1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Getinte ruiten, brons of groen?
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 februari 2017 10:33 PM

Wie is er zo gek om al de autoruiten van z’n BX te vervangen? Nou, ik dus.

Een tijdje geleden had ik -verbrand op een warme zomerdag in de file- het idee opgevat om mijn BX eens te verwennen met “Climaglass”
Getint glas zou het ultraviolet licht, de oorzaak van het verbranden, beter moeten filteren dan blank glas.

Nou had ik bij een medeforummer een mooie combi gezien van gris perlé met brons getint glas.
Nou is mijn BX break toevallig ook gris Perlé, dus brons moest het dan maar worden had ik mij voorgenomen…

Maar de zoektocht viel best tegen.
Tegenwoordig worden vrijwel alle auto’s standaard uitgerust met groen glas.
Maar waarom? Groen combineert niet altijd met de kleur van de lak…
In de 80’er jaren kon je ook brons kiezen. Waarom nu niet meer?
Brons getint glas is eigenlijk een soort donkergeel filter en als je naar het lichtspectrum kijkt zit de golflengte van geel verder van UV af dan groen.
Zou brons dan het UV licht niet beter filteren?

Dat heb ik eens gevraagd aan Saint-Gobain, de fabrikant van onze Sekurit ruiten.
Gewoon een mailtje gestuurd. En guess what? Ik kreeg zowaar antwoord:

Saint-Gobain Sekurit has not been producing bronze glass since the 80’s.
This color is not according to the modern glass standards anymore, since its thermal and optical properties are not as good as the ones of green glass.
All windshields produced by Sekurit offer UV protection, because of the laminated glazing.

Okee, bij de gelaagde voorruit maakt het kennelijk niet uit, maar hoe zit het dan met de geharde achterruit en de zijruiten?

Ondertussen had ik wat verschillende ruiten bij elkaar gescharreld.
Eerst maar eens een subjectieve proef gedaan.
Ruit voor m’n gezicht gehouden, ogen dicht en neus richting de zon.
Met blank glas brandt de zon ongestoord door de ruit heen. Maar dat wist ik al.
Met de groene ruit lijkt de zon veel minder te branden. Dat lijkt goed.
Maar nu brons.
Potverdorie, daarmee lijkt het alsof de zon iets harder schijnt.
Nog es proberen… Nee, helaas doet groen glas het beter.
Blank nog eens proberen. Nou, daarmee is het helemaal erg.
Dus brons filtert wel aardig, maar groen doet het nog beter op het gevoel.
Maar is het UV of juist infrarood?

Meten is (z)weten dus ik heb de driehoekruitjes onder een apparaat gelegd waarmee je brillenglazen kan meten.
Eentje met functie om UV absorptie te meten. Helaas geen infrarood functie, daar moet ik nog wat op verzinnen…

Zoals je kunt zien heeft de vertegenwoordigster van Saint Gobain inderdaad gelijk.
Groen (gehard) glas filtert UV beter dan brons getint glas.
Even ruw geschat: Blank glas filtert ±20%, brons 40% en groen 50%.

Toch heb ik brons gekozen.
Gewoon omdat ik het mooier vind.
De gelijmde ruiten heb ik toch maar door een professional laten doen.
Mede vanwege de zeldzaamheid van de break ruiten. die zijn zeeeeer dun gezaaid tegenwoordig…
De zijruiten en achterruit komen uit een sloper, de voorruit is NOS.

Maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Prettig kleurtje om doorheen te kijken en best sjiek op zo’n ouwe bak…
Dankzij Twan 238 die de sloper gevonden heeft en geholpen heeft met het oogsten van de ruiten.

 

 

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 09 februari 2017 09:00 AM
  [ # 1 ]

Doet me denken aan ‘t jaar 1986, geboorte van mijn zoon (April), werd de BX 19D Demo vervangen, door een BX19RD Break Demo model 1987 met de nieuwe facelift in de kleur zilvergrijs metalic.Gris Perle denk ik.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 februari 2017 09:31 AM
  [ # 2 ]

Knappe jongen die begin februari 2017 genoeg zon vindt om een huidverbrandingstest te doen Wink

Maar zonder gein, leuk experiment en zo’n BX ziet er brons getint veel beter uit!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 09 februari 2017 09:55 AM
  [ # 3 ]

Goed verhaal!

Ik heb drie BXen gehad en alle drie in een andere ruitkleur. De eerste, met brons glas, geniet nog altijd mijn voorkeur. Ik vond het zowel om te zien als doorheen te kijken wat minder kil.

Is er ook een link met de lakkleur en welke kleur glas je kon kiezen? Mijn eerste was een witte BX met brons glas, mijn laatste een blauwe met groen/blauw glas. Allebei exacte dezelfde uitvoering.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 09 februari 2017 07:24 PM
  [ # 4 ]

Gaaf, staat inderdaad goed!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 februari 2017 08:13 PM
  [ # 5 ]

Het zou heel goed kunnen dat er in groen ook nog 2 versies zijn.
Ik meen dat er iemand op dit forum een keer zo’n driehoekruitje ging vervangen en dat de nieuwe versie er blauwer uitzag dan zijn originele ruiten. Ik kan stukje alleen niet terug vinden.
Misschien zit het verschil in type 1 en 2/3.

De moderne autoruiten zijn ook groen met een zweem blauw er door.
En Mercedi hebben soms zelfs echt blauwe ruiten.
Maar de meeste ruiten hebben toch een soort standaard groene kleur met eventueel een glimmende coating op de voorruit en soms vanaf de B stijl donkerder ruiten.

Wat betreft de optie om voor bronzen ruiten te kiezen, ik denk dat dat door de verkoper zelf voorgesteld werd.
Tenminste, ik kan me een gesprek herinneren tussen de verkoper en m’n vader die een nieuwe auto ging kopen.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 09 februari 2017 08:33 PM
  [ # 6 ]

Nee, het verschil tussen brons of groen glas is bouwjaar gerelateerd.

Op de serie 1 en 2 werd brons glas gemonteerd en de serie 3 heeft groen glas.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 februari 2017 09:18 PM
  [ # 7 ]

Dat is interessant!
Dus type 1 heeft nooit groene ruiten gehad?

(by the way, iemand nog belang bij een gratis blanke voorruit met gravering?)

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 09 februari 2017 10:12 PM
  [ # 8 ]

Nope, type 1 alleen blank of brons.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 10 februari 2017 08:52 AM
  [ # 9 ]

Leuk onderzoek Hans, en inderdaad ziet dat bronzen glas er goed uit in je grijze BX!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2017 10:17 AM
  [ # 10 ]

Leuk onderzoek Hans. De vraag is of je van die tien procent verschil veel merkt in de auto. Het deed mij denken aan het onderzoek naar het verschil tussen een witte en een zwarte auto in de zon (http://www.autoblog.nl/nieuws/temperatuur-in-auto-kan-dit-weekend-hoog-oplopen-67724). Zwarte auto’s zijn schaars in warme landen, maar airco lijkt mij de enige oplossing.

Als bezitter van een break met bronzen ruiten (type 1) kijk ik ook voortdurend rond naar een bronzen voorruit, want dat is nu het enige blanke glas in de break. Vermoedelijk een keer vervangen is de afgelopen 32 jaar en bij gebrek aan brons is er blank in gegaan. Dus, als je er ergens nog een weet Smile Zelf heb ik ook nog een blank exemplaar in de plus (zit nog in een sloopbreak, net als de achterzijruiten trouwens - helaas alles blank), maar deze kerel zoekt ook een (getinte) ruit:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/carrosserie-en-plaatwerk/m1131125756-gezocht-voorruit-citroen-bx.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=5

Misschien dat hij je toch van je blanke ruit af wil helpen.

 

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2017 11:34 AM
  [ # 11 ]

Bronzen voorruiten zijn gewoon nieuw te krijgen hoor!
Misschien niet met citroen logo, maar wel dezelfde kwaliteit.
Erik Hannewijk heeft er misschien nog één en ik meen dat er nog iemand was die ze in de aanbieding had.
Ik zou altijd kiezen voor een nieuwe, oude ruiten hebben vaak hele kleine belletjes in de tussenlaag en kleine krasjes op het oppervlak.
Dat geeft altijd wat strooilicht.
Het valt gewoon op hoe helder een nieuwe ruit is!

Als je de break sloopt zou ik toch de achterste zijruitjes proberen te redden, bijna niemand bewaart ze omdat het best even stoeien is om ze er heel uit te krijgen.
Voor die bronzen achterzijruitjes heb ik denk ik 2 jaar gezocht!

En dat onderzoek over de zwarte en witte auto, ik vind 2 graden verschil best een significant verschil!
En het branden van de zon voel je met een groen glas toch net iets minder dan een brons getint glas.
Dat is wat anders dan de warmte in de auto.
Daar helpt inderdaad alleen airco tegen…

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2017 11:47 AM
  [ # 12 ]

Dat is ook zo, dat ze nieuw te krijgen zijn. Heb - toen ik mijn voorruit opnieuw moest laten plaatsen wegen lekkage - wel eens een paar keer vergeefs op zijn site geklikt (‘oei, dit product hebben we niet op voorraad’), maar dat is wel een goede als het tijd is het apparaat te laten spuiten.

Tja, die zijruitjes. Die sneuvelen toch ook eigenlijk zelden? Bovendien, ze zijn blank.. Maar goed, als ik er nog even tijd voor heb snijd ik ze eruit. Waarschijnlijk bewaar ik ze daarna tot het einde der tijden Smile

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2017 11:56 AM
  [ # 13 ]

Je kan ze ook aan de BX club doneren, dan bewaren zij ze tot het einde der tijden voor je Wink

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2017 01:33 PM
  [ # 14 ]

Doe ik dat, ik nog wel meer van dar soort objecten in mijn huis. Ruimt lekker op en… is er niet snert te eten binnenkort?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 februari 2017 08:43 PM
  [ # 15 ]
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook