1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Door de APK!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2017 12:21 PM

Mijn ID break kon vandaag terecht voor de apk. Later dan mij lief was, tgv drukte bij mijn garageman (waar mn moderne auto in onderhoud is). Dus de tijd om problemen op te lossen is krap…

Ik ben met het volgende huiswerk naar huis gestuurd: te veel geluid wiellager linksachter, rechtsachter idem maar twijfelgeval en te veel geluid linksvoor.

Het verbaasde mij wel, maar inderdaad hoorbaar. Ik heb beide draagarmen met lagers volgens wpb 2 jaar geleden (15k geleden) nieuw gemonteerd, met 50 g vet erin. Mijn keurmeester vermoed dat ze te droog zijn en dat vet het oplost. Dus vanavond openen en veel vet toevoegen. Eens met deze werkwijze?

Voorzijde: het lijkt dat de homokineet (wielzijde) linksvoor droog is. Die stalen bol waar de rubber manchet langs strijkt is kurkdroog. Rechts niet. Vet bijvullen? Gaat dat via de smeernippel op de aandrijfas? De wiellagers zelf waren 2 jaar geleden nog perfect, die kunnen niet ineens na 15k geluid zijn gaan maken lijkt me. Eens? Oplossingen?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 maart 2017 01:24 PM
  [ # 1 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231378/#1970126

Dit werkte probaat.

Maak je wel eens een rondje met de vetspuit? Er zitten meer nippels in dan je zo zou denken. Ik meen mij zelfs te herinneren dat er een in die homokineet zit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2017 01:28 PM
  [ # 2 ]

Dank Ja, ga ik lezen. Ja, in oktober nog doorgesmeerd. Maar met de pneumatische vetspuit en het nadeel is dat je dan niet echt een gevoel hebt of en hoeveel erin wordt gepompt. Dus met de handpomp maar herhalen.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 maart 2017 01:33 PM
  [ # 3 ]

Heb je dat DS-TT filmpje over vet in je voorwiellagers gezien? Heb ik ook gedaan. Valt reuze mee.
En bij het C5 topic kan je zien dat ik die truuk ook toepaste bij de ADALS van mijn C5.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2017 01:37 PM
  [ # 4 ]

Ok, dank, ga ik bekijken!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 maart 2017 01:42 PM
  [ # 5 ]

De homokineet, of dubble kruiskoppeling is gesmeerd voor het leven. De nippel op de as is voor het koppelstukje dat midden tussen de kruizen zit. Heeft een pompje vet nodig per 5000 km.

Achterwiellager opnieuw smeren en een nippel monteren.

Voorwiel kan je een nippel in het lager maken en dan smeren. Werkt goed.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2017 01:55 PM
  [ # 6 ]

Ik zag het filmpje van DS-TT, ga ik doen! Dank!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2017 09:57 PM
  [ # 7 ]

Vanavond lager linksachter gedemonteerd en van nieuw vet voorzien. Vooral: ander vet en MEER vet, dwz: er is nu 100g in gegaan. Het lager kwam er vrij mager uit qua hoeveelheid vet, vind ikzelf maar ik heb hier niet heel veel ervaring mee. Oordeel zelf:

Met het nieuwe vet erin is het lager wel wat stiller maar echt muisstil worden dit soort lagers volgens mij nooit. Wat zijn jullie ervaringen? De hoeveelheid geluid is natuurlijk erg subjectief. Mijn APK-meester luistert de hele dag naar moderne Volvo-lagers…

Het lager is volstrekt spelingvrij en met een goede zwaai blijft ie een minuut ronddraaien voordat ie stil staat. Is er een objectieve maat voor ‘hoeveelheid lagergeluid’?

Morgen het lager rechtsachter en komend weekend smeernippels in de voorwiellagerblokken monteren.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 maart 2017 10:06 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij is het advies om zo’n dik mogelijk vet te gebruiken
Hoe groter de kleefkracht hoe beter.
Dit omdat alles naar buiten wordt geslingerd .
Vraag ander Richard even .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2017 10:14 PM
  [ # 9 ]

Ja, ik had het hem vorige week kunnen vragen. In mijn herinneringen heb ik er doorsmeervet in gestopt. En met mijn kennis van nu is dat eigenlijk niet goed. Daar zit grafiet in en het is net wat dunner lijkt het. Daarbij was het klassiek spul, een oud blik. Nu heb ik er vet uit een nieuw patroon van Kroon oil in gedaan. Speciaal voor rol en glijlagers. Geluid of gene geluid: deze exercitie doe ik dus sowieso niet voor niks.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 22 maart 2017 10:16 PM
  [ # 10 ]
IDealist schreef:

Het lager is volstrekt spelingvrij en met een goede zwaai blijft ie een minuut ronddraaien voordat ie stil staat. Is er een objectieve maat voor ‘hoeveelheid lagergeluid’?

Volgens de APK eisen mag het lager geluid maken, zolang dit geluid niet veroorzaakt wordt door slijtage. Dus nee, er is geen objectieve maat, maar het feit dat je het lager open hebt gehad en geen slijtage hebt waargenomen dient je garagehouder wel te overtuigen.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2017 09:23 AM
  [ # 11 ]

precies. Eend lagers maken ook altijd geluid. Neem een keurmeester die dat weet.

BTW hoe strak heb je de moer aangetrokken? heb je de afstandsbus wel weggelaten?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 maart 2017 10:03 AM
  [ # 12 ]

Ik heb de moer zo strak aangetrokken dat er geen waarneembare speling is en het lager nog soepel rondgaat. Ik heb me dus niet door de afstandsbus laten leiden. Heb inderdaad overwogen deze weg te laten, maar hij zit er dus nog in. Ik heb vooral heel veel ervaring uit het verleden met het afstellen van fietsnaven. Hetzelfde werk, maar nog delicater. en daarin een gevoel ontwikkeld voor verhouding geen speling/ versus soepele loop.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2017 12:18 PM
  [ # 13 ]

Die bus moet eruit. Als die te groot is krijg je je lager nooit goed afgesteld. Als ie te klein is rammelt het…Mischien hoor je dát wel…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 maart 2017 12:21 PM
  [ # 14 ]

Heb ook rechter lager achter gedaan. Die was iets stiller. Zat wat meer vet in en er zat kogellagervet in, anders dan links dus. Desondanks schoongemaakt, nieuw vet erin, de boel lag toch open… De bussen zijn erin gebleven, maar de moer sloot precies op de bus aan (zat straks, waarop de speling weg was en het lager niet zwaar loopt. Niet raar want 2 jaar / 15k geleden zeer zorgvuldig met die bus afgesteld. Ik doe er nu voorlopig NIKS meer aan.

Nog iets: keurmeester had ook moeite met de paar druppels LHM aan mijn rechter lekzak achter. Deze is in perfecte staat maar zweet sinds het begin (vorige apk bij Eendenman hier in het dorp, die het eea wat beter op zijn merites weet te beoordelen) langs de aansluiting op de veerstang. Nu is die lekzak natuurlijk een stuk opgestroopt en daarmee zeer moeilijk om die aansluiting zo onder de auto vrij te leggen. Zijn daar tips voor? Dat ie wat meer zweette bij de apk kwam doordat de auto een paar x van hoogste naar laagste stand ging door onderstempelen met hydraulische lift op de brug. Dan drukte die ‘balg’ zich sneller dan gebruikelijk leeg.
Al met al kniesorenwerk dat ontzettend veel tijd kost. Balen met de deadline van maandag, want dan is de APK verlopen (ik was wel op tijd met afspraak maar garage was druk…). Volgende keer weer naar m’n meer flexibele mannetje…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2017 02:17 PM
  [ # 15 ]

Tsja. De bussen zijn bedoeld voor rechte lagers. die moeten met shimms heel prcies op spanning gezet worden. Konische lagers hebben geen bus nodig.

Lekzak is nu wel een probleem. Hoe zit hij op de stang geklemd? Met ligarex (zoals het hoort)?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook