Voorstellen + advies gevraagd
robin90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-03-2017

Gepost: 29 maart 2017 03:07 PM

Goedemiddag allen,

Even voostellen: ik ben Robin en samen met 2 vrienden gaan wij een roadtrip maken maken met een recent aanschafte ZX Aura 1.8i uit 1993.
De auto gaan we hier en daar aanpassen/verbeteren en ik zou jullie graag op de hoogte houden en putten uit de kennis die op het forum aanwezig is. Waarschijnlijk komen de aankomende tijd wat vragen van mijn kant voorbij.

Het eerste puntje wat ik aan wil pakken is de naar mijn insziens wat uitgezakte achtervering. De auto hangt behoorlijk laag en daar wij met 3 volwassenen en bagage op pad gaan zou ik de auto wat hoger op de poten willen hebben en stevigere vering monteren.

Wie heeft tips wat betreft het monteren van nieuwe schokdempers? Welke merken zijn stevig en zorgen ervoor dat de auto weer 3-5cm hoger op de poten staat? Wil het liefst niet aan de slag met hulpveren etc.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Robin

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 maart 2017 05:07 PM
  [ # 1 ]

robin de shokdemper zorgt niet voor de hoogte van de auto, een type gasdemper zou iets uitmaken, omdat deze altijd uit elkaar drukt door de gas vuling, je moet dan wel een mono-tube hebben, een demper met dubbelle wand is traag en lijkt meer op een olie demper zonder gas, staan de achterwielen nog wel voldoende recht, zet eens 3 personen op de achterbank, en ga eens rijden. lopen de wielen dan nog vrij????  ja dan ontkom je toch niet aan een setje hulpveren, bv mad.

Profiel  
 
robin90
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-03-2017

Gepost: 30 maart 2017 11:59 AM
  [ # 2 ]

Alvast bedankt voor de reactie!

We gaan met in totaal 3 volwassenen in de auto en dan moeten er nog tenten, bagage en andere zaken mee. Waarschijnlijk ook een imperiaal op het dak.

Het gaat er mij om dat de achtervering dit beter aan kan ivm slechtere wegen in het oosten van Europa. Het gaat mij er dus om dat de auto met volle belading niet te laag hangt of the slap veert.

Welk merk gasveer raad jij aan?

Of: heeft het bijvoorbeeld zin een demper te monteren van een ZX Break of een Xsara Break?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 30 maart 2017 01:36 PM
  [ # 3 ]

Staat de auto vooraan duidelijk hoger dan achteraan als je er van de zijkant op kijkt? Ook bij geen gewicht achterin is het redelijk normaal dat de band deels verdwijnt in de wielkast namelijk.

Staan de achterwielen nog recht onder de auto? Check dit even door op 10 meter afstand achter de auto te gaan zitten en naar de stand van de wielen te kijken. Staan ze er

/—\
/—|
|—\

zo onder dan zijn de lagers van je achteras gaar en gaan andere schokdempers of veren (volgens mij) niet helpen om hem hoger te krijgen. Als de lagers zich nog niet in de as gevreten hebben dan is het een kwestie van de lagers vervangen, anders zit je aan een revisie as of een as van de sloop.

Let wel, de bovenzijde van de achterwielen mag iets naar binnen staan, dat is normaal bij ZX’en, maar teveel is niet goed Wink

En oja, meer info over jullie ZX! Ik heb ook een 1.8 Aura gehad als eerste auto Very Happy

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 april 2017 03:22 AM
  [ # 4 ]

Dat de lagers goed moeten zijn lijkt me een logische zaak. Ze hebben echter niet zoveel te maken met de mate van inzakken aan de achterkant.


Als jij een zx wilt verhogen volg je dezelfde weg als iedereen die ‘m juist wil verlagen. Jij hebt echter een lastig puntje, en dat is de voorzijde.

Verlagen doe je aan de voorzijde door het plaatsen van andere veren die korter zijn ( en meestal ook stugger). Eibach levert of iig leverde hier oa veren voor.

Jij wilt m verhogen en zult dus langere veren nodig hebben. Ik weet niet of die er zijn en zo ja of je er eenvoudig aan kunt komen. Wat misschien een optie zou kunnen zijn aan de voorkant is dat je boven of onder een ring plaatst tussen de veerschotel en de veer. Let op, ik heb geen enkel idee of dit kan en welke mate van risico hieraan verbonden is. Aanpaasen van de veer door verhitting of dergelijke fratsen raad ik je iig af. Dat is echt vragen om ellende.


Wat de achterkant betreft, dat is een stuk eenvoudiger.
Daarvoor even een plaatje voor de verbeelding…

Aan dat gele ding zie je links en rechts een unit zitten ( zo noem ik het maar even, maar ze heten meen ik zwenk-armen). Aan die unit zit uiteindelijk het wiel vast. Zowel de linker als de rechter unit hebben elk een eigen torsie stang. Dat zijn die 2 dunnen stangen. Elke stang zit vast aan 1 unit en is in een bepaalde stand in de ander unit geschoven.

Als je de achterkant wilt verlagen moet je dus elke unit met zijn eigen torsie stang dus uit die andere unit los halen. Als deze los is verdraai je m een bepaalde hoeveelheid, afhankelijk van de mate van verlaging die je wenst en zet m vervolgens weer vast. Dit doe je dus aan beide zijden exact gelijk.

Als jij wilt verhogen doe je dit dus ook maar verdraai je ze iedere de andere kant op.

Na montage zie je dat de wagen achter dan hoger op zijn wielen staat, er zit minder band in de wielkast.


Dan het demper verhaal.  Ik heb er destijds gele koni’s onder gezet. De gele omdat deze een demping hebben die je kunt aanpassen. Je kunt om harder en zachter zetten.
Aan de voorkant doe je dit simpel weg door een bijgeleverde knop te gebruiken. Motorkap omhoog, knop op de veerpoot zetten en de gewenste stand zoeken. Zowel links als rechts uiteraard gelijk.
Ik weet niet meer zeker of je de achterkant ook kunt aanpassen maar ik meen me te herinneren dat je dat doet door ze te verdraaien voor montage. Hier moet je ze in de juiste stand zetten voor je ze monteert. Je raad het al… als je ze wilt/kunt aanpassen moet je ze er dus eerst onderuit halen. Niet heel lastig maar je moet het wel doen…

Ten overvloede, de gele koni’s hebben een aanpasbare demping op de mate van compressie zitten. Jij bepaald dus hoe eenvoudig de demper in elkaar gedrukt kan worden, hoe stug ze dus zijn. Je hebt geen invloed op de mate van decompressie, het gemak waarop ze zich weer strekken…

Kortom, jouw probleem is niet de achterkant maar de voorkant. Tenzij het geen probleem is als je wagen in ruststand dus voor lager ligt dan achter. Wat de gevolgen dan voor de wegligging zijn durf ik je niet te zeggen en ik adviseer je dat wel even uit te zoeken.

Oh ja, wat de lagers betreft waar Fred het over had… De meeste achterassen van de zx-en zijn op leeftijd. De kans i s groot dat die lagers hun beste tijd wel gehad hebben. Bij het verlagen of in jouw geval verhogen komt de boel toch los dus is het wel aan te raden ze te vervangen. Dat valt qua kosten wel mee en scheelt wel qua weggedrag.

Overigens… ook belangrijk en bijna vergeten…. Je zult echt de remdruk aan de achterkant moeten aanpassen als je de stand van die as aanpast!!
Onder de as zit een remdruk regelaar. Die bepaalt de mate van remdruk, de naam zegt het al, op basis van inzakken aan de achterkant.  Pas je dit niet aan dan krijg je dus raar en ongewenst remgedrag.

Ze waren het dus vergeten bij mijn verlaging…. De remdruk verdeler “dacht “dus dat ik zwaar beladen was en leverde meer remdruk aan de achterkant. Daar kwam ik diezelfde dag nog achter omdat het flink regende en ik moest remmen…. resultaat, blokkerende remmen aan de achterkant en daar was niet veel voor nodig hoor…. Dit wil je niet hoor.


Als je dit overigens laat doen, zoek dan iemand die echt weet wat hij doet en nauwkeurig werkt. Vermijd een beunhaas die flink met een brander aan de slag gaat en ff snel snel de boel wel doet. Je moet echt meten, meten, aanpassen en nog eens meten… en ook die remdruk aanpassing moet getest worden, bij voorkeur op een rembank.

In Nijkerk zit een goed adres maar ik heb geen idee waar jij zit dus…

succes en veel plezier met je roadtrip.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook