Motor van luchtverdeelklep blijft lopen     CX 25 Gti Turbo 2
Goud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 29-08-2010

- Méhari -
- CX 25 Gti Turbo II
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI
Gepost: 08 januari 2017 04:01 PM

Na ruim een jaar sleutelen is mijn 25 Gti Turbo II afgelopen november ontwaakt.  Zonder het te weten hebben jullie me geholpen met advies en tips,  mijn dank daarvoor, ik ben een slecht poster maar raadpleeg het forum geregeld….

Inderdaad, ruim een jaar, het heeft even geduurd, maar zij heeft nu een ruilmotor met weinig km’s , allerlei zaken zijn vernieuwd; koppeling, keerringen in motor en bak, fusees etc etc en een heerlijke, mooi lopende motor dankzij nieuw motormanagement met oa COP, sequentiële injectie & ontsteking en geregelde turbodruk. Vooral het nieuwe motormanagement en al het loodgieterswerk erom heen kostte best wat tijd en inlezen. Het werk heeft ook geregeld weken of maanden stil gelegen door gebrek aan inspiratie of verblijf elders (werk… niet de bak).  Het geheel is afgesloten met een probleemloze apk en een professionele poetsbeurt.

Nu staat zij noodgedwongen stil tot 1 maart en dus is er tijd om andere zaken te repareren. Dat brengt mij tot de reden van deze post; ik loop vast bij de reparatie van de ventilatie.  De fan werkt goed op alle snelheden na vernieuwen van transistor en printplaat met weerstanden.  De motoren voor de regelkleppen van temperatuur (nr 831 in elect. schema) en luchtinlaat ja/nee (nr 621) werken ook naar behoren.  De motor + vertraging voor klep defrost/lucht naar voorruit (nr 622) zat muurvast en deze heb ik bij CX-basis aangeschaft.  Na montage van deze (gebruikte) motor heb ik het probleem dat ie niet stopt als de klep open of dicht is, zo gauw ik de contactsleutel omdraai begint het motortje te lopen.  De schakelaar voor vooruitontwaseming (nr 271) indrukken zorgt ervoor dat het motortje de andere kant op gaat draaien en dat blijft doen…. . Als ik het elect schema bekijk dan lijkt de schakelaar niets anders te doen dan de polariteit omdraaien, ik zie niet hoe de motor na enige seconden “weet” dat ie moet stoppen.  Het elect. schema wat ik heb (Olving en Haynes) is voor auto met airco, daar zitten nog wat extra zaken in die ik niet heb, dus ik kan het schema niet helemaal volgen tot de regelunit van de verwarming (nr 81.

Ik heb het oude motortje en vertraging uit elkaar gehaald, daar zit geen mechanische regeling waardoor het stopt na een aantal omwentelingen dus ik neem aan dat het elektronisch geregeld wordt door de regelunit vd verwarming (nr 81)

Ik hoop dat er een kenner is die mijn verhaal kan volgen, wie o wie zorgt voor verlichting? 

Bvd
mvg
Willem

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 08 januari 2017 05:22 PM
  [ # 1 ]

volgens mij moet het motortje op kracht stoppen, in elk geval niet met eindschakelaars of zo.

wat wel voorkomt is dat de tandwieltjes over de heugel ratelen en het motortje blijft draaien.
is vaak wel te fixen met een stukje tierap onder de heugel te plakken

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 januari 2017 08:37 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad,de motor stopt door de weerstand .
Motor kan niet door branden .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Goud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 29-08-2010

- Méhari -
- CX 25 Gti Turbo II
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI
Gepost: 08 januari 2017 08:40 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties. Het motortje zit nu niet gemonteerd, het hangt gewoon los, ik wilde eerst zien of er überhaupt iets gebeurde na aansluiten. Het lukte mij in ieder geval niet om het met de hand te stoppen. Ik zal het morgenochtend monteren en kijken of ik een probleem denk te hebben wat er niet is.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 januari 2017 08:46 PM
  [ # 4 ]

De klep is met de hand te bewegen als er geen motortje opzit.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Goud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 29-08-2010

- Méhari -
- CX 25 Gti Turbo II
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI
Gepost: 09 januari 2017 03:36 PM
  [ # 5 ]

Erik en F.SvM, jullie hadden gelijk, motortje stopt gewoon na montage, alles werkt weer lekker.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook