Citroen ID 19P 06/1966 LHS of LHM?
christian3843
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2010

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 26 maart 2017 11:16 PM

Hallo Leden,

Na 2,5 jaar geen DS te hebben gehad, zojuist een onafgemaakt project gekocht van vrienden van mij.

Het gaat om een Citroën ID 19 P uit 1966

leidingen zijn al vernieuwd net als het Chassis dat helemaal gelast en klaar is.

Ik sta nu voor de keuze orgineel LHS houden of ombouwen naar LHM?!?!

Wat raden jullie (de experts) aan?

Met vriendelijke groet,

Christian Sloot
Harderwijk

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 27 maart 2017 09:58 AM
  [ # 1 ]

Ik stond zo’n 20 jaar geleden ook voor die keuze. Met een ID 19 P uit 1963. De specialisten spraken elkaar af en toe flink tegen. Uiteindelijk gekozen voor handhaving van de LHS-olie. Belangrijkste argumenten: origineel houden (dan kan iedereen natuurlijk anders over denken),en dat het nog lekkerder veert dan LHM! Het rode systeem zou onderhoudsgevoeliger zijn dan het groene. Daar merk ik niet veel van: ik rijd ‘s zomers regelmatig met de auto, in de winter staat-ie op stal. Eén keer per twee jaar vervang ik uit voorzorg de LHS (en dat is dan nog al een financiële aderlating…). Het spul houdt zich daarmee prima. Ik moet wel zeggen dat ik met een totaal gereviseerde basis begon. RVS-leidingen, gereviseerde remplateaus, gereviseerde scharnierende remleidingen achter, nieuwe pomp enz..
Succes met de afweging! Wat voor adviezen je ook krijgt, het is jouw auto!

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 27 maart 2017 10:28 AM
  [ # 2 ]

Ik zou altijd voor LHM kiezen omdat het makkelijker verkrijgbaar is

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
christian3843
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2010

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 29 maart 2017 09:42 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb even goed nagedacht, ik houd hem toch liever origineel!!

Ik ga met deze auto toch alleen met mooi weer rijden. dus is dan wel prima en goed te onderhouden!
alle leidingen zitten er al nieuw onder voor LHS

groetjes,

Chris

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 30 maart 2017 09:26 PM
  [ # 4 ]

halelujah

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 01 april 2017 07:36 AM
  [ # 5 ]

Ik kan na jaren van investeren in LHS alleen maar LHM aanbevelen. Ja, LHS veert, schakelt en stuurt misschien wel beter dan LHM maar de verkrijgbaarheid van (goede) componenten is een groot probleem. Mijn veerbollen zijn allemaal gaan lekken, probleem is verkrijgbaarheid van goed passende membranen. Citrotech levert geen LHS-bollen meer om die reden. Ik had mezelf veel geld en teleurstelling bespaard als ik destijds meteen op LHM was overgestapt. Tel daarbij op dat je je altijd zorgen moet maken over de gevolgen van lekkage. De vloeistof is funest voor lak en zorgt voor roest op delen van de vering. Denk aan veerstangen achter, etc. Niets aan te doen.

Mijn mening: LHS is leuk voor de originaliteit maar het staat een probleemloze auto in de weg. Daarnaast, bij eventuele verkoopplannen zal dit de prijs van de auto drukken.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 april 2017 12:50 PM
  [ # 6 ]

Veerstangen achter? Je bedoelt die stangen tussen veerzuiger en draagarm?
Die dingen zijn erg simpel na te maken in RVS.
En wat is precies het membraanprobleem? Een gietmal maken voor een membraan is ook geen hogeschoolkunst. Gewoon een vers stuk staal in de draaibank en draaien maar.
Zolang iets rotatiesymmetrisch is kan je het vrij simpel op een draaibank maken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 01 april 2017 02:34 PM
  [ # 7 ]

Alles is oplosbaar - daar ben ik het wel mee eens. Echter, ik heb genoeg stress doordeweeks om me met dit soort science projecten te belasten in het weekend. Als specialisten die uitsluitend hun geld verdienen met hydraulische componenten voor Citroen geen oplossing hebben, dan zal het allemaal wel niet zo heel simpel zijn.

Mbt RVS - dus we gaan de hydraulische olie origineel laten om de originaliteit en de stalen delen vervangen voor niet originele delen om het houdbaar te maken? Dat noem ik ‘het paard achter de wagen spannen’.

Gr, Matthijs

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 april 2017 03:03 PM
  [ # 8 ]

Tsjonge, jonge, Matthijs, ik probeer alleen maar te helpen…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 01 april 2017 03:13 PM
  [ # 9 ]

Ik ook Jan - en mijn reactie was ook niet verkeerd bedoeld. Ik probeer de TS af te houden van het kostbare en frustrerende traject dat LHS met zich meebrengt. Ik heb nu al medeleiden met de TS nu ik lees dat hij op LHS blijft.

Punt is, je hebt gelijk dat alles oplosbaar is. Echter, de praktijk is weerbarstig en schrijven dat zelf rubber membranen maken een fluitje van een cent is, lijkt me gewoon niet het advies waar we de TS mee op pad moeten sturen.

Ik heb me destijds laten leiden door adviezen zoals in dit topic en heb niet meteen voor ombouw naar LHM gekozen. Had ik dat wel gedaan, dan had ik nu een betrouwbaardere DS gehad met meer marktwaarde en had ik geld in de zak gehouden.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 april 2017 04:47 PM
  [ # 10 ]

Er zijn uiteraard een paar die-hards die hun oer-DS origineel willen houden.
Voor een old-timer liefhebber geen schande. Bij veel merken zelfs een absloute must om waarde te behouden.

Ik lees dat er kennelijk problemen zijn met de verkrijgbaarheid van membranen die bestand zijn tegen LHS.

Het maken van een matrijs is bepaald geen rocket science, dat bedoelde ik te melden. Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209407/P225/#1396172
Het gaat bij LHS in elk geval om deelbare bollen. En daarmee ligt de maat van het membraan wel zo’n beetje vast.

Welk spul bestand is tegen LHS? Ik weet het niet. Polyurethaan? Siliconenrubber? Een andere kunststof? Daar is echt wel achter te komen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook