motor klinkt rauw bij loslaten gas… C15 diesel
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 17 december 2016 02:37 PM

Olá

Ik heb na het vervangverhaal van bijna twee jaar geleden fijn met de gereviseerde motor gereden !

Maar #1: laatstelijk kwam ik erachter dat de monteurs de aslager die halverwege de linkeras (de lange) zit niet goed had vastgzet.. hierdoor is wat speling ontstaan en klonk een erbarmelijk geluid door de auto tot 1 meter voor stilstand (en was dan ook weg zodat ik er niet achter kwam waar het nou vandaan kwam).
Opgelost door handmatig alles bijlangs te lopen en toen een losse moer tegenkwam.

enfin: was dit dus opgelost

Maar #2: toen hoorde ik dus beter dat bij iets hogere toeren, bij het loslaten van het gas, en er dus geen “spanning” meer staat op de drivetrain de motor nogal rauw klinkt ! Bij gasgeven weer weg en normaal dieselknorretje, bij loslaten vrij rauw, alsof iets meeresoneerd bijna. Bij warme motor ook wel in stilstand, al lijk ik het beter te kunnen onderscheiden als ik IN de auto zit.. Met open klep met het hoofd erboven klinkt álles luid met zo’n diesel Wink

Waar moet ik aan denken ? Is dit wellicht een gevalletje van versleten verstuivers? Merk nog niet veel van verhoogd verbruik of zoiets. (deze zomer 1:18? soms zelfs met kar erachter..)

Iemand die dit eerder heeft gehad?

Oh: motor wás een D9B: kop is gebleven en er zit nu een D8W onderkant onder ... (jan 2015)
timerbelt en waterpomp etc. zijn toen ook vervangen en nog geen 20 mille mee gereden.

... NÉT nu ik alle onderdelen die ik al jaren had staan geschuurd en wel eindelijk eens heb laten spuiten in de gele kleur zodat de hele auto weer geel zou worden in plaats van roodwitblauwgeel&zilver; ... plus Duktapezwart en hier en daar (verborgen) houtreparatie ( I kidd you not..)

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 31 december 2016 12:36 PM
  [ # 1 ]

Niemand kent dit?

Overigens: bij de garage hebben ze welwillend geluisterd maar dachten dat iets, door itewat verouderde motorsteunen boven, door de kanteling van de motor tegen de body aantrilde.

Maar: nu ik toch de grote rit ben aangegaan merk ik het volgende: óók bij hoge toeren merk ik dat de motor vermogen verliest. Bij dezelfde gaspedaalstand lijkt het alsof de brandstof niet goed doorkomt of dat er iets niet lekker loopt waardoor snelheid en kracht verloren gaat…
Ook bij het voorgaande gas loslaten merk ik dat het dan rauwer klinken van de motor als er niet volledig kracht staat op de “drivetrain” het rauwe geluid gepaard gaat met inhouden van de snelheid/kracht van de motor. (houdt een beetje in bij tijd en wijle. Niet regelmatig en steeds maar heel even, alsof het een beetje stokt voor even)

wie oh wie, weet wat dit is?!? Duidelijk niet een gevalletje van iets wat trilt tegen het chassis of zo…

Plan is nu: brandstofilter eerst maar eens vervangen. Dan zien of het ergens mogelijk is de compressie te meten? Klepstelling? (ik heb voelermaatjes bij me dus dat kan ik zelf)
Maar als iemand dit herkend en precies weet wat dit is dan hoor ik het graag !  Smile (of misschien niet als dit gewoon einde motor betekent.. zeg het dan heel zachtjes…)

[ Goed Uiteinde ieder ! ]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook