1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroen C4 1.6VTI Berline (Exclusive) 2008
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 03:34 PM

Beste Forumleden,

Graag wil ik jullie mijn probleem voorleggen met mijn huidige auto.
Het gaat om een C4 Berline Exclusive uit september 2008 (eerste model maar de nieuwere uitvoering) met een 1.6 VTI (5FW/E6) benzine motor met ondertussen zo’n 94000 kilometers op de teller.
Al geruime tijd ondervind ik tijdens het rijden bij een koude motor na enkele honderden meters te hebben afgelegd zoals ik dit zelf noem een
overdreven ‘hik’ of ‘stotter’. De motor lijkt dan heel even van slag maar gaat gewoon door.
In sommige gevallen houdt de motor bij teveel gas een stotterend effect wat door met het gaspedaal te ‘spelen’ te beperken is.
Ook kan het zijn dat zich dit stotterende effect niet voordoet en de motor gewoon naar behoren functioneert.
In het uiterste geval levert dit een motorstoring op, een emissiestoring volgens de boordcomputer en bij het uitlezen in de
garage valt te lezen dat het gaat om de nokkenassensor/nokkenasversteller aan de uitlaatzijde.
Om te controleren of de nokkenasversteller de boosdoener was is deze verwisseld met de inlaatzijde echter bleef de storing terugkomen op de uitlaatzijde.
Bij het toepassen van de Geniscan 300 die mij te leen is gegeven door mijn garagebedrijf is te zien aan de hand van de foutmelding (1. P0014 P (03/04)& 2.P0014 (01/04) dat er een vervroeging is van kleppen. Foutmelding 2 erbij levert een uiteindelijke emissiestoring op met een geel oplichtend motorstoringslampje. De eerste foutmelding staat er ‘standaard’ in en krijg ik niet weg met deze scanner.
Voor mijn gevoel is dit effect groter of juist enkel merkbaar bij vochtig of koud weer, dus bij een hoge luchtvochtigheid wat mij te
bedenken geeft dat er iets van elektronische aard is. Wellicht een defect of slechte stekkers in de bekabeling van de nokkenassteller.
(Of zou het ‘m in de potentiometer/hoekstandsensor zitten van het gaspedaal…?)
Ik kan helaas niet een website vinden die bekabeling levert om te kijken of dit het euvel verhelpt.
Verder heb ik zelf bij zo’n 66000 kilometer al eens de bougies en de bobines vervangen te samen met het luchtfilter, de laatste heb ik zelfs recentelijk nogmaals gedaan, bij ongeveer 92000 kilometer.
Verder heeft de motor door het variabele kleppentijdinstellingssysteem een wat hoger olieverbruik waarbij ik eerst de Shell Helix Ultra gebruikte maar
op advies van mijn garage overgestapt op de minerale olie van Eni. Volgens het garagebedrijf is de Shell Helix niet een van de beste.
Om van de olie af te komen en alle restrommel die het achter laat in de motor zijn er binnen een jaar twee spoelingen geweest en is de motor ten beide
malen voorzien van nieuwe olie en nieuwe oliefilters.
Bij het garagebedrijf geeft men aan dat er nog wat ‘troep’ in de oliekanaaltjes zou kunnen zitten wat het systeem aanstuurt t.b.v. het variabele kleppentijdverhaal.
Je zou alleen verwachten dat dit wel weg zou zijn 2 spoelingen later…
Momenteel is het wachten op een set nieuwe nokkenassensoren om te kijken wat dit voor resultaat oplevert.

Wellicht is dit probleem er een die herkenbaar is voor een van jullie op dit forum en is er een passende oplossing voor.
Zelf wordt ik er wat moedeloos van, de auto rijdt zolang het probleem zich niet voordoet erg fijn n.l.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 maart 2017 06:35 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier, Marco!

Ik ben zo vrij geweest om je topic te verplaatsen naar het forum-gedeelte dat over de C4 gaat. In deze afdeling wordt je vraag het meest waarschijnlijk gelezen door mensen die je kunnen helpen om de oplossing voor je probleem te vinden.

Succes en veel plezier op het forum!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 maart 2017 07:06 PM
  [ # 2 ]

Klinkt als een uitgerekte distributieketting..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 07:31 PM
  [ # 3 ]

Begreep dat een uitgerekte distributieriem bij de thp motoren (diesel) voorkomt en niet bij de vti (benzine) ....

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 maart 2017 07:34 PM
  [ # 4 ]

Ook bij de Vti komt het helaas voor dat de kettingen uitgerekt raken. Overigens is een THP motor een benzinemotor. De dieselmotoren hebben een riem, geen ketting Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 07:44 PM
  [ # 5 ]

Er is een modificatie geweest, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1987154/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 07:44 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

Ook bij de Vti komt het helaas voor dat de kettingen uitgerekt raken. Overigens is een THP motor een benzinemotor. De dieselmotoren hebben een riem, geen ketting Wink

Ok, ligt dit dan aan de ketting zelf of aan de hydraulische spanner?
Begreep van andere fora dat dit op deze motor zit…?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 07:49 PM
  [ # 7 ]

Even twee linkjes.

http://www.technischservicecenter.nl/problemen-thp-motoren/

http://www.willembakker.nl/THP-motor.html

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 08:01 PM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Even twee linkjes.

http://www.technischservicecenter.nl/problemen-thp-motoren/

http://www.willembakker.nl/THP-motor.html

Ok, deze artikelen leggen meer de nadruk op problemen bij de thp motoren, het gaat bij mij om een vti motor dus geen turbo high pressure…
Verder heeft het blok twee olie spoelingen ondergaan waarbij een additief bij de nieuwe olie is toegevoegd voor optimale prestaties.
Is middels een visule inspectie zonder de boel open te moeten schroeven waar te nemen of er te veel koolstof op de kleppen staat?
Verder de vraag of dit blok (5FW/E6) over 1 of 2 nokkenasactuators beschikt. Nummer 1 is prominent zichtbaar maar de tweede…?
En, hoe is zo’n nokkenasactuator te controleren op z’n werking, kun je op een eenvoudige wijze de werking controleren.
Die aan de voorzijde van het blok heeft een soepel werkende stelpen maar of hij het ook doet is een andere vraag…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 08:17 PM
  [ # 9 ]
marcohessing schreef:

Nummer 1 is prominent zichtbaar maar de tweede…?

Die zit aan de achterzijde van het blok, aan de inlaatzijde.

En, zoals Waterman al aangaf, het oprekken van de distributieketting doet zich niet alleen voor de THP, maar ook bij de turboloze versie EP6, lees 1.6 VTi.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 08:24 PM
  [ # 10 ]
René Jongejan schreef:
marcohessing schreef:

Nummer 1 is prominent zichtbaar maar de tweede…?

Die zit aan de achterzijde van het blok, aan de inlaatzijde.

En, zoals Waterman al aangaf, het oprekken van de distributieketting doet zich niet alleen voor de THP, maar ook bij de turboloze versie EP6, lees 1.6 VTi.

Is er een schematische weergave of werkwijze beschikbaar of hier bij te komen want visueel is dat ding al niet te zien.
Heeft iemand een makkelijke manier om de actuators te testen op hun electronische werking!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 08:26 PM
  [ # 11 ]

Marco, even een tip voor jou als startend forumgebruiker, de heren moderators stellen het niet op prijs als je telkens het voorgaande bericht quote, dit kost onnodig dataruimte.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 08:27 PM
  [ # 12 ]

Ok

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 09:05 PM
  [ # 13 ]
marcohessing schreef:

Verder heeft de motor door het variabele kleppentijdinstellingssysteem een wat hoger olieverbruik waarbij ik eerst de Shell Helix Ultra gebruikte maar
op advies van mijn garage overgestapt op de minerale olie van Eni.

Niet correct, de oorzaak van een verhoogd olieverbruik bij een EP6 is met name het vastzitten van de zuiger- en olieschraapveren en het verglazen van de cilinderwand.
Zeer waarschijnlijk op te lossen met een “carbon cleaning”-beurt.

Met welke viscositeit olie draait de motor nu, de voorgeschreven 0W30 of 5W30?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
marcohessing
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-03-2017

Gepost: 14 maart 2017 09:14 PM
  [ # 14 ]

Eni 5w40ms

Motor heeft zoals aangeven daarvoor op de shell helix gedraaid, waarna gespoeld, nieuw filter en daarna dus Eni 5W40MS
Garagebedrijf heeft dit ook eerder aan de hand gehad met bmw en mini’s met een zelfde motor.
Dus de olie zou het niet kunnen zijn, misschien nog resttroep?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 maart 2017 09:18 PM
  [ # 15 ]

Ik zou gewoon de door Citroën voorgeschreven olie en viscositeit gaan gebruiken.

https://www.total-tls.nl/advice.aspx?lang=nel&type=af4a6a0326e20f991dcd9ec203efa4e3&brandrange=3980ed90a8a0eca6

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook