1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
EW aan de C4GP 2.0 16V LPG-G3 EBV6
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 december 2016 04:39 PM

En toen gebeurde iets waarvan ik al een tijdje vreesde dat er aan zat te komen.

In 2007 kon ik eindelijk een C5 break kopen op LPG. 136.000 km op de klok en net vijf jaar oud. Vers uit de lease en altijd onderhouden door Johan Oldenhage. Hier kun je bij de buren mijn belevenissen met deze dame teruglezen.(als je tenminste een account hebt bij de C5club en je zin hebt 111 pagina’s door te werken).

Maar helaas. Aan alles komt een eind. Bij de laatste onderhoudsbeurt waarschuwde mijn garagist me al dat de meeste slangen na 14 jaar begonnen te zweten en hard te worden. De gasinstallatie (Vialle LPI) vertoonde ook weer gedrag wat lijkt op een pomp op zijn laatste benen en de druppel was dat de rechter ADAL voor de vierde keer vervangen zou moeten worden. Natuurlijk hielp het mee dat ik voor het eerst in 9 jaar met het rechter portier een paaltje bij de buurtsuper meepakte…

En toen kwam de grote vraag: Wat nu?

Een C5 PH1/2 was me te oud: De laatste Ph2 was namelijk al van de band gelopen toen ik mijn Ph1 kocht. Een C5-III zag ik niet zitten: een slag krapper qua ruimte en een klap duurder in wegenbelasting. Bovendien zoeken naar een bollenversie.

Toch maar splitsen in twee auto’s? Kleintje op gas voor de serieuze kilometers (35k/jaar) en een grote op benzine voor de gezinskilometers? (5-10k/jaar)? Maar wat dan? Espace, C8 duur of onbetrouwbaar. Wat voor kleintje? Clio? C3?
Of toch maar richting Japan? Maar toyoti kunnen blijkbaar niet (meer) goed genoeg op LPG, Subaru zou alleen kunnen als ik naar een D-segment station ga (en bovendien rijdt mijn vader al jaren met veel plezier in een Forrester).
Duits zie ik ook niet als optie: Ik wens me niet te associeren met dat rijgedrag (blijkbaar rijden ze niet lekker: iedereen probeert namelijk met die dingen altijd ten koste van alles zo snel mogelijk er weer uit te willen). En in een Opel kan ik niet zitten.


Toen werd ik door iemand gewezen op de C4GP. Een busje? Eigenlijk zag ik dat niet zitten: meer verbruik en toch alle zakelijke kilometers ermee doen?
Maar ja, wat dan?

Dus toch maar gaan zoeken op internet wat er te koop was en wat het zou kosten. En verrek: qua prijs haalbaar en er stond er ook nog een te koop bij een als goed en betrouwbaar bekend staande garagist!
Foto’s aan vriendin laten zien (leek haar ook wel een mooie auto), maar helaas zou het niet lukken om samen te gaan kijken.
Dus op 1 december naar Breezand getogen om daar een proefrit te gaan maken in deze dame:

Nogmaals overlegd met mijn vriendin en de koop gesloten en de Walvis ingeruild voor deze C4GP. Rene vertelde dat hij de Walvis in een loods zou zetten en zou gaan gebruiken als donor voor auto’ s van zijn klanten.
Helaas moest er nog een Parrot ingebouwd worden waardoor ik de auto niet direct mee kon nemen.

Op 4 december togen we vervolgens met de hele familie in de C5 (waarvan op dat moment ook de kachelmodule weer de geest had gegeven) naar Breezand en ruilden we de auto om. Aangezien de C5 voor de jongste (al weer bijna 9) de enige auto was die ze ooit mee had gemaakt, voor de middelste (bijna 11) de enige auto die hij bewust mee had gemaakt ook voor de oudste (12) het het grootste deel van haar leven de auto was geweest volgde er nog een korte fotoshoot met de Walvis.

Vlak voor ik de motor voor het laatst uitzette heb ik haar bedankt voor alle veilige en comfortabele kilometers.

We beginnen weer opnieuw bij 2 ton.


Voortaan maak ik dus het land onveilig met een C4GP!


Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 december 2016 05:00 PM
  [ # 1 ]

4 december de auto dus opgehaald.

Die week mocht ik voor mijn werk flink op pad. Naar Vinkeveen en naar Utrecht en Breda.
Op de terugweg vanuit Breda wilde ik van de A15 invoegen op de A50. En in plaats van netjes van 3 naar 4 te schakelen begon de auto versnellingen te zoeken. In het begin van de avondspits viel de snelheid terug: Geen vermogen naar de wielen want de robotbak was aan het zoeken. Uiteindelijk op het moment dat de snelheid er te laag voor was werd 5 ingelegd, terug naar 4, toch geen 4, dan maar 3.

Over op Manual en kijken wat we konden vinden. Om één of andere reden wilde de auto alleen maar de oneven versnellingen inleggen. Met de auto op M en optrekken als met een A-type was dat te doen: Van 1 naar 3 naar 5 en eventueel weer terug naar 3.
Zo thuisgekomen en René gebeld.

Na een week ging de auto dus terug.
Conclusie: René is een garagist die netjes met zoiets omgaat: Ik kreeg een C5 (eerste generatie met echt helemaal niets aan luxe) als leenauto mee en hij is op zoek gegaan naar de oorzaak.
Uiteindelijk was de conclusie dat de robot (dus de feitelijk bedienende unit) de oorzaak van de ellende was.
Deze is vervangen en na een week kregen we de C4GP weer terug. Boterzacht schakelend.

Afgelopen week weer 1200 km gereden en geen enkel probleem (behalve dat ik natuurlijk alweer de LPG-dop bij een tankstation heb laten liggen).


Deze motoren schijnen af en toe best een slok olie te lusten. Nu, na 4000 km lijkt er een halve liter weg te zijn.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 03 januari 2017 03:44 PM
  [ # 2 ]

Hoei wat een luxe:
Service melding: parkeerlicht defect.


Morgen maar eens gaan kijken hoe we daar bij komen en wat voor peertje daar in zit.

Af en toe wel zoeken zo zonder instructieboekje. 


In het mapje zat wel documentatie van hulpveren. Vandaar dat ze niet op haar gat ging bij het ritje stort afgelopen week.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 03 januari 2017 06:19 PM
  [ # 3 ]

http://service.citroen.com/ddb/

Even je auto aanklikken en je heb digitaal een instructieboekje, beter als niets

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 03 januari 2017 07:17 PM
  [ # 4 ]

Top!

(wel onhandig dat je niet voor een C4Picasso uit 2007 kunt kiezen, maar het lijkt erop dat het boekje van 2008 ook redelijk klopt)

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 20 maart 2017 04:32 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels 15.000 km verder.

Wat ze zeggen over olieverbruik van dit type motor kan ik bevestigen: De 2 liter die ik bij aanschaf meekreeg is weg net als de volgende 4 liter….


Als het zo doorgaat mag ze met een maand voor het eerst naar mijn “eigen” garagist voor verse olie en zijn mening.

De auto bevalt verder prima. Wat dorstig met olie en brandstof (niet raar als je naar de afmetingen en het gewicht kijkt vergeleken met de C5), maar niet buitenproportioneel.

Qua kosten ligt het ook redelijk in lijn der verwachting. De motorrijtuigenbelasting doet wel elke keer even pijn (tot twee ruim twee tientjes meer dan de C5), maar tot nu toe dekken de kilometervergoedingen ruim de kosten. Ik ga ook aan deze auto niet verdienen, maar het is goedkoper dan bijtellen…

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 03 april 2017 03:09 PM
  [ # 6 ]

Vanmiddag op weg over de N35 van Zwolle naar huis.
Ergens tussen Mariënheem en Nijverdal een emissiestoring, storing automatische handrem, storing ASR/ESP.

Auto liep niet mooi, maar geen STOP en het reed nog, dus doorgereden: in Almelo is de LPG maar 49,9 dus daar was een tankstop gepland.
Echter lukte het nauwelijks om de combitunnel bij Nijverdal uit te komen. Daar op een vluchthaven een reset gedaan (motor uit en weer aan) en verder gereden tot ik bij Wierden aankwam. Bij de afslag naar Wierden weer geen vermogen en maar de N35 afgegaan en nu zit ik op de achterbank met mijn laptop dit te typen….


De motor schudde hevig en had geen enkele zin de auto te verplaatsen maar bokte meteen en sloeg weer af.

Dus maar de vrienden van de Wegenwacht gebeld en aan het genieten van de mogelijkheden tot locatie-onafhankelijk werken….

Profiel  
 
René
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27706
Geregistreerd: 27-04-2004

- C1 5 deurs
- C5 Berline
- C4 (2004-heden) Cactus
Gepost: 03 april 2017 03:59 PM
  [ # 7 ]

Ik gok op te weinig koelvloeistof.

 

Profiel  
 
FastFred
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1884
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 03 april 2017 04:25 PM
  [ # 8 ]

Huh? Hoe kan te weinig koelvloeistof de oorzaak zijn van emissiestoring, storing handrem en storing ASR/ESP?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 03 april 2017 04:34 PM
  [ # 9 ]

Ik ben benieuwd, maar wat heeft koelvloeistof hier mee te maken René?
Ik heb de mijne pas helemaal ververst voor nieuwe, dus ben benieuwd wat dat voor storing kan geven?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41399
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 03 april 2017 04:49 PM
  [ # 10 ]

Te weinig koelvloeistof zorgt voor een bevroren lpg verdamper, die veroorzaakt een storing, de storing wordt opgeslagen en hoppa, ook op benzine loopt ie vervolgens slecht.
Maar, dit alles is zuiver hypothetisch want we weten nog niet wat er echt aan de hand is met bus van EW.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 03 april 2017 06:03 PM
  [ # 11 ]

Zou kunnen, hij staat wat laag inderdaad.
Zal hem van de week aftoppen.

Maar de wegenwacht stelde vast dat ik vrijwel zeker een injector (zo’n AG-geval) stuk had.

Ik had er natuurlijk niet bij nagedacht dat je de motor uit moet zetten als je terugschakelt op benzine…

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 03 april 2017 06:42 PM
  [ # 12 ]

Waarom zou je de motor moeten uitzetten als je terugschakelt op benzine ? Dat heb ik nog nooit gedaan bij een auto op LPG. heb ook een C4P op LPG gehad, nooit een probleem geweest..

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 03 april 2017 07:30 PM
  [ # 13 ]

Als de motor in noodloop slaat op LPG en je wilt kijken of het een LPG-probleem is zul je na terug te schakelen op benzine ook even moeten herstarten: Anders schakelt ie de noodloop niet af…

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 04 april 2017 11:37 AM
  [ # 14 ]

2 liter 16 klepper met olieverbruik? Klinkt als EW10A en dus een Oilsaver van GW!
Maarreuh…..het zit je nog niet zo mee, EW. Die bak had ik je al voor gewaarschuwd. Ik ga er met een wijde boog omheen.
Hopelijk is de rest snel opgelost. Voor LPG-spul kun je goedkoop in Polen terecht. http://www.enerma.pl/en

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4996
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 04 april 2017 11:46 AM
  [ # 15 ]

Ach, valse start met die bak.
Daarna 15.000 km zonder problemen gereden in 3 maanden tijd.


En nu dus dit probleem.
Dank voor de link!

Profiel  
 
 
1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook