1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De nieuwe Saxo
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 02 maart 2017 09:31 PM

Beste Allemaal,

Vandaag heb ik een nieuwe Saxo opgehaald. Gekocht van de tweede eigenaar, die hem weer op zijn beurt van zijn stiefmoeder had. 150.000 km op de teller, 1.4 motortje, zeer net interieur en een distributieriem gedaan bij 133000 in 2011. De vorige eigenaar was niet heel goed voor hem (als in: geen onderhoud), maar gelukkig heeft die hem ook maar iets meer dan een jaar in zijn bezit gehad. APK loopt tot eind Augustus.

Vandaag heb ik de auto opgehaald en gelijk al wat dingetjes ontdekt. De meeste had ik door tijdens het proefrijden, waardoor uiteindelijk de prijs er ook naar was. Kortom: ik heb nog wat budget om er wat aan te (laten) doen.


- Stationair loopt die niet heel regelmatig. Daarnaast met snel oppakken sputtert die wat. Vanmiddag heb ik de stappenmotor en het gasklephuis schoon gemaakt (was nodig), maar dit heeft het probleem helaas niet verholpen. Ik wilde nu nieuwe bougies gaan monteren. Iemand andere tips?

- Er tikt iets, wat te voelen is in het stuur, bij het maken van bochten. Niet alle bochten, maar soms. Het zit aan de linkerkant. Is dit een draagarm?


Verder is het een erg net autootje met airco. De koppakking zit er in de toekomst aan te komen, maar kan nog een tijdje mee. Kortom: ik ben er blij mee, maar wil wel graag de probleempjes oplossen.

Groet,

Brink

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 maart 2017 11:34 AM
  [ # 1 ]

Tik kan een aandrijfas zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 03 maart 2017 05:06 PM
  [ # 2 ]

Klepjes stellen.
Olie verversen met filter.
Benzinefilter(onder de auto)
Luchtfilter.
en idd de bougies.

En zoals jantje’48 zegt De tik die je voelt in bochten kan een aandrijfas zijn.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 03 maart 2017 10:10 PM
  [ # 3 ]

Het lijstje wat Wim noemt is idd wel een goeie. Het autootje heeft ieg weer een beetje aandacht nodig, dus een beurtje staat binnenkort ieg weer op de planning.

Hoe kan een tik, voelbaar in het stuur, een aandrijfas zijn? Is het niet in de stuurinrichting ofzo?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 04 maart 2017 10:16 AM
  [ # 4 ]

Een aandrijfas bevat in dit geval twee homokineten, dat zijn kogelgewrichten. Die zijn ervoor als je stuurt een aandrijfas niet star kan zijn maar moet meebuigen zeg maar.
Dat doen de homokineten, die zitten achter de rubber stofmanchetten die je op de aandrijfassen ziet.

Hierin zit heel veel vet voor de smering.
Als een aandrijfashoes, zo heet zo’n manchet, stuk is slingert het vet naar buiten, je ziet dit vaak overal zitten rondom die plaats,
waardoor de homokineet geen smering krijgt en stuk raakt.

Een homokineet kan natuurlijk ook stuk zijn terwijl de hoes nog heel is.
Dit kan omdat er ooit een keer een hoes stuk was, er te lang is doorgereden zonder vet, de homokineet nog heel leek en alleen de hoes is vervangen met nieuw vet.
Of door zijschade ooit opgelopen, de carrosserie gemaakt maar het wiel had ook een klap gehad.
Of zomaar door ouderdom en/of gebruik.

Een tik kan ook uiteraard komen door andere delen van de wielophanging, of gewoon omdat er iets loshangt of niet goed vast zit.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 04 maart 2017 01:14 PM
  [ # 5 ]

Dankjewel voor de uitleg Wim! Een aandrijfas zou een meevaller zijn ieg. Smile Ik zal eens met interesse onder de auto gaan kijken of ik iets een gescheurde hoes kan vinden.

Een beetje TLC heeft het autootje inmiddels nodig, dus dat moet die binnenkort maar gaan krijgen.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 11 maart 2017 03:13 PM
  [ # 6 ]

Ik ben langs de plaatselijke Citroën garage geweest en heb daar een aankoopkeuring laten doen. Erg vriendelijk geholpen en meegelopen toen de monteur de auto op de brug had. Voor 25 Euro kun je maar zekerheid hebben dacht ik zo.

En het lijstje was (relatief) kort met een conclusie: goeie aankoop!

- Lekkage achter
Inmiddels ben ik er achter wat het probleem is. De rand waar het rubber overheen valt is weg op ongeveer twee centimeter. Maw: dat rubber doet niet meer zoveel op deze manier. Ik ga kijken of ik dit een beetje fatsoenlijk kan lassen. Meer hierover later.

- Achterstallig onderhoudEen oliefilter wat zo roestig is dat je er bijna een gat in durft te prikken. Een multisnaar die op knappen staat. Airco die niet compleet leeg is. Een lekkend klepdekselpakking. Twee voorbanden die in augustus ongetwijfeld niet/nauwlijks door de keuring komen en een zwetende koppakking.

- Torenrubber van de veerpoot links voor moet vervangen worden, veer is zelf wel goed.
Hoe is dit precies te vervangen?

- Wat er wel goed aan de auto is:
- Nette achteras
- nieuwe draagarmen voor
- geen spelingen
- remmen werken goed zowel voor als achter
- Banden achter prima
- Uitlaat lijkt goed
- D-riem kan nog 50K / 5 jaar mee

Kortom: best een goeie basis om wat kilometers te maken. Ik heb al wat spul ingeslagen voor een grote beurt en ga met de lekkage aan de gang. Dan komt het torenrubber en uiteindelijk wel een keer de koppakking.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 16 maart 2017 09:11 PM
  [ # 7 ]

Ik heb alle spullen voor een beurtje in huis. Nu krijg ik alleen de bout van de aftapplug niet los…

Iemand tips om deze te lossen?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 17 maart 2017 05:11 PM
  [ # 8 ]

Heb je wel de goede sleutel?

Gr. Wim.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 17 maart 2017 05:53 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij wel… Dwz dop 24 past netjes..

Ga hem volgende week op de brug zetten om ieg er beter bij te kunnen…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 maart 2017 06:03 PM
  [ # 10 ]

Sommige carterpluggen hebben een vierkant gat voor een speciale sleutel. Hij zou vrij makkelijk los moeten komen trouwens.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 17 maart 2017 06:38 PM
  [ # 11 ]

Zet je wel kracht? en de goede kant op?

Gr. Wim.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 17 maart 2017 08:30 PM
  [ # 12 ]

Jep, maar ik kan er slecht bij, dus vandaar even de brug op.

De auto heeft te lang geen nieuwe olie gehad, dus dat die te vast zit, kan ik me wel voorstellen…

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 22 april 2017 06:48 AM
  [ # 13 ]

Inmiddels al weer behoorlijk wat vervangen:

- Olie
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Bougies
- Klepdekselpakking

- Gasklephuis schoongemaakt

- Lekkage verholpen door de verroeste stukken te hebben gelast. De rand waar het rubber van de achterklep over valt, was op twee plekken katsverrot. Heb ik weer! Daar waar die “nooit”  rot ... Maar voor nu is het voorlopig ieg weer prima.

De motor pakt beter op, een stuk geleidelijker en in de hogere toeren loopt die mooi. Inmiddels heb ik ook al een keer 1:16 gereden, dat gaat er langzamerhand op lijken!

Maar stationair is het nog niet veel soeps. Ik heb het idee dat het met name erger wordt als de motor warm wordt. Kan dit de stappenmotor zijn? Bobine?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 april 2017 08:29 AM
  [ # 14 ]

Veel “vergeten” en bijna nooit vervangen: Benzinefilter onder de wagen!

Kleppen gesteld?

Gr. Wim.

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 22 april 2017 07:36 PM
  [ # 15 ]

Benzinefilter heb ik liggen, maar nog niet vervangen.

Kleppen staat nog op de to-do-list, evenals de multiriem!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook