2016 01:27 PM
  [ # 9 ]

Zolang het in de praktijk maar werkt Smile

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 december 2016 02:59 PM
  [ # 10 ]

Daar heb je gelijk mee Mark, maar ik wil altijd graag weten waarom iets wel of niet werkt.

Stel je voor: een bobine is een simpel ding met twee wikkelingen rond een weekijzeren kern. Een wikkeling van vrij dik draad met relatief weinig wikkelingen en waar je de spanning op zet. De andere wikkeling is van heel dun draad en heeft enorm veel wikkelingen.

Als je spanning zet op de primaire wikkeling, krijg je een sterk magnetisch veld rond de kern. Haal je die spanning snel weg door hem uit te schakelen en te laten opslurpen door een condensator, dan ontstaat er in de secundaire wikkeling een heel hoge piekspanning, genoeg voor een vonk van een centimeter.

Maar nou komt het: als je langdurig spanning op de wikkeling laat staan wordt die warm omdat de weerstand van de primaire wikkeling maar enkele Ohms is.

Draai je die spanning om, dus plus wordt min, dan is het enige effect dat van het magnetisch veld de noord en zuidpool ook omdraaien, maar hij wordt nog net zo heet.

Daarom kan ik me niet voorstellen waarom hij dan ineens wel zal vonken inplaats van niet. Bovendien werkt een hete bobine ook en als hij te heet wordt zal hij overlijden, maar dan helpt de draadjes wisselen ook niet meer.

Maar ik slaap er geen seconde minder om hoor.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 december 2016 03:45 PM
  [ # 11 ]

ja precies, zo werkt het. Punt is dus als je de spanning er lang op laat staan, dat dan alle deeljes zo lang naar noord zijn gestuurd, ze niet meer naar zuid willen. Pas als je een tijdje wacht is alles in de basis weer neutraal. Of je draait de strroom richting om.

Ik lig er zeker ook niet wakker van! maar vroeger moest je frankrijk wel opletten dat je na lange rit niet het contact oer ongeluk aan liet staan. hij starte dan geheid niet. Maar

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 december 2016 04:58 PM
  [ # 12 ]

Ik verontschuldig mij bij voorbaat, maar ik heb naast de genen van de neandertaler ook de genen van de pitbull.

Het is een weekijzeren kern waarin de partikeltjes alle kanten opwijzen. Als je daar een spoel omheen windt en je zet daar stroom op, wijzen ze allemaal dezelfde kant op en heb je een magneet. Haal je de stroom er af, dan wijzen ze weer alle kanten op. Zouden ze dat niet doen dan heb je een permanente magneet.

In een transformator wisselt de spanning 50 maal per seconde en daarom werkt een transformator alleen met wisselstroom.

De bobine is ook een transformator en werkt met een puls van gelijkstroom.

Ik geloof heel graag dat het ompolen werkt, maar ik snap nog niet waarom.

Leerzaam, zo’n forum.

Kom er maar in.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 december 2016 05:51 PM
  [ # 13 ]
Han S schreef:

Het is een weekijzeren kern waarin de partikeltjes alle kanten opwijzen. Als je daar een spoel omheen windt en je zet daar stroom op, wijzen ze allemaal dezelfde kant op en heb je een magneet. Haal je de stroom er af, dan wijzen ze weer alle kanten op. Zouden ze dat niet doen dan heb je een permanente magneet.

Heel kort door de bocht uitgelegd: Er loopt stroom door die spoel en daardoor wordt er een magnetisch veld opgewekt. Zolang die stroom loopt is er dus een magnetisch veld, hierdoor wordt de weekijzeren kern gemagnetiseerd. (Als je op Lorentzkracht in wikipedia zoekt vind je een uitgebreidere uitleg over de relatie tussen elektrische stroom en magnetisch veld)

Als je de stroom onderbreekt valt het magnetisch veld weliswaar snel (maar niet meteen!) weg maar is de kern niet meteen gedemagnetiseerd. Dat duurt even en dat verschijnsel heet remanentie. Hoe langer er stroom door de spoel loopt, des te langer de remanentie duurt. Het is zelfs mogelijk dat de kern permanent magnetisch wordt.

Keer je nu de stroomrichting om dan wek je een tegengesteld magnetisch veld op waardoor de remanentie ongedaan wordt gemaakt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 december 2016 06:37 PM
  [ # 14 ]

Dat remanente magnetisme is precies waar gebruik van gemaakt wordt om een wisselstroomdynamo op te starten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 december 2016 07:17 PM
  [ # 15 ]

De gelijkstroomdynamo ook overigens. Maar nu komen we ergens. Dus als je de spanning te lang op de 2CV bobine laat staan,  heb je de kern gemagnetiseerd en wil hij niet meer transformeren.

Zou kunnen, als je de weekijzeren kern van een trafo vervangt door een permanente magneet, zal hij niet meer als transformator willen werken dus.

Kijk!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook