Xsara Koppelingprobleem?
Gt3luke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 07-08-2013

Gepost: 05 januari 2017 09:42 PM

Onlangs heb ik een mooie Xsara berline Ph3 op de kop kunnen tikken met maar 65.000km. Hij is “echt” van een oud mannetje geweest. Alles voelt werkelijk als nieuw, van het opengaan van het dashboardkastje tot de knopje etc.
Hij rijdt heerlijk, maar….
Wanneer ik wegrij in de eerste(soms tweede) versnelling hoor ik soms een “klunk” geluid. Ik laat de koppeling opkomen en wanneer hij aangrijpt en de auto begint te rollen is er nog niet zozeer iets aan de hand, maar zodra ik het koppelingspedaal loslaat hoor ik het geluid.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of iets soortgelijks meegemaakt?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 januari 2017 09:45 AM
  [ # 1 ]

bij mij was het toen de midelste motorsteun, vervangen kost 160euro, het blok kanteld teveel bij optrekken, en wordt eigenlijk door de uitlaat een beetje in zijn gareel gehouden, ik had een 16-16V, maar met 62000 op de klok, het kan maar???

Profiel  
 
Gt3luke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 07-08-2013

Gepost: 06 januari 2017 09:21 PM
  [ # 2 ]

Dank, daar had ik niet aan gedacht. Ik zal er maar eens mee naar de garage.

Profiel  
 
Gt3luke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 07-08-2013

Gepost: 09 januari 2017 08:49 PM
  [ # 3 ]

Ik naar de garage vandaag. Met de monteur in de auto het geluid laten horen. Hij wist het ook niet goed dus ze hebben hem op de brug gehad. Uiteindelijk is er niks geks gevonden en zat alles goed vast. Toen ik vervolgens weggereden was werd het helemaal dol. Bij het sturen een kloppend geluid (homokineet?) dus ik weer terug gereden. De monteur weer mee in de auto en na het geluid gehoord te hebben , vroeg hij of ik mijn wielen eraf had gehad. Ik heb nog niet zo lang geleden mijn sportvelgen van mijn oude Xsara op mijn nieuwe gezet, dus er ging wel een belletje rinkelen. De velgen zijn opnieuw vast gezet en weg was het geluid.
Al met al ben ik erg blij dat dit het euvel was en dat het niet een ander probleem was Smile

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 09 januari 2017 08:56 PM
  [ # 4 ]

past de kern van de sportvelg wel goed op jouw wielnaaf, dus als je de velg er alleen tegenaan houd zonder bouten, moet je alleen het wiel kunnen draaien, maar niet kunnen verschuiven, over de plaat, waar ie op vast wordt gemonteerd, want dan moet er een vulring tussen, want de kern zorgt er voor dat het wiel gecentreerd blijft.

Profiel  
 
Gt3luke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 07-08-2013

Gepost: 09 januari 2017 10:22 PM
  [ # 5 ]

Ja er zitten centreerringen op zodat de velg op 65,1 mm zit. Ze hebben ook probleemloos onder mijn oude Xsara gezeten.
Er zat vermoedelijk wat vuil tussen de velg en as, dat er na een paar weekjes tussen weg was. Zo kon er vermoedelijk wat speling ontstaan.
In ieder geval een goede leer voor mij wanneer ik mijn velgen er weer op zet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook