dagrijverlichting koppelen aan achterlicht
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 12 maart 2017 09:14 AM

In 2011 is automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuwe (type) auto’s. Sinds 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen. Het betreft alleen verlichting aan de voorkant van de auto, verlichting aan de achterzijde was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan. De achterlichten gaan niet automatisch aan en dat kan voor veel ongelukken zorgen. is het mogelijk om middels een software matige aanpassing de achterverlichting te koppelen en zou de dealer dat kunnen?
salut

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 14 maart 2017 07:39 AM
  [ # 1 ]

Ja, dat is mogelijk. Heb het zowel bij mijn vorige als huidige DS5 laten doen. Is gewoon een vinkje zetten ergens in de software. Het enige nadeel - als je het een nadeel wilt noemen - is, dat er een lampje (van de stadsverlichting) op je dashboard blijft branden.
De kosten voor deze ingreep waren nihil. Gewoon service van de zaak dus.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 09:59 AM
  [ # 2 ]

Maar waarom zou je dat willen? Als achterlichten nuttig zijn, neem ik aan dat het zo donker is dat voorlichten ook fijn zijn. In het donker is de dagrijverlichting gemeen fel voor bijvoorbeeld tegemoetkomende fietesrs.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 14 maart 2017 10:57 AM
  [ # 3 ]

Heel simpel. Het is niet om te zien maar om gezien te worden. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen. Plus dat je niet alleen met tegemoetkomend verkeer te maken hebt maar ook met achteropkomend. Maar dit antwoord zat al in de eerste zin.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 14 maart 2017 12:25 PM
  [ # 4 ]

@break: ‘s avonds brand de dagrijverlichting niet, ook als de achterlichten zijn gekoppeld aan de dagrijverlichting.
Behalve dat in het dashboard een lampje van de verlichting brandt bij een kopppeling met de achterlichten, brandt overdag ook de stadsverlichting. Dat was tenminste wel zo bij een leen-DS3 die ik onlangs van de garage mee had.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 14 maart 2017 12:51 PM
  [ # 5 ]

Het gaat er wellicht om dat veel mensen vergeten om hun dimlicht aan te doen. dan rijd je in de schemer (of later) met alleen dagrijlichten, dus zonder achterlicht. ik zie dat ook heel veel gebeuren. zeker op goed verlichte wegen heb je soms te laat door dat je lichten niet aan zijn.
een vinkje in de software dat je achterlichten ALTIJD branden zou erg goed zijn. maar óók een vinkje dat je dagrijlichten uit gaan als je ander licht aan doet.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 14 maart 2017 01:08 PM
  [ # 6 ]
break23m schreef:

Maar waarom zou je dat willen? Als achterlichten nuttig zijn, neem ik aan dat het zo donker is dat voorlichten ook fijn zijn. In het donker is de dagrijverlichting gemeen fel voor bijvoorbeeld tegemoetkomende fietesrs.

Omdat er debiel veel debiele mensen zijn die in het stikdonker gaan rijden met dagrijverlichting, zonder achterlichten dus, omdat de dagrijverlichting aan de voorzijde nog aardig fel kan zijn.

Tegenwoordig is het geloof ik standaard bij alle nieuwe auto’s dat bij dagrijverlichting ook de verlichting aan de achterzijde brand, dat scheelt weer een paar ongelukken.

Ik heb deze winter 4 auto’s aan de kant gezet (gewoon achter gaan rijden en blijven seinen tot ze stoppen) omdat ze in het donker met dagrijverlichting rijden en zelfs wat oudere auto’s zonder dagrijverlichting, die gewoon met compleet gedoofde lichten reden.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 14 maart 2017 05:33 PM
  [ # 7 ]

dank voor reacties.  zelf rij ik ook altijd met de verlichting op automatisch en bij het inrijden van een tunnel schakeld de wagen automatisch over, maw dan heb ik wel achterverlichting.
maar zie hier een reactie van het programma kassa;
Gevaarlijke situaties;
Veel auto-ongelukken hebben te maken met zichtbaarheid van weggebruikers. Dagrijverlichting – dat vaak uit led-lampen bestaat en automatisch aangaat als de auto wordt gestart – verkort de reactietijd, afstanden van tegenliggers worden beter ingeschat en je ziet duidelijker het verschil tussen een stilstaande en een rijdende auto.

Echter, veel mensen denken bij schemer of dichte mist dat ze zichtbaar zijn, maar beseffen zich niet dat hun achterlichten niet branden. Ook bij het rijden in tunnels kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als automobilist moet je zelf alert zijn om ook je gewone verlichting in te schakelen, wanneer je geen ingebouwde lichtsensor of ‘AUTO’-stand hebt in je auto.

Er rijden naar schatting zo’n 750.000 auto’s rond met dagrijverlichting alleen aan de voorkant.

een vinkje zetten voor de veiligheid kan dus geen kwaad.bye

Profiel  
 
PAR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 21-10-2014

- GS/GSA GSA X3
- BX 16TRS
- (Grand) C4 Picasso C4 Piasso Intensive 155THP
- BX BX 16TRI
- Saxo 1.1
- C3 1.4
Gepost: 14 maart 2017 07:19 PM
  [ # 8 ]

We hebben het ook bij onze C4 Picasso laten doen. Onze dealer wist aanvankelijk niet dit moest, maar het bleek erg eenvoudig inderdaad in vinkje in de software. Er lijken veel mensen te zijn die niet exact weten hoe ze lichtsensor in de auto moeten gebruiken en dan springt bij donkerder weer de verlichting niet aan, en dus ook niet de verlichting achter. Ik rij ook altijd met de lichtschakelaar op auto en dus gaat bij minder daglicht automatisch ook de dimverlichting branden. Het enige ‘nadeel’ als je het zo wilt noemen is dat er in je dashboard een verklikker lichtje brandt dat zegt dat je de stadslichten op hebt. De computer ziet de dagrijverlichting dan als stadslichten.
Bij onze C4 Picasso gaat overigens de dagrijverlichting niet uit bij het inschakelen van de dimverlichting, maar dat zie ik bij meer auto’s..
Ik weet niet of onze dealer dit getegeld heeft of dat het standaard ingebakken is maar bij ons gaat de dimverlichting automatisch branden als de ruitenwisser voor op stand automatisch gezet is, dus gebruikt maakt van de regensensor. Als er af en toe gewist wordt blijft de dimverlichting uit, maar indien er redelijk veel geveegd moet worden gaat de dimverlichting automatisch aan en gaat ook weer automatisch uit als de regensensor te weinig water op de voorruit ‘ziet’.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 15 maart 2017 09:53 AM
  [ # 9 ]

Je dagrijverlichting blijft bij de C4P met dimlicht aan inderdaad branden. Alleen veel minder fel en dat mag volgens de wet dan weer wel.

Profiel  
 
Darksens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-03-2016

Gepost: 05 mei 2017 12:36 PM
  [ # 10 ]
PAR schreef:

We hebben het ook bij onze C4 Picasso laten doen. Onze dealer wist aanvankelijk niet dit moest, maar het bleek erg eenvoudig inderdaad in vinkje in de software. Er lijken veel mensen te zijn die niet exact weten hoe ze lichtsensor in de auto moeten gebruiken en dan springt bij donkerder weer de verlichting niet aan, en dus ook niet de verlichting achter. Ik rij ook altijd met de lichtschakelaar op auto en dus gaat bij minder daglicht automatisch ook de dimverlichting branden. Het enige ‘nadeel’ als je het zo wilt noemen is dat er in je dashboard een verklikker lichtje brandt dat zegt dat je de stadslichten op hebt. De computer ziet de dagrijverlichting dan als stadslichten.
Bij onze C4 Picasso gaat overigens de dagrijverlichting niet uit bij het inschakelen van de dimverlichting, maar dat zie ik bij meer auto’s..
Ik weet niet of onze dealer dit getegeld heeft of dat het standaard ingebakken is maar bij ons gaat de dimverlichting automatisch branden als de ruitenwisser voor op stand automatisch gezet is, dus gebruikt maakt van de regensensor. Als er af en toe gewist wordt blijft de dimverlichting uit, maar indien er redelijk veel geveegd moet worden gaat de dimverlichting automatisch aan en gaat ook weer automatisch uit als de regensensor te weinig water op de voorruit ‘ziet’.

Vorige week mijn C4GP(2016) voor een beurt naar de garage. Aangegeven dat ik graag de achterlichten automatisch wil laten branden als de dagrijverlichting ingeschakeld is. Ik kreeg de opmerking dat dit niet mogelijk is. Nog gevraagd of het echt geen “vinkje” is in de software, maar nee het was echt niet mogelijk. Als ik bovenstaande lees is dus mijn dealer niet op de hoogte?

Profiel  
 
Desperation
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 21-04-2017

Gepost: 05 mei 2017 12:49 PM
  [ # 11 ]

Is zeker mogelijk. Ik heb het verzoek neergelegd bij mijn dealer om dit te doen voor aflevering en kreeg direct de opmerking dat dat geen probleem was.

Profiel  
 
Darksens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-03-2016

Gepost: 05 mei 2017 12:54 PM
  [ # 12 ]
Desperation schreef:

Is zeker mogelijk. Ik heb het verzoek neergelegd bij mijn dealer om dit te doen voor aflevering en kreeg direct de opmerking dat dat geen probleem was.

Hmmm, toch nog maar eens aankaarten dan. Moet toch voor de dealer ergens na te vragen zijn als ze het zelf niet weten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook