1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2CV-reis Moermansk RU, 19 jan – 4 feb 2018
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 maart 2017 05:57 PM

van de voorpagina

По 2CV в Мурманск!

3 maart 2017, 20:00. In Moermansk is het -8°C en aardedonker. Morgen wordt er sneeuw verwacht. Hemelsbreed 2.400 km ten zuidwesten van Moermansk verzamelt zich een groepje liefhebbers van luchtgekoelde tweecilinders in Café Spaarndam.



In 2016 zijn Tanguy, Liane en Gert-Jan met drie 2CV’s naar de Noordkaap gereden. Direct daarna hebben zij het idee geopperd om in 2018 naar Moermansk te gaan. Vanavond vertellen zij daarover. Er is een grote groep geïnteresseerden naar Café Spaarndam getogen. “Is dat nu echt een grote uitdaging?” vragen zij zich af. Dat is het zeker als je je realiseert dat de reis gepland is in januari, de koudste maand van het jaar.

Route
De route voert vanaf 19 januari 2018 van Nederland via Duitsland, Polen en de Baltische staten naar Finland en daarna richting Moermansk. De terugreis gaat door Finland, Zweden, Denemarken en Duitsland om op 4 februari 2018 Nederland weer te bereiken. Dit betekent in twee weken tijd ruim 7.000 kilometer rijden, met Deux Chevaux.

Wat kan je verwachten?
In januari kan je in Finland en Noordwest-Rusland temperaturen tot -45°C en besneeuwde wegen verwachten. Zelf overnacht je in hotels, maar ’s morgens bij het starten van de auto’s staan je toch ontberingen te wachten. Je vindt ijsbloemen aan de binnenzijde van de ramen. Je kachel maakt overuren, maar krijgt de binnentemperatuur niet op een behaaglijk niveau. Ervaring in het omleggen van sneeuwkettingen heb je ook nodig. Te veel om op te noemen. Het gaat vooral om heel veel plezier en een tijd om nooit meer te vergeten.

Voorbereiding auto
Voor 7.000 kilometer door winterse omstandigheden moet je auto goed voorbereid zijn. Denk daarbij aan:
- Algehele controle van de techniek.
- Smeren van de choke en andere kabels.
- Minimaal lamellen-sneeuwbanden of anders spijkerbanden.
- Extra verlichting en eventueel een aanjager voor de kachel.
- Isolatie van de motorruimte met een plaatje achter de oliekoeler en bescherming onder de motor.
- Alle tochtgaatje dichten. Zorgen dat deuren goed sluiten. Linnen dak isoleren.
- Als de temperaturen gaan dalen, onderweg olie verversen naar zeer vloeibare olie (0W40).

Voorbereiding reiziger
Niet alleen de Eend of Eendachtige moet geprepareerd zijn voor de kou, ook de Eend-rijder zelf wil goed voorbereid aan de start verschijnen. Je hebt minstens het volgende nodig:
- Warme kleding.
- Slaapzak en luchtbed.
- Eten en drinken voor lange stukken door dunbevolkte gebieden en voor sommige overnachtingslocaties waar geen restaurant is.
- Ongeveer €3.000,- per equipe voor brandstof, overnachtingen, eten en overtochten.
- Reservebudget voor onvoorziene omstandigheden.
- Reisverzekering met dekking voor de Baltische Staten en Rusland.
- Lidmaatschap van een autoclub (bijv. ANWB) met internationale pechhulp en repatriëring.

Tanguy’s spannende verhalen en films doen het avonturiersvlammetje bij alle aanwezigen aanwakkeren. Twijfels worden weggehaald bij de een, maar zorgen worden groter bij de ander. De komende nachten zullen bij velen gevuld worden met mooie dromen over het rijden over een ijsvlakte, slecht zicht in een sneeuwstorm, een duik in een meer na de sauna en wegen zonder tegenliggers. Iedereen heeft genoeg mee gekregen om dit te verwerken en binnenkort een besluit te nemen over deelname aan de tocht naar Moermansk. Indien je ook interesse hebt, stuur dan een mail naar Tanguy Cagé via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: Ruut van Schie, foto’s: Tanglia via travelpod.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3842
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 maart 2017 07:17 PM
  [ # 1 ]

Gaaaaaf!! Dit zijn wel de avonturen!
Wát een tof plan!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15305
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 10 maart 2017 12:15 AM
  [ # 2 ]

Ik ken de geweldige avonturen van de Raid Laponie (o.a. te zien op Youtube), dus ik ben heel benieuwd wat voor mooie avonturen jullie gaan meemaken op weg naar Moermansk!

 

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 24 juni 2017 02:54 PM
  [ # 3 ]

Hallo, wie van dit forum gaan mee naar Moermansk?

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
Myriam van bergen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 22-07-2017

Gepost: 22 juli 2017 11:16 PM
  [ # 4 ]

Hoi beste lezers,

Waar kan ik meer info krijgen over deze onderneming met onze geliefde Eend?

Groetjes Myriam

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17280
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 juli 2017 11:51 PM
  [ # 5 ]
RensKorevaar schreef:

Indien je ook interesse hebt, stuur dan een mail naar Tanguy Cagé via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 19 augustus 2017 05:38 PM
  [ # 6 ]
Robcap schreef:

Hallo, wie van dit forum gaan mee naar Moermansk?

Met Phoenix de Acadiane heb ik mij ingeschreven. Phoenix is ervaren, want die is al aan de Noordkaap geweest. Een groot deel van de route door Finland is al bekend. De nieuwe ervaring zit in de lage temperaturen. Wink

Robcap, ga je zelf ook?

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 19 augustus 2017 09:24 PM
  [ # 7 ]

Jazeker, ik kijk er echt naar uit!
Ik moet mijn eend nog ‘winterizen’ en een paar leuke verstralers erop zetten. Verder ben ik ervan overtuigd dat ze ‘t wel moet kunnen halen, technisch gezien.

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5094
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 augustus 2017 09:40 PM
  [ # 8 ]
Robcap schreef:

Hallo, wie van dit forum gaan mee naar Moermansk?

Ik!

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 08 september 2017 09:42 PM
  [ # 9 ]

Wij hebben ons ingeschreven. Het team van het leerwerk bedrijf 2CV4U uit Nijmegen.
We zijn begonnen met het prepareren van een Eend samen met onze leerlingen.

website: http://www.2CV4U.nl

Louis van Rijckevorsel en Jeroen Fokke

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 10 september 2017 06:55 PM
  [ # 10 ]
Jeroen Fokke schreef:

We zijn begonnen met het prepareren van een Eend samen met onze leerlingen.

Ben benieuwd naar jullie werkzaamheden, zet je foto’s op de site of hier op t forum?

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 10 september 2017 08:27 PM
  [ # 11 ]

Doe ik.
Nu zijn we pas met de basale opbouw van een eend begonnen.

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 10 september 2017 09:06 PM
  [ # 12 ]

OK, succes!

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 11 februari 2018 12:47 PM
  [ # 13 ]

Ik zal mijn dag verslagen hieronder posten. E.e.a. staat ook op ons blog, met foto’s.
http://mariekehannen.nl/reisblog/raid-moermansk-dag-0/
Misschein plak ik er nog een paar plaatjes in.
Ree heeft ook hele mooie foto’s gemaakt, misschien kan hij er een paar plaatsen.
En Wat te denken van Oliver, in de gele ACA, heeft ook met zijn fototoestel rondgelopen.

Het was een onvergetelijke tocht, met een schitterende groep mensen. We zijn net 1 week thuis, maar ik geloof dat iedereen die mee was nog steeds de groeps dynamiek en de sfeer mist.
Voor herhaling vatbaar.

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 11 februari 2018 12:50 PM
  [ # 14 ]

Raid Moermansk dag 0

Maandag 22 januari Helsinki-Siuntio
Start km: 91440   Eind km: 91745
Zon op: 8.55         Zon onder: 16.09
Temp min: -10       Temp max: -2

Vandaag een overgangs dag. De groep zal vandaag verzamelen in Siuntio, vanuit verschillende richtingen.

Wij hebben afgesproken met Henkku van de Finse 2CV club. Hij heeft de door ons bestelde winterbanden klaar liggen. Na het ontbijt in het hotel de spullen in de auto gezet.

Starten was geen probleem, gelukkig, ondanks de relatief lage temperatuur (-8C). 3 minuten later waren we al bij Henkku. Aardige man. Koffie stond klaar, koekje erbij. Daarna met de banden achter in zijn wagen naar de banden wissel boer gereden. Wij er achter aan. Om 11. uur waren we daar. De man was druk bezig, dus we hebben de eend daar laten staan, hij zou het om 12.30 klaar hebben. Dus terug naar Henkku’s. Daar even tijd genomen om een nieuwe schakelaar voor de achterruit verwarming te kopen. De oude was gesneuveld. En wat boodschappen gedaan, brood en beleg, wat fruit en lakrits met chocolade, net als in IJsland.

Dan terug naar Henkku, en door naar de bandenboer. Om half 1 was het klusje inderdaad geklaard, 4 contis viking contact onder de eend, en een reserve band. “Oude”banden mee naar Henkku, die pikken we op de terugweg weer op.

We vertrekken naar de smid, waar we zelf een Fins mes mogen smeden. Was wel 175 km vanaf Helsinki. Nog getwijfeld of we dat wel moetsen doen. Wel een heel eind rijden voor een mes. Maar toch doorgereden.  Prachtige weg, nadat we van de snelweg af waren.
Geen moment spijt van gehad. Wat is dat leuk zeg, spelen met staal. Zorgen voor de juiste hitte om te smeden, en de zaak niet verbranden. Ook niet te koud, want dan ben je snel uit gesmeed.
Ik heb een mes gemaakt, Marieke een vork. Stap voor stap, onder begeleiding van de smid het mes en de vork gevormd. Schitterend.
Eerst de scheiding tussen handvat en blad, dan het handvat verder vorm gegeven. Vervolgens het blad gevormd,en dan de snijkant smeden.
Daarna langzaam afkoelen, ca 20 minuten, dan de snijkant slijpen. Vervolgens harden in olie. Daarna weer uitgloeien op ca. 225 graden in een oven. Als dat klaar is kan de snijkant definitief geslepen worden, en ook het mes verder worden afgewerkt.
Super leuk om te doen. Veel geleerd, en het resultaat mag er zijn.

De smidse is erg sfeervol in het avondlicht.
Ook het kerkje in het dorp ernaast staat er mooi bij.

Op de terugweg toch ons eerste (en hopelijk laatste) pech geval.

De afscherm doek, die de motor tegen te erge kou moet beschermen, wordt in de ventilator gezogen. Die kan daar niet tegen, en klapt uit elkaar. Dat zie ik pas na nadere inspectie. We zijn doorgereden tot bij een tankstation, 15 km verder. Daar kan ik beter sleutelen dan in het donker naast de weg. Maar we zijn er wel achter gekomen dat een ventilator, ook bij -8C wel nodig is. De motor wordt te heet.

Bij het tankstation de ventilator vervangen. We hadden een reserve bij ons. Is toch wel een klein uurtje sleutelen. en kkkkkoud. Maar het lukt.
Dan tanken, en door naar het hotel. Nog een uur karren. Was lekker rijden, en de banden doen het goed. Wij komen om 21.05 als laatste aan, alle eenden staan op een rij. We checken in, en kunnen nog eten bestellen. Hamburger en kip sandwich. Bier en wijn erbij. Heel lekker. Dan drinken we gezamenlijk een borrel op de aankomende raid. Vervolgens is de rijders briefing, waarbij de activiteit van morgen word besproken. Dan nog even kletsen, en naar bed. Morgen gaat ’t dan écht beginnen.

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
Robcap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-2013

Gepost: 11 februari 2018 12:51 PM
  [ # 15 ]

Raid Moermansk dag 1

Dinsdag 23 januari. Siuntio-Alohansari
Start km: 91745   Eind km: 92300
Zon op: 8.45         Zon onder: 15.40
Temp min: -17       Temp max: -10

Vandaag de eerste rit, meteen een flink lange!
We rijden met team Running Duck, Arjan en Corina.
Eerst een trip naar een Citroen garage, om olie te wisselen voor 5W30, die is dunner, voor koudere temperaturen.

Een weinig enerverende trip, we nemen voornamelijk snelweg. We moeten meters maken. Niet enerverend, behalve dat het steeds kouder wordt. We zijn gestart met -10C en onderweg zakt de temperatuur naar ca. -17C. Hadden we het eerder lekker warm in de auto, nu is het moeilijk om de temperatuur in de olie te krijgen. We moeten binnenin de aangevroren condens weg krabben. Morgen maar een ander winterkapje ervoor.
Onderweg naar de garage nog ergens getankt, en wat gegeten.

In de garage was het clubhuis van de plaatselijke 2CV club! Een aantal leden waren aanwezig om een praatje te maken.
De eigenaar van de garage is ook de voorzitter van de Citroen club van Finland.
Na het olie wisselen gingen we verder. We hadden keuze om naar een mechanisch muziek instrumenten museum te gaan, of naar een wol museum. Verder konden we ook nog een uitzicht toren bezoeken in Kuopio.
We kozen voor het wolmuseum, omdat we al lang onderweg waren, en het muziek museum niet op tijd zouden bereiken.
Bij het wolmuseum aangekomen, bleek dat hier weinig te zien was. Team Draakje was er ook, en die stonden al op het punt om verder te rijden. We besloten samen naar Kuopio te gaan, om de uitzicht toren te bekijken.

Onderweg nog wat spannende momenten. Team draakje kwam zonder benzine te zitten (“dat halen we wel”). En na het tanken hadd Running Duck een probleem met de carburateur, en kon niet sneller dan 20 km/u. Gelukkig loste het zichzelf op, en konden we door naar de toren. Berg op was al lekker stijl, berg af zou moeilijker zijn, zeiden ze. Boven een kaartje gekocht, en met de lift naar boven.

Was idd een mooi uitzicht. Op de helling lagen ook een paar ski schansen. Paar foto’s gemaakt, en dan weer naar beneden.

Stapvoets, om geen brokken te maken.
We hadden de toegang van de ijsweg naar Alohansari al in de navigatie gezet. Dus die hoefden we maar te volgen. Leuke route. Nu voor ’t eerst over besneeuwde wegen. Tanguy stuifde er vandoor op zijn spikes. Uiteindelijk de borden Alohansaari gevonden, en we kwamen vanzelf op de ijsweg terecht. Netjes tussen de paaltjes blijven, dan zou ’t goed gaan. En dat was ook zo. Bij de receptie ingeschreven, we hadden een cabine voor ons tweeën. Met een keukentje, waar we ons eerder gekochte eten klaar maakten. Ik had Pasta, en Marieke coucous. Sla erbij, toetje na. Lekker en doeltreffend.
Om 10 uur rijders briefing.

Gelachen, wat een verhalen van Gert-Jan, een van de organisatoren. Na de dagelijkse borrel naar bed gegaan. Ik was kapot. Lekker geslapen.

2CV6 1980 Verte Embrun

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook