Smering ADAL’s
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 maart 2017 04:44 PM

Er is al veel gemijmerd over de mogelijkheid ADAL’s te smeren zonder demontage.
Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden. Bij het maken van de Engelse ondertiteling van de DS-TT film over smeernippels op DS-voorwiellagers begon ik er over na te denken. Aangemoedigd door het lenteweer ben ik vanmorgen maar eens aan de slag gegaan, vanwege toenemend gekraak aan de linkerzijde.


Op het plaatje een (verrot) ADAL lager + afdichting. Bovenzijde = buitenzijde.
Opvallend is de ruimte tussen de afdichtingsring en de buitenste lagerschaal. De langerschaal ligt tegen de binnenzijde van de lagerkamer. De ring is 11,4 mm dik. De gehele kamer is 25 mm diep.
Tussen de buitenring en de afdichtingsring zit een opening van ruim 3 mm.
Als je vanaf de buitenkant van de draagarm een gaatje boort van 3 mm op 12 mm vanaf de rand kom je halverwege die ruimte uit. Het gaatje is zichtbaar naast de oude binnenring. Smeernippel M6 of zo erin en klaar.

Aan de wielzijde is ruimte genoeg.

Aan de binnenzijde zit de stabilisatorstang in de weg. Daar heb ik hem net boven de verdikking van de bouten gezet. Met de auto in de hoogste stand kan je er dan goed bij met de vestspuit.

Jammer is wel dat je nou net die binnenzijde niet kan boren en tappen met de draagarm aan de auto. Dat is het lager dat het eerst verrot is.
Een werkbare oplossing is denkbaar: Eerst de stabiisatorstang demonteren, gaatje boren, vetnippel erop, volspuiten, vetnippel eraf, boutje er in en de stabilisatorstang weer op zijn plaats.
Als ik een C5 had met weinig kilometers zou ik dat meteen (laten) doen. Scheelt erg veel kosten en ergernis.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 maart 2017 02:07 PM
  [ # 1 ]

Voor de helderheid nog een tekening:

Hier kan je de ruimte tussen lagerschaal en afdichting goed zien.

Nog een tip:

De ABS sensor blijkt met gemak te demonteren, zonder schade. Eerst gezocht naar de route via de stekkers op de tank. Daar kan je mooi bij, maar verderop, buiten het zicht, zitten die kabels toch ergens vast.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2017 06:43 PM
  [ # 2 ]

Zo te zien werkt de link naar die tekening niet. Ik kom terecht bij een melding op het C5-forum dat ik geen rechten heb om de bijlage te downloaden. Heb je misschien nog een andere link?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 maart 2017 07:39 PM
  [ # 3 ]

Als je je registreert bij de C5 cub kan dat wel.

Hier de tekening, maar met een beperkte resolutie.
Het origineel zal wel ergens in het betaalde deel van s.c.c zitten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook