Saxo 1.1i blijft maar niet goed koelen
Dopey30
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 24-04-2016

Gepost: 01 januari 2017 11:44 PM

Hallo sleutelaars,

Vanaf de zomer heb ik al problemen met de koelen van me auto.
Wat ik tot nu toe heb gedaan en eventueel al heb vervangen:
1)radiator was lek,is vervangen
2)thermostaat werkt niet goed ,is vervangen
3)waterpomp is getest en werkt goed
4)koppakking was lek klein ovale o-ring links onder was gaan scheuren,koppakking,inlaat,uitlaat +pakkingsdeksel zijn vervangen tevens ook me ditrubitieriem+rol.
5)radiator word ook goed warm

Na dit alles zijn de 3 punten ontluchten en lekker warm laten draaien tot de ventilator ging draaien,die werkt gelukkig ook.
Maar nu blijft hij maar me kvs er uit gooien en dat telkens na het rijden,dan zie ik hem lekken.
Ik moet hem weekelijks bijvullen..Sad

Ik denk zelf dat de thermostat niet of niet goed open gaat ondanks het een nieuwe is,waar door hij dan tegendruk krijgt en me kvs uit het reservoir gooit.
Weet niet of mijn gedachte gang goed is maar dit vermoet ik wel.
Wat zou ik nu nog meer kunnen gaan kijken waar het probleem zit?
Ik kan niet zonder thermostaat rijden want dit schijnt niet goed te zijn voor me motorblok.
Ook heb ik gelezen om een klein gaatje te boren in me thermostaat om dit probleem te verhelpen.

Ik moet hem eind January laten keuren wil hem dus nog voor die tijd kunnen fixed. 

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 januari 2017 12:07 AM
  [ # 1 ]

weet je zeker dat het ontluchten goed gaat?

je zegt dat de waterpomp is getest, maar hoe test je dat?
de schoepen kunnen los zitten.

is de koppakking vervangen door iemand die dat vaker doet?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 januari 2017 09:35 AM
  [ # 2 ]

Je vervangt alles behalve de pomp, zonde.maar goed,de ontluchting is niet volledig gebeurd,er zit nog steeds lucht in.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Dopey30
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 24-04-2016

Gepost: 02 januari 2017 09:55 AM
  [ # 3 ]
paso schreef:

Je vervangt alles behalve de pomp, zonde.maar goed,de ontluchting is niet volledig gebeurd,er zit nog steeds lucht in.

Wat is dan de juiste volgende van het ontluchten?
En hoe?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 januari 2017 10:18 AM
  [ # 4 ]

Bij het ontluchten moet je in ieder geval zorgen dat het niveau van koelvloeistof kan stijgen. Ik neem meestal een rubber ring en die plaats ik op het expansievat waar de dop vanaf is. Dan vul ik de koelvloeistof bij tot aan het maximale niveau bij koude motor. Ik neem dan een limonadefles waar ik de bodem uitsnij en plaats deze met de normale opening op de rubberring van het expansievat. Je kunt de fles vasthouden of vastlijmen met duct-tape. Dan laat je de motor draaien totdat de fan aanslaat. Ondertussen zie je dat de koelvloeistof in de fles al een keer flink omhoog is gekomen. Alle lucht heeft nu in ieder geval de kans gehad om te ontwijken. Nadat de fan is aangeslagen, motor uit en de fles verwijderen.

Inderdaad jammer dat je de waterpomp bij de distributieriemwissel niet hebt vervangen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Dopey30
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 24-04-2016

Gepost: 02 januari 2017 10:39 AM
  [ # 5 ]
GW-tje schreef:

Bij het ontluchten moet je in ieder geval zorgen dat het niveau van koelvloeistof kan stijgen. Ik neem meestal een rubber ring en die plaats ik op het expansievat waar de dop vanaf is. Dan vul ik de koelvloeistof bij tot aan het maximale niveau bij koude motor. Ik neem dan een limonadefles waar ik de bodem uitsnij en plaats deze met de normale opening op de rubberring van het expansievat. Je kunt de fles vasthouden of vastlijmen met duct-tape. Dan laat je de motor draaien totdat de fan aanslaat. Ondertussen zie je dat de koelvloeistof in de fles al een keer flink omhoog is gekomen. Alle lucht heeft nu in ieder geval de kans gehad om te ontwijken. Nadat de fan is aangeslagen, motor uit en de fles verwijderen.

Inderdaad jammer dat je de waterpomp bij de distributieriemwissel niet hebt vervangen.

Draai je dan ook alle ontluchtingspunten open of een voor een.
Ik begin namelijk bij de radiator dan op de motorblok en als laatste het hoogste punt links het motorblok dit alles een voor een

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 januari 2017 10:43 AM
  [ # 6 ]

Je hoeft niet steeds elk voorgaande bericht te quoten, dat kost veel onnodige data en maakt het lezen niet makkelijker.

Nee, ik laat alle ontluchtschroeven ongemoeid, wanneer ergens de druk door een luchtbel stijgt, expandeert de vloeistof in de fles die op het expansievat staat. Als de luchtbel ontwijkt, zakt het vloeistofpeil vanzelf weer.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 januari 2017 10:50 AM
  [ # 7 ]

@Dopey30, stel je nu niet gewoon dezelfde vraag als hier https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1964140/ ?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 januari 2017 02:21 PM
  [ # 8 ]

En even aanvullend,ik zet de wagen vooraan altijd omhoog, de verwarming binnen moet vol open staan. De nippels heb je alleen iets aan bij het vullen van de koude motor, oppassen met die op het thermostaathuis,die draai je makkelijk kapot.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 januari 2017 03:44 PM
  [ # 9 ]

De kachel hoeft alleen maar vol open te staan wanneer er nog een ouderwets systeem in zit met een kachelkraan waarbij waterzijdig geregeld wordt, bijvoorbeeld zoals in de ID/DS.

Tegenwoordig zijn de meeste kachels luchtzijdig geregeld, dwz het warme koelwater stroomt altijd door de kachelradiateur en de lucht om het interieur te verwarmen wordt daar meer of minder langsheen geleid.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 januari 2017 06:56 PM
  [ # 10 ]

als je hier al meer dan een half jaar mee loopt te kloten, zoals rene laat zien, ga dan even langs een garage waar ze weten hoe dat moet.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 02 januari 2017 11:52 PM
  [ # 11 ]

Afgelopen vrijdag heb ik de koppakking vervangen van een Saxo.
Ook meteen een nieuwe distributieset met waterpomp gemonteerd.
Omdat de koelvloeistof olie bevatte heb ik met luchtdruk ook de kachelradiator leeg geblazen, dus het hele systeem was leeg.
Alles weer gemonteerd de ontluchtingen open gezet en het koelsysteem telkens gevuld tot boven aan de dop.
Een paar minuten wachten tot er vloeistof uit de ontluchting kwam alles dicht gezet.
Motor gestart en nogmaals de ontluchting ff open kwam geen lucht meer.
Rondje rijden kachel warm meter op normaal, motor uit en controle er stond druk op het koelsysteem en er kon nog een kwart liter bijgevuld worden.
Volgens mij is dat voldoende.
Als niet is er wat anders aan de hand of thermostaat vast of niet goed gemonteerd, waterpomp niet goed, koppakking lek of radiateur verstopt.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2017 07:31 AM
  [ # 12 ]

Zoals Arno omschrijft hoort het gewoon bij een TU.
Alle 3 ontluchtingspunten open en vullen, de eerste die overloopt sluiten en verder vullen, enz.
Uiteindelijk vullen tot aan de radiateurdop.
Hierna motor warm rijden en dan stilstaand met stationair draaiende motor wachten tot de ventilator in- en uitgeschakeld is.
De boel volledig laten afkoelen en niveau controleren, mogelijk nog iets bijvullen, maar dan niet meer tot aan de dop maar minimaal ca. 5 cm eronder.
Anders is er geen expansiemogelijkheid, er moet een luchtkolommetje boven de vloeistof staan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook