Geen vermogen 22TRS
Geert Donkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-02-2017

Gepost: 12 maart 2017 10:15 AM

Heb vorige week mijn nieuwe CX opgehaald. Onze eerste CX, een 22TRS uit ‘89
Twee dagen heerlijk mee gereden echter gisteren hield ze plots in en begon te stotteren. Stationair lopen ging goed, kon ook gas geven echter bij wegrijden geen vermogen en motor slaat bijna af.
Na wat wachten, proberen en kijken heb ik ze weer aan de gang gekregen. Ik moest echter wel de choke gebruiken om een beetje snelheid te kunnen maken.
Weet iemand zo op afstand de oorsprong van dit probleempje?

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 12 maart 2017 10:55 AM
  [ # 1 ]

Dit doet sterk denken aan een vervuilde carburator. Heeft de wagen lang stilgestaan ?
Ik had dat met mijn Prestige 2400 uit 1976 ook. Opgehaald uit PArijs in 2015,(ongeveer 12 jaar stilgestaan)  naar Brussel gereden, 300 km geen problem, en dan plots niets meer, behalve op choke kon je nog wat rijden.


Als redelijk onervaren dan maar de Carburator gedemonteerd, zaak uitgeblazen, en dan was het ok.
Na 20 km weer hetzelfde, uitblazen, rijden, stotteren, enz..dubbele brandstoffilters geplaatst, tank schoongespoeld, niks hielp, altijd weer vuil in de carburator.

Op een gegeven moment zag ik na de zoveelste demontage vuildeeltjes zitten die eerder leken op minuskule roestdeeltjes. Dit kon absoluut niet door het brandstoffilter gegaan zijn, leek me.

Na veel gepruts kwam ik erachter dat het vliegroest was dat in het luchtfilterhuis zat.
Heel die zaak gedemonteerd, uitgeschuurd, alle roest verwijderd, nieuw element erin en sindsdien geen enkel problem meer.

Dus :

Ik zou het volgende doen.

1. Plaats altijd een extra brandstoffilter , kost haast niks.
2. Neem de plastic luchttoevoerbuis van de carburator eraf.
3. Demonteer de 4 sproeiers : LET OP : ze zijn alle vier verschillend, neem dus een foto of
  schrijf nauwkeurig op wat je gedemonteerd hebt. LEg bij voorkeur wat doeken rond de carburator
  en in de venturi zodat er niks kan invallen. (ook meegemaakt natuurlijk…)
4. Waarschijnlijk zit er dus vuil in, en bekijk aandachtig dat vuil. HEt kan zijn dat het vanuit de tank komt, maar dan is het vuil redelijk “elastisch”. Als het “hard” aanvoelt, komt het waarschijnlijk van het luchtfilter.

success

Stefan

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 12 maart 2017 03:16 PM
  [ # 2 ]

Dat wat jij beschrijft heb ik ook gehad met mijn TRS. Die van mij reed ook perfect en plotseling kon ik hem met moeite starten. Kijk of 1 van de slangen die bovenop liggen niet losgeschoten zijn, want dat trekt hij valse lucht aan.

Mijn stotter ervaring:
Ik kon met choke ook net straten en door haar (op toeren) en zo rijdende houden,tot het terrein waar het eindpunt was bij CX passion in België. Op het terrein sloeg hij dus weer af. Gelukkig genoeg experts daar en daar ontdekte men de losgeschoten slang. ‘s avonds ook gewoon weer naar huis gereden zonder problemen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 maart 2017 02:42 PM
  [ # 3 ]

Bij een auto die een tijd heeft stilgestaan is het monteren van een doorzicht brandstoffiltjertje in de slang altijd handig. Zie je snel of in de brandstoftoevoer een probleem kan zitten.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 maart 2017 10:10 AM
  [ # 4 ]

Kwam toch bij Van Gompel vandaan?
“Dus” lang stilgestaan—> verrubberde benzine in carb nu?

Gezien recente aanschaf aldaar zou ik ze even bellen hoe ze dit gaan oplossen voor je…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 18 maart 2017 06:52 PM
  [ # 5 ]

Als TRS rijder ben ik benieuwd wat de oorzaak is geweest Wink

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 18 maart 2017 07:30 PM
  [ # 6 ]

Kan net zo goed iets elektrisch zijn.
Ik denk zo maar even aan: bobine, bougie’s + -kabels, ontsteking, ..

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Geert Donkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-02-2017

Gepost: 20 maart 2017 12:29 PM
  [ # 7 ]

Probleem is opgelost door garage Van Gompel. Was idd een verstopt brandstof systeem. Eea is gereinigd en de TRS loopt weer als een zonnetje.

Dank voor de reacties

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 20 maart 2017 02:34 PM
  [ # 8 ]

very good Dat is mooi te horen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 maart 2017 03:00 PM
  [ # 9 ]

Zo moet het zijn very good. En nu een brandstoffiltertje gemonteerd? Mocht er nog meer vuil loskomen, vang je het op voordat het de carburateur in gaat.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook