1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DS23 - kachel wordt niet warm
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 06 januari 2017 11:26 PM

In deze barre tijden met vorst, sneeuw en ijzel is het toch wel leuk als de kachel warm wordt….
Helaas is dat bij mij niet het geval (aanjager doet het wel gewoon).

Betekent dat wellicht iets met een kapotte / niet goed werkende thermostaat?

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 07 januari 2017 12:51 AM
  [ # 1 ]

Welke ventilatie staat er open in de wagen?
Want door de 2 grote roosters komt enkel koude lucht uit.
Deze kun je best dicht laten.
En als je aan de openingen voelt het dichts tegen de vooruit, komt daar wel warme lucht door?

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 07 januari 2017 04:48 AM
  [ # 2 ]

Een DS die binnen niet warm wordt? Is de kachelradiateur zelf nog wel in orde? Die hoort een flinke bak warmte te kunnen produceren, maar slibt in de loop der tijd wel langzaam dicht.
Een kachelradiateur-wissel leverde bij mij het gewenste resultaat. Ik hoef bij de huidige temperaturen, op lange afstanden, niet eens een jas aan in de auto.

Profiel  
 
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 07 januari 2017 10:48 AM
  [ # 3 ]

De openingen tegen de voorruit komt alleen maar koude lucht uit…

tja en of het m’n kachelradiateur is weet ik niet; waar vind ik die, en kan ik dat zien of-ie dicht zit?

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 januari 2017 11:39 AM
  [ # 4 ]

Waar die slang aan zit. Kijk ook of de kraan wel opent.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2017 12:57 PM
  [ # 5 ]

Kijk als eerste of de kraan er boven op wel open en dicht gaat!

Oops. Han zijn onderschrift niet gelezen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 07 januari 2017 03:40 PM
  [ # 6 ]

Dat was het denk ik mannen, want het kraantje ging niet open omdat de kabel los zat!!

‘t Is nu geen weer om het even te testen, maar dat komt volgende week wel weer…

Bedankt weer!

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2017 04:04 PM
  [ # 7 ]

Fijn dat het af en toe zo simpel is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 januari 2017 06:28 PM
  [ # 8 ]

Dan was dat het. Anders zou ik beginnen met voelen of de aanvoerslang goed heet is. Zo niet: lucht, of thermostaat of radiateur onvoldoende afgedekt. Bij mij 40% afgedekt levert vanaf oktober de gewenste bedrijfstemperatuur en daarmee heet water voor de kachel op. De kachel zelf: kan prima doorlopen maar toch half verstopt zitten. Oplossing: met gootsteenontstopper doorspoelen (tuinslang erop). En proefondervindelijk: een LPG-verdamper is ook een A1-locatie voor verstoppingen (nieuw, al na enkele maanden!). Levert ook doorstromingsproblemen waar je kachel af van de looproute last van kan hebben. Ik heb in oktober de verdamper nog even met de tuinslang doorgespoeld (hij bevroor op de snelweg…). Ondanks talloze keren gereinigd koelsysteem (minder dan 10k geleden!) toch vol prut.

Maar met 500 miljoen kg zout op de weg staat zelfs de mijne nu onder dak. En dat zal wel even duren…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 januari 2017 11:21 AM
  [ # 9 ]

Het doorspoelen van de kachel (met schoonmaak azijn of zo) had bij mijn DS een verbluffend resultaat: je voelt al warmte na een paar km rijden en inderdaad hoef je niet snel een jas aan.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 januari 2017 09:52 PM
  [ # 10 ]

Schoonmaakazijn was bij mij onvoldoende maar is wel stap 1. Daarna kun je nog gootsteenontstopper gebruiken, maar daarna wel heel goed doorspoelen…!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 23 januari 2017 04:04 AM
  [ # 11 ]

Een goed functionerende kachelradiateur van een DS levert zoveel warmte af dat je, in ieder geval als bestuurder en bijrijder, probleemloos zonder jas in de auto kunt rijden bij temperaturen rond het vriespunt zoals de laatste dagen. Wel is het grootste deel van de tijd de blower nodig om de warmte ook daadwerkelijke de ‘cabine’ in te krijgen.
De eerste warmte zal je, in ieder geval met een DS op LPG, al na een paar kilometer kunnen voelen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 januari 2017 08:11 AM
  [ # 12 ]

Klopt! Geheel mijn ervaring.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 23 januari 2017 10:34 AM
  [ # 13 ]

Je hebt het meeste rendement van je verwarming als je hem op de voeten zet. Wat ik altijd doe ik de verwarming op de voorruit totdat deze ontwasemd is. Daarna schuifje op het pijltje naar beneden, wordt heerlijk warm in de auto dan. Mijn ervaring is dat je de blower dan alleen nodig hebt bij het rijden in de stad of in de file. Buiten de bebouwde kom kan ‘ie uitgeschakeld worden.

Ik heb in mijn ‘73-er overigens een kachelradiateur uit modeljaar ‘69 erin zitten. Die is wat groter en heeft daarom wat meer capaciteit.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 januari 2017 01:14 PM
  [ # 14 ]

@Erict, ook nog noemenswaard in deze is dat de kachelradiateur die in mijn 74-er break zit heel anders is dan die in mijn 71-er. Die 71-er (waar ik nu behoudens met pekel veel mee rijd) heeft een zwarte koperen radiateur, mijn 74-er heeft een modernere aluminium radiateur met veel fijnmaziger rasterwerk.
De 74-er is nog under construction en heb ik nog niet mee gereden, maar ik ben nu al benieuwd naar de warmte-opbrengst! Als die nog beter is, dan is die top!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 23 januari 2017 04:35 PM
  [ # 15 ]

Ben ook benieuwd. Heb het overigens nog nooit gezien een aluminium versie van de kachelradiateur. Ik ken alleen de zwartgemaakte koperen variant.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook