vacuümpotjes gezocht
Hildie2406
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 02-02-2017

Gepost: 03 februari 2017 04:12 PM

Beste forum leden.

Als eerste zal ik mezelf even voorstellen, ik ben Lude Boukema en ik kom uit Ravenstein. Mijn vriendin Hilde heeft een leuke witte citroen BX 16 RE uit 1989.
We hebben recent alle hydrauliek leidingen vervangen en de wagen rij klaar gemaakt.
Het is nog een nette bx en hij rijdt best lekker maar er klopte iets niet helemaal aan het verbruik. Hilde rijdt heel rustig en het gemiddelde verbruik zal ongeveer 1:8 zijn geweest.
Hierdoor en oa. ook omdat de koude start moeizaam verliep ben ik begonnen de ontsteking te controleren en te kijken of het vervroegings mechaniek in de verdeler nog functioneerde.
In eerste instantie dacht ik namelijk dat de centrifugaal vervroeging vast zat doordat de rotor geen slagje tegen de klok in verdraaid kon worden.
Dus vol goede moed de verdeler uit elkaar gehaald en ontdekte toen dat de centrifugaal vervroeging anders werkt dan waar ik vanuit ging en dat het dus gewoon goed werkte.
De vacuüm vervroeger bleek na inspectie wel kapot te zijn en om die te demonteren moest de verdeler toch uit elkaar genomen worden.

Na tot de conclusie te zijn gekomen dat die vacuüm doosjes niet meer te vinden zijn heb ik een poging gewaagd het ding te repareren.
Dat is wel gelukt maar degelijk is het niet.
Nadat ik de ontsteking had afgesteld liep de motor al iets beter.
Een aantal dagen later ben ik begonnen aan de carburateur. Ik heb alles netjes schoon gemaakt en alle kleine kanaaltjes met een koperdraadje door geraagd. Ook heb ik het vlotter niveau opnieuw afgesteld en daarna de carburateur weer gemonteerd op het spruitstuk. Het stationair mengsel schroefje stond slechts een halve slag open gedraaid voordat ik de boel uit elkaar had geschroefd.
Na wat verder open draaien begon de motor al beter te lopen en feller op het gas te reageren.

De 16 RE heeft een weber 36 carburateur met automatische choke inrichting en toerental regeling. ook heeft de motor een puls air systeem. In De vraagbaak staat vermeld dat modellen met dat puls air systeem een gewijzigde carburateur hebben met die toerental regeling.

Ik heb heel erg mijn best gedaan om te begrijpen hoe de carburateur nou precies werkt en ben tot de ontdekking gekomen dat de smoorklep van de automatische choke niet zomaar alleen een choke klep is. het is volgens mij namelijk zo dat waneer de motor niet loopt en er dus geen vacuüm in de carburateur aanwezig is, de choke klep dicht staat.. ongeacht de uitslag van het was element die ook het verhoogde koude start toerental bediend. deze werkt als een soort aanslag zodat bij koude motor de choke klep niet verder kan openen.
Op het moment dat je de motor start ontstaat er vacuüm en nu komt het.. het vacuüm potje aan de achterkant van de carburateur trekt dan de klep open waardoor het vacuüm weer weg valt en zo regelt deze smoorklep op een zeer vernuftige manier de mengsel samenstelling af.
Nu komt mijn vraag aan u: Wie heeft er een goed werkend onderdruk doosje die aan de achterkant van de carburateur zit ( klein plastic dingetje met een belangrijke functie) ?

Ik hoop dat het verhaal niet te vaag is en ik zal mijn best doen foto’s te plaatsen maar daar heb ik Hilde voor..

Groetjes Lude

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 februari 2017 08:56 PM
  [ # 1 ]

Ik snap je vraag.

Het antwoord zal je niet aanstaan: de kans dat je nog een werkend vacuüm doosje gaat vinden is nihil.
Je zou het eens bij Van Gompel in Eindhoven kunnen proberen.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 03 februari 2017 09:51 PM
  [ # 2 ]

Ik heb er nog een liggen en we hebben al contact gehad.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook