Alle dimlicht uitgevallen 2.0 HDI
ray2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 31 december 2016 01:58 AM

Hallo, ineens doen mijn dimlichten het niet meer.
Ik zit te zoeken naar een oplossing, en ik sleutel steeds meer waardoor ik meer in de problemen kom..
Mijn dimlicht van de Berlingo 2.0 HDI is uitgevallen, links en rechts / voor en achter.

Groot licht & stadslicht doen het! Alles doet het, ook verklikkerlampje in dashboard dat mijn dimlicht brand doet het.

- Zekering in de auto: F20 L dimlicht+achterlicht en F21 R dimlicht + achterlicht hebben spanning.
  (met schakelaar aan)
- F4 en F9 BSI in auto heeft spanning.
- Onder de motorkap : alles is heel aan zekeringen.

De koplampen: hebben op twee draden geen spanning op 1 wel (grootlicht).
Ik heb nu het dashboard open liggen en kan bij de schakelaar, maar heb daar nog niets kunnen testen.

—> Is er ergens een zwevende zekering voor dimlicht? Of een relais wat ik niet ken?

Wat er aan vooraf ging (maar niet perse mee te maken heeft): linker knipperlicht valt soms uit , klein tikje tegen de lamp en hij doet het weer, toen ik het lampje er uit haalde en wat rommelde aan de draden , viel me op dat de dimlichten niet werkten. Ik heb gekeken maar bundel kabels zien er goed uit.

Ik heb geen geld om te laten repareren dus moet ik het zelf uitzoeken, wie kan me helpen? Wie weet hoe de volgorde zekering schakelaar lamp zit? Graag je reactie, en een goed nieuwjaar.

GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 december 2016 09:35 AM
  [ # 1 ]

Ray, kijk eerst eens of de verlichting wel nog goede massa maakt, trek de stekker, van de lamp, en zet op de massa, een ohm meter, of een lampje met batarij, en kijk ook even of de massa nog goed is waar ie op de carraosie zit,  volg de draad,
Onder de motorkap, zit die zwarte bak met zekeringen, dit is tevens een relais, wat alles aanstuurt, deze krijgt een seintje vanaf binnenuit, wat jij doet,  die bak kan je trouwens ook, omhoog klappen, aan de zijkant de 2 pallen wegdrukken, en dan omhoog, hier onder zitten ook nog zekeringen,  maar van een heel ander soort,
Ik heb gehad dat mijn ruitenwissers er in eens mee kapte, na vervanging van deze module, BSI, werkte ie weer,  25euri op de sloop,  let dan wel op dat je de zelfde hebt, zie nummer op bsi, het belangrijkste is dat ie van zelfde type auto komt denk ik, vaak zijn het de opties die er in zitten,
Bij vervanging moet je een ritueel aanhouden, ga eerst dansen voor de auto,Mr. Green  alles uitzetten, sleutel uit de auto, eco- modus aan,  (bv radio aan en 10 min wachten) accu eraf, stekkers losmaken bsi, omwisselen, accu erop, contact aan 40 seconden wachten, en dan pas starten,  en kom nergens aan onder tussen, want dan heb je een fout melding, of dat er iets niet meer goed werkt, sommige denken wat eeen geouwehoer, maar anders moet ie worden ingeleerd,  en alles heeft tijd nodig om in te stellen,,
Maar begin natuurlijk eerst met los contact te zoeken, en kijk of er vanaf die kast stroom komt, voor je verlichting,
Nog even iets, heb je een trekhaak, check de bedrading, heb je deze zelf gemonteerd??? Is dan de bsi aangepast bij dealer???  Als goed is zit er dan ergens een stekker bij de trekhaak, volg de bedrading, onder de auto,
Ook als je bv zelf even een andere radio inbouwd, en daarbij geen goede stekker gebruikt, om de bsi te omzijlen, kan je deze elende krijgen,  en natuurlijk van alles wat je aansluit,
Een externe lampje aansluiten op een verkeerde plus draad, kan je hele auto lam leggen,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 december 2016 09:40 AM
  [ # 2 ]

Test ook even alle lampjes, haal eruit en test ze, en kijk of elke unit massa heeft,  kortsluiting kan ook in lamp voorkomen, vooral als het 2 in 1 betreft,
Nog even voor de bsi, het kan natuurlijk ook zo zijn dat de hendel op je stuur, geen sjoege meer geeft,  je dachbord met cockpit spray reinigen, geeft al storingen,
Kijk ook in de stekkers op de bsi of er geen brandplekken op zitten,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 december 2016 09:47 AM
  [ # 3 ]

Hè ik heb nu smurfen fingers:smt042

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 december 2016 04:31 PM
  [ # 4 ]

zie ook net dat het wel eens helpt om alleen de stekkers even los te nemen van de bsi, en er weer op natuurlijk.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 31 december 2016 06:23 PM
  [ # 5 ]

Hey Beremans en Ray2, was er ook niet een truc om de BSI te resetten?
Iets van raam open en alles uit zetten en zo..
FF zoeken:

Procedure for Initialising the BSI:
1. Disconnect the diagnostic tool.
2. Put the driver’s window down, lift the bonnet and ensure all equipment is switched off.
3. Ensure all doors are closed and remove key from the ignition.
4. Wait for 3 minutes, disconnect the vehicle battery and wait 15 seconds.
5. Reconnect the vehicle battery, wait a further 10 seconds (do not open doors.)
6. Switch on the side lights through the driver’s window.
7. Switch on the ignition and check system’s functionality.
8. Hold lock button on key down for 10 seconds.
9. Remove key open & close door test central locking system
10.Start the engine and complete the system’s check.
Failure to follow this procedure could result in incorrect operation of many
BSI related items.

‘t is in het engels maar begrijpelijk toch?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
ray2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 31 december 2016 07:33 PM
  [ # 6 ]

Hoi bedankt voor je bijdrage.
Ik heb alle adviezen eens nagelopen, zelf trekhaak gemonteerd maar dat werkt al 5 jaar goed, zo ook de radio. Er zit een los rood draad doormidden (bij de trekhaak ) maar er staat geen spanning op.  Ik zat wel de dag voor de uitval met de achterkant op de grond in een greppel.

Bij de koplampen (drie draadjes: aarde, grijs en oranje) was ik weer aan het doormeten met contact aan en schakelaar aan, en ineens deed 1 koplamp het!!
Toen de lampjes L+R omgedraaid en niets deed het, weer terug naar de oude positie en niets deed het…
Zo goed mogelijk schoongemaakt maar het bleef uit RAAR he? Los extra aarde draad maakt geen verschil.

Bij de ene koplamp heb ik spanning op het grijze draad bij de andere op het oranje draad.

Bij de schakelaar aan het stuur zitten twee witte pluggen, ik krijg ze niet er af,eerst een huls die gaat wel, maar dan die witte steekplug niet, moet je vast ergens een pal indrukken. Om dat dashboard open te maken moest ik kracht gebruiken, het klemde. Als ik die witte schakelaar van de stuurhandel kan krijgen kan ik misschien daar gaan meten.

Jammer dat dit soort dingen altijd in de winter gebeuren en niet met een lekker zonnetje in de zomer!
Ik wil niet te veel dingen gaan doen die me alleen maar verder in de problemen brengen.

GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI

Profiel  
 
ray2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 31 december 2016 10:34 PM
  [ # 7 ]

Hoi Jakkerma,
Helaas gaat het meteen fout bij stap 2 van je advies:
Ik heb geen elektrische ramen in de Berlingo (2001).
;>)

GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 januari 2017 01:10 AM
  [ # 8 ]

Beter lezen Ray.
Er staat nergens dat de ruit elektrisch is.
Alleen dat je ‘m open moet doen om zonder deur te openen bij de genoemde schakelaar te kunnen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ray2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 01 januari 2017 01:42 AM
  [ # 9 ]

Ok.. kan je me ook nummer 8 uitleggen?
8. Hold lock button on key down for 10 seconds.

Wat moet ik daar vast houden?
Maar ik ben benieuwd naar de handle op het stuur voor knipperlicht/dimlicht/flitslicht/toeter/grootlicht/en mistachterlicht. Er staat spanning op de zekering, wat nu als de handle niet goed werkt?
De dimlamp links heeft het even gedaan, [zie boven] maar bij het wisselen van het lampje heb ik ook de schakelaar bediend.
Dus ik ben nog niet verder gekomen met trial and error.

ik had deze link gevonden met info, ander model maar toch.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187427/#562424

GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 januari 2017 08:26 AM
  [ # 10 ]

de electriese ramen maakte niks uit dus, ging erom dat je voor de rest niks en nergens aan komt, omdat dan de bsi wordt geactiveerd.dus deur moet dicht blijven, maar met raam dicht kom jeniet meer bij de sleutel.
op de sleutel zit het knopje om de deuren te sluiten en openen, deze 10 sec indrukken,
meschien moet je toch even de bedrading los koppelen van je trek haak, of alleen die van je verlichting,
de electronica hedendaags is een heel verschil met vroeger, vroeger hadden we een relais, dat werkte als een kraan, een puls erop 12 v, en de stroom gaat er door,
tegenwoordig is die puls een code, geen code geen verlichting, en om dat even uit te leggen????  komt er op neer dat waneer je ergens teveel stroom vraagt, het verkeert gaat.

Profiel  
 
Gepost: 01 januari 2017 10:57 AM
  [ # 11 ]
ray2 schreef:

Hoi bedankt voor je bijdrage.
Er zit een los rood draad doormidden (bij de trekhaak ) maar er staat geen spanning op.  Ik zat wel de dag voor de uitval met de achterkant op de grond in een greppel.

Ik zou toch hier beginnen…

Profiel  
 
ray2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 01 januari 2017 01:06 PM
  [ # 12 ]

Een gelukkig nieuwjaar allemaal, waarin we veilig zoeven met onze Citroens.
Ik ben eruit! Even kort: mijn autosleutel heeft al jaren geen batterij, en het knopje was daarvoor al stuk. In de controle unit heb ik de foutmelding laten by-passen.

Gisteren kreeg ik dus al even een koplamp tijdelijk aan.. dus contactprobleem, vandaag heb ik dat weer geprobeerd tot hij het deed. De andere lamp vervangen, op het oog niets te zien, alles is heel, maar met de vervangende lamp deed hij het ook. Dus een lamp stuk zonder dat je het kan zien, de andere valt ook uit zoals ook blijkbaar in het bovenstaande draadje uit 2008.

Het was dus ook niet de schakelaar. Het probleem is altijd dat je verder gaat zoeken en denken dan nodig is, niet het knipperlicht wat de dag van te voren uitviel, niet het aan de grond zitten met de achterkant, niet de rode draad die door is geknipt bij de trekhaak -zonder spanning-.

Nu heb ik met veel moeite ook de dashboard deel onder en boven het stuur weer vast.. En gaan we het 16e jaar in met deze auto, waarvan de motor super lekker loopt, gebruikt geen olie, start altijd, veel vermogen en soepel rijdend. 
Ik heb laatst de sensor in het luchtfilter schoongemaakt (LM meter) met remreiniger en blaaslucht en sindsdien valt hij ook nooit meer in noodloop en heb ik veel meer vermogen! Verder zit er een revisie hd groep in, een nieuwe uitlaat,spanrollen, waterpomp, originele koppeling.

Een van de schroefveren achter maakt een ‘kloeng’ geluid, (te veel lading gehad),en er zit wat speling en rammel in de stabilisatorstang? De keuring komt hij goed door. Roet ook niet!

De vorige Berlingo erbij geteld heb ik veel ervaring opgedaan met dit model, ik leer ze steeds beter kennen.
En een subaru ;>) forester mag dan beter zijn, (alhoewel niet op gas want om kleppen te stellen moet bij sommige modellen de motor eruit—>wat?), Een no-nonsens auto die betaalbaar blijft, en waarmee je alles kan doen (kleine vracht, de kinderen, vakantie, bosweg, snelweg, stad, kamperen) maar die niet uitblinkt in een discipline: Berlingo. En o ja, waarom roesten die auto’s niet?

Bedankt allemaal voor de hulp!

GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 januari 2017 04:31 PM
  [ # 13 ]

nou ook weer opgelost, gelukig maar, altijd mooi als je zelf kan sleutelen, dit scheeld honderden euro,s. als ik het soms zie met de garage rekeningen van het werk, waarin alleen onderhoud en kleine reperaties voor komen, tuurlijk hun moeten ook leven maar niet over mijn rug,
en o,ja lampjes test je met een ohm-meter, of een batterij,naughty Mr. Green
nou ook de beste wensen, doei

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 01 januari 2017 11:47 PM
  [ # 14 ]

Ray 2,
Die Berlingo’s en andere auto’s roesten niet (meer) omdat auto’s tegenwoordig verzinkt worden !
Afzender: Wisizu, eigenaar van een 2.0 HDi van juni 2002.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 02 januari 2017 07:39 PM
  [ # 15 ]

Gefeliciteerd Ray dat het opgelost is.
FF off topic: Ja, ik heb al 6 jaar ‘n nu 15 jaar ouwe Forester.
Maar ja, ‘t is ‘n automaat met ruim 220 wiel pk’s gemeten op een rollenbank in Waalwijk.
En daar kan weinig tegenop. En ‘t blijft heel. Vandaar.cheese

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook