wiellager Xantia RV krijgt steeds weer speling en trilling RV
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 18 januari 2017 02:50 PM

Ten eerste snuffel ik al meerdere jaren hier rond voor tips en natuurlijk om te lezen over andere Citroen “avonturen”. Ik zal ook proberen zelf wat vaker te reageren als ik een tip heb.
Heb al heel lang aardig wat Citroens gehad (Ax (3x), dyane,visa (3x), zx en 2cv, zelfs voor mijn rijbewijs) en meestal kom ik er wel uit als er iets aan de hand is.
Nu echter niet en heb al veel geprobeerd maar weet het niet meer zeker. Na 3 keer vernieuwen van het wiellager RV bij mijn Xantia (binnen 20.000 km) kan ik wat hulp gebruiken. Ben benieuwd wat jullie denken. Het is helaas een lang verhaal geworden (om zo volledig mogelijk te zijn wat er is gebeurd) en hoop dat jullie je er doorheen kunnen worstelen…

Heb nu sinds anderhalf jaar een Citroen Xantia break HDI exclusive van mei 1999. Omdat dit type moeilijk te vinden is in Nederland met niet te veel km-ers en in een mooie staat, heb ik deze geïmporteerd (na 2 jaar zoeken). Heel veel vervangen omdat ik de auto in een goede technische staat wil en er betrouwbaar mee wil rijden. Vaak rij ik dan weer een hele tijd bijna probleemloos met een auto, maar nu dus niet helemaal.

Na een probleem met het druklager van de koppeling en het vervangen van de koppeling (Valeo en natuurlijk met krukaskeering geleide bus etc.) en de remmen (nieuwe schijven, blokken) had ik een trilling. Niet heel erg, maar wel irritant. Na testrijden door de monteur van een Citroen dealer, die heel behulpzaam is, dacht deze dat het toch de aandrijfassen waren (al leken deze nog redelijk bij monteren). Deze waren niet beide origineel te bestellen en dus 2 assen besteld die het minst slechts leken (Cevam) en nog leverbaar waren (er zijn er niet veel nieuw/gereviseerd voor lm-bak). Na montage bleef trilling en ook kwam er speling op 1 wiellager (rechts). Ik heb eerder ervaren dat als de aandrijfassen heel vast zitten er dus uit moeten worden getikt het lager ook een tik krijgt en het wel eens begeeft (binnen 10.000 km), dus ik dacht dit kan normaal zijn. Op dit forum gevonden dat het ook de remklauwen kunnen zijn die de trilling veroorzaken (trilling 1200-1800 toeren), nieuwe geleidebussen en rubbers gemonteerd op de klauwen (die eigenlijk nog heel netjes lijken) en nieuwe skf wiellagers aan beide zijde (netjes geperst bij revisie bedrijf). Ook nieuwe motorsteunen geplaatst. Trilling even iets minder maar er kwam weer snel wat speling op wiellager rechtsvoor (einde band 1/2 mm). Meer gereden en wiellager bleef op speling van ongeveer 0,8 mm hangen, en lager maakt geen extra geluid (trilling is weer gewoon aanwezig). Toch vervangen omdat dat niet zo prettig was en ik dacht er kan natuurlijk altijd eens een slecht lager tussen zitten. ook bij SKF.

Speling komt weer terug op wiellager binnen 2000 km, weer niet veel en blijft weer op een speling kleiner dan 1 mm (bij band) hangen, weer geen extra geluid uit lager. Krijg tips misschien ligt het toch aan de naaf of aan het fuseestuk. Goed 2e hand (beste uit 10) fuseestuk met naaf en lager gekocht. Bij Bart Ebben 2e hand remklauw gehaald (omdat nieuw niet leverbaar was bij Citroen) en daar het vaste deed van gebruikt met gereviseerde deel van de oude klauw en de goede fusee met lager en naaf. Eerst minder bijna geen trillingen, maar nu toch wel weer terug en weer speling wiellager en geen extra geluid (na 300 km).

Voor de rest is het misschien goed om te zeggen dat de auto heel goed rijd en trekt en er veel andere dingen die mogelijk eraan bijdragen (trillen) ook vervangen zijn;

nieuwe velgen (Citroen en Michelin banden via dealer)
nieuwe draagarmlagers
nieuwe distributie (ook rollen en pomp) (Gates) en krukaspoelie
krukassensor (dealer)
Nieuwe handremkabel links
nieuw remslag (rechts)
nieuwe multiriem met spanner en looprol (Gates)
bollenrondje met hoogte regelaar en 2 nieuwe bollen chyparse en nieuwe lhm+
Airco gevacumeerd en gevuld en loopt (en koelt) prima
nieuwe reactiestangen vanaf stabilisatorstang
nieuwe kruiskoppeling stuur (zat wat speling op) (dealer)
nieuwe achterremschijven en blokken (ate en valeo)
nieuwe revisiverstuivers (Buchli)

er is nog veel meer vervangen, maar daarvan kan ik geen verband zien tussen trillen en lager.

Mijn eerste gedachte was het trillen van de remklauwen zou misschien speling op het lager (extra slijtage) kunnen veroorzaken. Maar het trillen is niet zo heel erg en nu het lager bij 300 km weer speling heeft en relatief weinig getril, lijkt me dat toch minder aannemelijk. Mijn vermoeden is nu dat de aandrijfas misschien de oorzaak is. De lengte hiervan leek een paar mm af te wijken, maar dat was heel lastig te controleren (oude as soepel met soepele hoezen, nieuwe as stugger). De aandrijfas lijkt nu ook niet echt versleten (gas geven in scherpe bochten veroorzaakt geen rare geluiden).

Ik merk dat ik een beetje xantia beu aan het worden ben omdat ik er niet uitkom en steeds een nieuw lager niet de oplossing kan zijn. Ik rij 2 keer per jaar naar Spanje en hoewel dat heerlijk is in de Xantia, blijft het lager steeds een zorg. Ik ben ook niet echt aan het bezuinigen op het onderhoud, maar de forse investering en steeds dit probleem (ik heb in totaal maar 30.000 km met deze auto gereden) begint wel een beetje te knagen… Moet ik toch weer terug naar de zx turbo D break die ik voor de zekerheid nog even heb geschorst? Maar die heeft wel veel gelopen (467d) en geen airco voor in Spanje, maar me in 11 jaar nog nooit laten staan!

Mocht iemand een idee of ervaring hebben die mij kan helpen met het wiellager dan heel graag.

Voor de trilling aan de remklauw (wordt veel minder als je aan de handrem trekt) is er een revisie/aanvullend onderdeel vanuit Citroen, dat helaas nergens meer ligt en niet meer leverbaar is (4449.71, via Frans forum). Mocht iemand dat hebben dan hoor ik dat ook graag!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2017 03:34 PM
  [ # 1 ]

Heb je de moer op het eind van de aandrijfas wel goed vastgezet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 18 januari 2017 03:38 PM
  [ # 2 ]

Dank voor jouw snelle reactie en goede vraag, anders was het wel te begrijpen!
Moer steeds met ongeveer 300-320 nm vastgezet. Bij 2e lager ook geprobeerd na te trekken toen er wat speling was, maar moer bewoog niet bij 300 nm.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2017 03:53 PM
  [ # 3 ]

Dat is inderdaad vast genoeg. Vreemd, weet er zo snel geen antwoord op.Zijn stuurinrichting, fuseekogel en draagarmen spelingsvrij?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 18 januari 2017 03:59 PM
  [ # 4 ]

Na het vervangen van de kruiskoppeling stuurstang, reactiestangen van de stabilisatorstang en de draagarmlagers is alles spelingsvrij (in elk geval niet voelbaar). Dit is allemaal gebeurd voor het vervangen van het eerste wiellager.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 18 januari 2017 05:00 PM
  [ # 5 ]

Beste Jantje,

Het lijkt erop alsof je me toch geholpen hebt met je vraag; heb je de moer van de aandrijfas wel goed vastgezet?

Ik had hier ook al eerder aan gedacht (vandaar dat natrekken toen ik speling ontdekte op het wiellager), maar zonder resultaat. Maar je vraag heeft bij mij de vraag opgeroepen wat als de aandrijfas net een iets andere vorm heeft en niet tegen het lager druk maar tegen de naaf. Dit omdat er iedere keer snel een speling komt van ongeveer 0,8 mm bij de band gemeten en deze niet groter lijkt te worden.

Ik heb net het gedemonteerde fuseestuk (dus die origineel op de auto zat en waar een SKF lager was ingeperst en de laatste keer geheel verwijderd is) bekeken en deze op een originele aandrijfas aangedraaid (met slagmoersleutel (foei!) in stand 2 (ongeveer 200 a 300 nm, anders lukt me dat niet met een losse as en lager moet toch vervangen worden..) en speling weg!

Het kan toeval zijn en ik weet het pas zeker als ik de aandrijfas loshaal, maar ik denk dat dit het is!

Nu nog de trilling van de remklauw, maar wie weet is daar ook nog enig verband met de speling op het lager?

Dank voor jouw vraag Jantje!

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 januari 2017 05:08 PM
  [ # 6 ]

Met een SAXO had ik exact hetzelfde probleem als beschreven in de openingspost.
Na veel puzzelen, samen met de garagehouder, kwamen we erachter dat bij vervanging een verkeerd type aandrijfas was gemonteerd. Nummers e.d. kwamen allemaal overeen, toch was de as anders dan de originele. Het verschil zat hem in de passing in en tegen het lager. Omdat je geen originele Citroën assen hebt gebruikt, kan het best zijn dat hiermee een foutje is gemaakt. Succes, en ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 januari 2017 05:11 PM
  [ # 7 ]

Tijdens het typen van mijn bericht heb je, zo het lijkt, het lek al boven gekregen!!!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2017 05:27 PM
  [ # 8 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 18 januari 2017 08:35 PM
  [ # 9 ]

Hoi Dirk,

Ook dank, ben ik toch niet de enige met dit probleem!
Ik zal nog even laten weten als ik weer een nieuw lager gemonteerd heb en hoe het dan gaat (met andere aandrijfas, of fusee 0,5 mm heb laten afdraaien als de 2e hands as toch niet zo heel goed blijkt).

Hoop dat het trillen van de remklauw dan ook minder wordt, maar als iemand het originele setje (4449.71) van citroen heeft (of weet waar ik dit zou kunnen krijgen) dan hoor ik dat graag.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 januari 2017 08:49 PM
  [ # 10 ]

Weet je zeker dat het lager kapot is, bij mij was het monteren van een juiste aandrijfas voldoende om het probleem op te lossen. Alle trillingen behoorden ook tot het verleden.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 18 januari 2017 08:58 PM
  [ # 11 ]

Ik verwacht dat het lager nog wel even mee zal gaan, maar wil geen risico lopen, dat er toch wat slijtage is. Het is ieder keer toch wel wat werk en dan heb ik liever wat meer zekerheid. En omdat ze er zo doorheen gingen, liggen er hier al 2 nieuwe skf wiellagers en ik heb een extra fuseehuis, zodat ik daarin het nieuwe lager kan persen, zonder dat ik eerst moet gaan demonteren.

Maar ik denk dat je eigenlijk wel gelijk hebt; toen ik het eerste nieuwe skf lager (met zelfde speling) eruit had geperst was er geen zichtbare schade…

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 januari 2017 09:01 PM
  [ # 12 ]

Ik zou de gok wagen.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 27 januari 2017 03:09 PM
  [ # 13 ]

Ik heb de aandrijfas uit de naaf/fusee gehaal. Omdat de afwijking van de flens van de aandrijfas zo klein (met de originele oude as)was en hij nog erg goed was (erg weinig speling, krappe bochten met gas zonder geluid etc.) heb ik ong 0,3 mm van de conische deel van de fles van de aandrijfas gehaald en het geheel weer gemonteerd (dus zonder nieuw lager, omdat lager geen geluid maakte). Speling is weg en was al weg bij aantrekken van aandrijfas bout (met aangepaste fles aandrijfas) met 100 nm, daarna natuurlijk met het juiste koppel vastgezet! Verwacht dat dit lager het nog wel even uithoud en kan hem altijd nog vervangen en dan is het vast beter weer om te sleutelen.

Remmen trillen nu ook minder, maar trilling is niet geheel weg (handrem aantrekken bij 1300 toeren met wat gas maakt trilling minder). Maar deze trilling in de remklauw had ik ook voor het vervangen van de aandrijfas. Dus mocht iemand weten waar nog zo een rivisie/aanpassingssetje (4449.71) van Citroen te krijgen is dan hoor ik het graag.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook