Rempedaal helemaal indrukken - remvloeistof ok - erna remmen weer prima
Mimi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-12-2016

Gepost: 28 december 2016 06:27 PM

Hoi!

Ik heb een vraag over mijn C1:

Twee weken geleden op zaterdag moest ik abrupt remmen en bleken mijn remmen niet te werken. Hij verminderde wel vaart, maar een beetje zoals wanneer je met je fiets van een berg afrijdt met semi-kapotte remmen. Ik kon ook het rempedaal helemaal intrappen.

Ik ben toen gelijk langs de kant gegaan en heb mijn auto niet meer bestuurd. Een medewerker van een garage heeft erna (dus ongeveer een half uur later) de auto naar de garage gereden, de remmen getest en de remmen werkten perfect. De maandag erop zijn de remmen en ook de vloeistof uitvoerig gecontroleerd, maar ze zeiden mij dat er niets aan de hand was en dat mijn auto perfect in orde was. Ze vertelden mij dat het ook geen ander probleem kon zijn.

Vandaag moest mijn auto naar de technische keuring, en ook hier blijkt alles in orde.

Los van het feit dat ik blij ben dat alles in orde is, wil ik natuurlijk wel weten wat er 2 weken geleden mis gegaan kan zijn. Nu reed ik niet hard, maar ik moet er niet aan denken als dit op de snelweg gebeurd.

Kan iemand mij vertellen wat er mis kan zijn?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2016 10:16 AM
  [ # 1 ]

Wat kan gebeurt zijn, is fading,  meschien heb je ongemerkt met een deel van je rechtervoet tegen het rempedaal gezeten, de blokken lopen dan net tegen de schijf aan, en worden dan te heet, hier door neemt de remwerking af, ook door de hitte gaat dan de remvloeistof koken, waardoor de vloeistof kan comprimeren, dit alles bij elkaar noemen we fading, daar door kon het rempedaal verder worden ingedrukt,
Dit zie je ook vaak terug komen, bij mensen die voor het eerst in de bergen rijden, en berg afwaarts continu lopen te remmen, ipv op de motor af te remmen,  meschien is dit bij jou ook zo geweest?
Laat het even weten, want niks rijd zo rottig, met dat in het achterhoofd de remmen kunnen weigeren,

Profiel  
 
Mimi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-12-2016

Gepost: 30 december 2016 12:24 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb gelezen dat je bij fading langdurig pompend remt, maar dat was bij mij niet het geval. Ik reed niet in de bergen. Het was in Brussel op van die kaseitjes.

Denk je dat het dan nog altijd dit probleem kan zijn geweest?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 december 2016 12:41 PM
  [ # 3 ]

Het blijft altijd lastig hier een gedegen antwoordt op te geven, bij fading,(te heet geworden remmen) moet je pompen remmen om zo de blokken te koelen, maar dus ook bij een voet tegen de rem, kan dit verschijnsel voor doen, en hoef je niet van een berg af te rijden,
Je hebt immers de auto gelijk overgedragen aan een garage, en er niet verder mee bent gaan rijden, wat een wijs besluit is, 
Nog verder even een vraag, is in afgelopen maanden niks aan het remsysteem gedaan,  bv remvloeistof bij gevuld , of remblokken vervangen?
Nog even een testje wat je zelf kan doen, start de motor, laat dezeeven draaien 1 min, en trap nu op de rem, en houd deze vast, blijft nu het pedaal staan, of zakt ie langzaam weg,
Want dan zit er lucht in het abs systeem,

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 december 2016 01:19 PM
  [ # 4 ]
Mimi schreef:

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb gelezen dat je bij fading langdurig pompend remt, maar dat was bij mij niet het geval. Ik reed niet in de bergen. Het was in Brussel op van die kaseitjes.

Denk je dat het dan nog altijd dit probleem kan zijn geweest?

Fading lijkt me niet logisch als je niet op de snelweg afremt vanaf hoge snelheid of je voet een kwartier op de rem houdt. 
Als je op een Kasseienweg die een beetje vochtig is ( normaal in deze tijd van het jaar) remt dan grijpt je ABS direct in want je hebt niet genoeg grip met je banden om goed te remmen. Dat is vervelend maar “normaal”, en kan je goed laten schrikken want je hebt het gevoel dat er niet echt geremd wordt…Je drukt dan harder op de rem en hebt het gevoel dat het pedaal helemaal naar de grond gaat ? Lijkt me niet onlogisch. De enige andere verklaring voor het “doortrappen” van de rem is een probleem met de rembekrachtiging.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 01 januari 2017 08:42 PM
  [ # 5 ]

Met een ZX iets vergelijkbaars gehad.
Het is al even terug.

Was op de A2 toen ik moest afremmen voor een voorligger.
Pedaal ging helemaal op de vloer en weinig remkracht. Opnieuw ingetrapt en probleem was weer weg.

Ik ben daarna gestopt op de vluchtstrook en heb me laten afslepen door de wegenwacht.
ANWB-medewerker heeft daarna uitgebreid getest en gecontroleerd, niets kunnen vinden.
Hij hield het op een luchtbel.

Probleem nooit eerder gehad en nadien ook nooit weer (meerdere jaren).


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook