4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Drukregelaar BX lang aan het werk
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 maart 2017 07:31 AM
  [ # 46 ]

De regelaar is volgens mij hetzelfde, hij is een kwart slag met de wijzers mee gemonteerd, en je kijkt op dat 3D plaatje tegen de achterkant aan. Dus de kant aan de Vbak.

Aansluiting 1 is inderdaad met het filtertje. De aansluiting met het andere filtertje is ingang 3, de terugkeer van de LHM vanaf de drukregelaar.

Mijn turbeaaau-diesel heef hetzelfde fenomeen, soms slaat ‘ie wel af als ik even een tikje tegen het stuur geef. Dit geeft de hoofdplunjer in de debietregelaar weer even een zetje.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 maart 2017 05:32 PM
  [ # 47 ]

Vermond schreef:

De stand van de grote plunjer (foto Prutsy) zorgt ervoor dat 3/4 van de opbrengst van de pomp meteen weer naar buiten gaat richting de drukregelaar. 1/4e van de opbrengst gaat naar het stuurcircuit, door middel van een smoring in deze zelfde plunjer en verlaat de regelaar via poort 5. Zodra de drukregelaar op druk is (~ 170 bar) komt de vloeistof de debietregelaar weer binnen via poort 3, en wordt ‘afgefakkeld’ via poort 4, richting vat. Niet alles gaat via deze poort, ook een gedeelte gaat via je stuurservo weer terug. Als je wilt weten wat ongeveer de verhouding is van retourstromen, kijk wat er uit poort 4 komt van de debietregelaar, en kijk wat er bij je stuurservo terugkomt (dit is de grootste aansluiting op je servo, en is de dikste hd leiding die vrij snel overgaat op slang).

Behalve dat ik mijn oude db-regelaar alvast in de wasbenzine heb gelegd -ik wil hem toch nog uit elkaar halen- heb ik vandaag ook het bovenstaande getest. Eerst de retour van de db-regelaar naar het vat (aansluiting 4 in bericht nr. 43, dus midden onder). Deze werkt zoals beschreven: zolang de druk nog niet is opgebouwd, druppelt de slang alleen een beetje. Slaat de drukregelaar af, dan wordt het een straaltje.

Daarna de retour van de stuurservo losgehaald, die bij het vat d.m.v. een T-stuk samenkomt met nr. 4 van de db-regelaar (zie foto). Deze straal is veel krachtiger, ik schat zowat een liter per 30 of 40 seconden! Ik zag geen groot verschil in retour met open of dichte drukregelaar, maar ik heb het niet precies gemeten.

Is het normaal dat de retour van de stuurservo zo groot is, of is het ongewenste lekkage?

Afbeelding Bijlagen
retour_stuurbekr._615_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 maart 2017 05:59 PM
  [ # 48 ]

Heb je de slang wel goed gevolgd? Want dat T-stuk wat je aanwijst ia van de remservo, en daar hoort zéker geen liter per halve minuut uit te komen. 2e slang van boven, daar hoort je debietregelaar en stuurservo-retour op uit te komen (en je twee hoogteregelaar-retours).

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 maart 2017 08:17 PM
  [ # 49 ]

Morgen zal ik het nogmaals checken, maar dat de retour van de debietregelaar uitkomt op het rechte gedeelte van de door mij aangewezen “T” weet ik absoluut zeker. De op een na bovenste aansluiting (op mijn foto) die jij aanwijst, is o.a. volgens Haynes de retour van de drukregelaar -dat valt ook makkelijk te zien- en van de hoogteregelaars voor en achter. De retour van de remservo zit als het goed is op de derde van boven. De “poot” van de T zal ik zoals gezegd nogmaals controleren.

Overigens, als er één onderdeel van het systeem is dat bij inactiviteit in aanmerking komt voor veel retour, is het de stuurbekrachtiging, omdat die bij activiteit ook heel veel vloeistof vráágt.

Noot: mijn stuurbekrachtiging is achteraf ingebouwd (niet door mij).

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 maart 2017 09:52 PM
  [ # 50 ]

Dat is wel een belangrijke noot inderdaad Smile. Al had je dat wel al eerder vermeld begon me net te dagen.

Het zit zeker niet zoals het hoort. Paar opvallende afwijkingen:

- De 2e aansluiting vanaf boven, op het vat, is de verzamelslang van inderdaad de hoogteregelaars, en de retour van de drukregelaar. Áls je geen stuurbekrachting hebt. Zodra je stuurbekrachtiging hebt, is er geen retour meer van de drukregelaar, want die stuurt al z’n LHM naar de debietregelaar. Officieel is er nog een heel klein lekretourtje op de drukregelaar, dat is dat kleine transparante slangetje, hier niet van toepassing. Als je stuurbekrachtiging hebt, is er nog steeds maar 1 retour vanaf de twee componenten voorop de bak, en die komt van de middelste aansluiting onderop de debietregelaar. Deze gaat dan naar boven, pikt de 2 hoogteregelaar retours op en komt bij het vat (kleine octopus).

- Alle andere aansluitingen op het vat horen niet te verschillen tussen een auto met of zonder stuurbekrachtiging. Dit is bij jou wel het geval, of het kwaad kan, geen probleem, ik weet niet hoe de rest aangesloten zit.

- Als de auto stuurbekrachtiging heeft komt de retour van de drukregelaar dus eigenlijk uit de debietregelaar, en gaat met de kleine octopus omhoog. Het enige wat de stuurbekrachtiging nog extra toevoegd is de retour vanaf de stuurservo. Deze kwam eerst onder de motor naar voren en werd bíj de kleine octopus bijgeprikt ter hoogte van de debietregelaar (zie mijn geplaatste foto, daar zie je dat T-stuk in de kleine octopus). Later kwam deze retour omhoog met de 2 hoogteregelaarretours aan de distri kant van de motor, en had de kleine octopus daar niet twee aftakkingen, maar 3, want de stuurservo retour kwam er ook nog bij.

Ik ben benieuwd waar de slang van de kleine octopus bij jouw BX naar toe gaat, want je geeft aan dat de debietregelaar retour en de stuurservo retour op de aansluiting met de pijl zitten. Met mijn verhaal hierboven zou dat betekenen dat die slang nergens meer naar toe kan, want de drukregelaar hoort geen retour te hebben. Maak anders een paar foto’s van de regelaars voorop je blok?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 maart 2017 10:20 PM
  [ # 51 ]

Ga ik doen. Voorlopig kan ik zeggen dat ik nog steeds een dikke retourslang van de drukregelaar heb, maar dat die helemaal niets doet (omdat hij niet meer nodig is sinds de stuurbekrachtiging is geplaatst).

Nu ik er nog eens over nadenk: die enorme retour van de stuurservo (nog even checken!) is in mijn geval waarschijnlijk normaal. Als dat zo is, denk ik toch dat de oorzaak van mijn “probleem” (sorry, H@ns) toch in de (vervuilde, gecorrodeerde?) debietregelaar zit.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 03 maart 2017 08:20 AM
  [ # 52 ]

Ik snap ‘m. Die retour van de drukregelaar is bij een stuurbekrachtiging variant een lekretour geworden, dus dat zou hoogstens een paar druppels mogen zijn. Dat komt dan mooi overeen met jouw bevindingen.

Ik ben wel benieuwd waar de retour is gebleven die normaal op de vat-aansluiting zit die je aangeduid hebt met de rode pijl. Daar zit normaal een retour op van de grote octopus, wat de lekretour is van de hoogteregelaars en veiligheidsklep.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 maart 2017 06:13 PM
  [ # 53 ]

Vandaag niet meer toegekomen aan het volgen van retourslangen enz., omdat er een nieuw probleem is, dat ik waarschijnlijk zelf heb veroorzaakt.

Het lukt me tot nu toe niet het piepen van de snaar van de HD-pomp weg te krijgen. Hij staat superstrak gespannen, maar als de regelaar inslaat begint hij (soms) te krijsen. Wat ik heb bedacht is dat de kleinere omtrek van de poelie van de XM-pomp de schuldige is. Met een kleinere poelie wordt immers het raakvlak van de snaar met de poelie minder groot/lang. (Van de driehoek krukas-pomp-stelwiel is het bovenste punt iets gezakt, dus de hoek wordt stomper.) De kans op slippen neemt dan toe.

Is er voor de BX een pomp voor auto’s met stuurbekrachtiging? In dat geval kan ik die er beter opzetten, of anders zet ik gewoon mijn eigen pomp terug, waar immers niets aan mankeert.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 03 maart 2017 08:10 PM
  [ # 54 ]

Als de XM pomp intern dezelfde liters levert per omwenteling, dan kost het sowieso meer kracht om dezelfde druk te behalen met deze pomp vanwege de kleinere poelie. Samen met de kortere omloop kan ik me voorstellen dat de riem gaat slippen.

Zo af en toe lees je wel dat er verschillende pompen zijn voor BX’en met en zonder stuurbekrachtiging, maar een echt bewijs daarvoor heb ik nog niet gezien, en ik heb ze altijd lukraak uitgewisseld en geen problemen mee ervaren.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 maart 2017 08:16 PM
  [ # 55 ]

Bij de laatste typen was er toch ook nog een pomp met 2 uitgangen? (1 voor SB en 1 voor de rest?)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 maart 2017 06:01 PM
  [ # 56 ]

- Vandaag de BX-pomp teruggeplaatst, wat goed hielp tegen het krijsen.

- Gecontroleerd of de retour die ik met de rode pijl aanduid inderdaad de retour van de debietregelaar met die van de stuurservo combineert, en jawel. Waar dan de retour van de veiligheidsklep naar verhuisd is kon ik niet ontdekken, maar ik heb dan ook niet langdurig gezocht.

- Verdere foto’s heb ik niet genomen, want ik zou niet weten hoe ik een mooi overzicht kan krijgen. Wel is het zo dat alle aansluitingen op de druk- en de debietregelaar op de normale wijze zitten aangesloten, behalve dan dat de retour van de laatste naar een afwijkende plaats op het vat gaat.

- Van mijn oude (niet gedemonteerde) debietregelaar is na twee dagen weken in wasbenzine wel wat vuil gekomen, maar niet zoveel dat ik hem zonder uit elkaar halen weer zou willen plaatsen. De komende dagen wil ik hem daarom demonteren en dan weer terugzetten, om te zien of mijn “probleem” dan verholpen is.

- Zo blijven we bezig, tot nu toe eigenlijk onnodig en zonder resultaat, maar zoals gezegd: je leert wel je auto beter kennen.

Afbeelding Bijlagen
HD-pomp_(teruggeplaatst).jpgretour_stuurbekr._615_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 maart 2017 03:08 PM
  [ # 57 ]

Ben benieuwd wat het uit elkaar halen gaat brengen (niet sarcastisch bedoeld Smile).

H@ns, dat klopt, op een late break had ik zo’n pomp.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 maart 2017 05:24 PM
  [ # 58 ]

Ik heb de lange plunjer eruit (links in de tekening in bericht nr. 40). Maar… ik dacht met mijn stomme kop dat ik de andere er ook gewoon uit kon tikken, maar had niet naar de tekening gekeken, dus misschien heb ik de behuizing van het rechter filter al beschadigd.

Het is trouwens maar de vraag of het zin heeft ermee door te gaan, want wat er nu uit ligt -inclusief wat er achter de inbus zit tussen de twee plunjers in, zie foto- is niet vervuild of gecorrodeerd. Aangezien de plunjers van de regelaar die nu op de auto zit zich wat soepeler lieten indrukken en ook gemakkelijker terugkwamen dan de gedemonteerde op de werkbank, denk ik dat omwisselen mogelijk geen zin heeft. Ik zal echter kijken of ik de filters er heelhuids uit krijg. Als die wél vervuild zijn, zou de debietregelaar misschien toch de oorzaak kunnen zijn.

Bij Renard kreeg ik de tip te kijken wat er met de retour van de stuurservo gebeurt als je aan het stuur gaat draaien. (Ik heb vorige week alleen met stilstaand stuur getest.) Als de retour dan sterk vermindert, is de situatie kennelijk normaal: bij inactiviteit gaat alles terug naar het vat, bij activiteit niet of veel minder. Dit zou betekenen dat een pomp voor een auto zonder SB eigenlijk iets te weinig capaciteit heeft om een later ingebouwde SB te bedienen zonder overvraagd te worden. Als draaien aan het stuur de retour niet of nauwelijks doet verminderen, lekt het stuurhuis.

(Maar… eerst maar eens de lekkage van het platte dak van mijn garage verhelpen, dat is iets dringender…)

Afbeelding Bijlagen
Debietregelaar_deels_gedemonteerd_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 maart 2017 08:17 PM
  [ # 59 ]

Vandaag de debietregelaar op de werkbank met rust gelaten, maar wel de retour van de stuurservo getest: slang bij het vat afgekoppeld, verlengd met een losse slang en deze in een fles gehangen. Kom je niet aan het stuur, dan is de retour groot: ik schat een liter per 25 seconden. Draai je aan het stuur, dan wordt de straal iets minder krachtig en ga je door tot het einde en houd je het stuur in die positie vast, dan krijg je nog maar een heel klein straaltje. Dit betekent dat het stuurhuis goed functioneert! (Als het helemaal nieuw of gereviseerd zou zijn, zou je misschien in de uiterste stand alleen maar wat druppels krijgen, maar dit stuurhuis lijkt in ieder geval niet de oorzaak van het probleem.)

Het zou kunnen dat ik bij verdere demontage van de debietregelaar op ernstig vervuilde filters stuit (die de regelaar die nu op de auto zit dan óók zou kunnen hebben), maar ik verwacht het eigenlijk niet. Daarmee keer ik weer terug bij de pomp, die kennelijk bij lage toerentallen tekort komt. Graag zou ik het advies van bogaard77 opvolgen (zie bericht 37) en de output van de pomp meten, maar ik snap zijn uitleg over de stukjes leiding en het T-stukje niet. Wat sluit ik waar aan?

Afhankelijk van de uitkomst zijn er verschillende mogelijkheden:

- Het advies van H@ns opvolgen en alles gewoon zo laten, omdat het niets ernstigs is. Dit zouden verstandige mensen doen, maar ja…
- Als de druk van de pomp matig is, eenzelfde soort pomp monteren, maar dan een in betere conditie.
- Een zwaardere pomp monteren, die ontworpen is voor BX’en met stuurbekrachtiging. (Is dit de 6 + 2 pomp?) Het risico is misschien dat sommige retouren, als de slangen of verbindingen niet in topconditie zijn of te weinig capaciteit hebben, eruit knallen.

U ziet het lezer, luxeproblemen!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9864
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2017 10:47 AM
  [ # 60 ]

Waar Boogaard het in #37 over heeft is het meten van de in- en uitslagdruk van de drukregelaar. De uitgaande leiding van de regelaar moet er dan af en de leiding van de manometer moet daar dan op.

Als de regelaar goed is heeft het monteren van een zwaardere pomp geen nadelige gevolgen. De druk wordt namelijk niet hoger, enkel het debiet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook