1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vastloper en vraagje over motorinbouw
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 02 april 2017 01:51 PM

Hi,

Na jaren trouwe dienst en veel kilometers is het een tikkeltje misgegaan stupid
Vastloper van de eerste orde doordat de koppakking er uit geblazen werd en ik even niet oplette op de snelweg met mijn oortjes in.

En door rijden op gas zonder geharde kleppen (terwijl ik dacht dat dit wel destijds gedaan was door de vorige eigenaar) waren ook de kleppen ingezakt. Vond haar al een beetje traag worden.

Maar goed alles uitgebouwd en afgeleverd in Eindhoven waar zo’n beetje alles aangepakt en vervangen wordt.

Tegelijkertijd ben ik bezig geweest om alles wat er aan onderdelen op en aan het blok zit onder handen te nemen. Dit brengt mij tot de volgende vraag. Alles monteren alvorens blok in te bouwen of zo niet welke zaken na inbouw monteren? 

En o ja, toen het blok uit elkaar lag bij de reviseur en de ellende groot was kreeg ik wel te horen dat mijn nokkenas nog als nieuw was. Je kunt je voorstellen hoe blij ik daarmee was shut eye

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 april 2017 02:23 PM
  [ # 1 ]

Kleppen ingezakt??? Nou dat valt echt 100% mee. Ik had die kop schoongemaakt er d’r nog een ton mee doorgereden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 april 2017 02:25 PM
  [ # 2 ]

Ai. Wat een domper. Sterkte hiermee. Ik heb ook ooit de koppakking eruit geblazen (enige tijd na een heetloper omdat ik de dop van het drukvat niet had terug gezet na het controleren van het koelvloeistof peil (ontzettend stom)), en toen verspreidde de auto zoveel stoom dat ik maar eens stil ben gaan staan. Maar bij jou is de stoom blijkbaar zo beperkt geweest dat je het niet zag?

Dat verhaal van die kleppen snap ik eigenlijk niet zo goed. Het gaat toch altijd om klepzetels? En dat zit bij de DS wel snor, dacht ik. Vandaar dat een ‘gaskop’ of ombouw naar geharde klepzetels voor loodvrije benzine niet nodig is. Maar het probleem kan dus ook in de kleppen zelf zitten?

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 02 april 2017 03:20 PM
  [ # 3 ]

Zal de kleppen 2e en 4e cilinder straks nog even apart op de foto zetten. Je kan echt zien dat het kommetjes zijn geworden. En waterman, de koppakking was niet voor niets doorgeblazen, toch maar even laten vlakken, geharde uitlaatkleppen en seals geplaatst.
Zit alleen nog te twijfelen om mijn onderblok te vervangen omdat het dx blok kennelijk de neiging heeft om inwendig te scheuren (info Huub en Herm) . Zou wel jammer zijn vanwege de originaliteit maar het zekere voor het onzekere nemen is wellicht het verstandigste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 april 2017 03:33 PM
  [ # 4 ]

Wat inbouw betreft: motor en bak (met remmen enz enz) samenbouwen, waterpomp er op, motorsteunen, HD-regelaar, pomp en voorraadbol er op, het hele zaakje in de wagen hangen en daarna de rest er op schroeven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 02 april 2017 04:21 PM
  [ # 5 ]

idd een dx motor reviseren gaat vaak mis doordat ze scheuren er zal toch intern wel iets anders zijn

doei

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 11 april 2017 10:16 PM
  [ # 6 ]

Begint er op te lijken :

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 12 april 2017 12:14 PM
  [ # 7 ]
folke048 schreef:

idd een dx motor reviseren gaat vaak mis doordat ze scheuren er zal toch intern wel iets anders zijn

r

Daar lopen wilde verhalen van rond.
Het is belangrijk dat de tapgaten brandschoon zijn wanneer je de kop terug monteert. En daar loopt het vaak mis. Als er genoeg ‘‘vlees’ is aan de tapgaten, dan is elke motor goed.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 april 2017 12:56 PM
  [ # 8 ]

handig die wielmoeren om de bussen op hun plek te houden!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Gepost: 12 april 2017 03:35 PM
  [ # 9 ]
Mr. Smith schreef:
folke048 schreef:

idd een dx motor reviseren gaat vaak mis doordat ze scheuren er zal toch intern wel iets anders zijn

r

Daar lopen wilde verhalen van rond.
Het is belangrijk dat de tapgaten brandschoon zijn wanneer je de kop terug monteert. En daar loopt het vaak mis. Als er genoeg ‘‘vlees’ is aan de tapgaten, dan is elke motor goed.

zijn geen wilde verhalen .......is de praktijk enne ik nheb er zeker al 60 stuks gereviseerd dus kun je niet zeggen dat het de eerste keer is

doei

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 13 april 2017 01:14 PM
  [ # 10 ]

Nou dat kan he hangt ervan af hoe jij je revisies uitvoert.
Kun jij iets specifieker zijn in je bevindingen aub ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2017 06:28 PM
  [ # 11 ]

nou ik reviseer elke motor op dezelfde manier valt een meting binnen de marges dan blijven de onderdelen zitten daarbuiten vervang ik wat nodig is . en waarom een dx blok nu scheurt bij de derde cilinder (2 keer gehad )????????????????? het is mij een raadsel maar meerdere collega,s in de snoekenrestauratie hebben dit al eens gehad .en dat je je schroefdraad moet schoonmaken dat lijkt me nogal wiedes reviseren, is voor de helft reinigen reinigen en nog eens….......

doei

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2017 06:35 PM
  [ # 12 ]

Scheurende blokken komen eigenlijk alleen voor bij Dx en zeer vroege dx2 blokken. Been there….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 13 april 2017 07:20 PM
  [ # 13 ]

OK, bedankt. Maar waar scheuren ze dan precies ? En wat is de reden ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2017 07:29 PM
  [ # 14 ]

tja dat zou ik ook wel eens willen weten

doei

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2017 07:46 PM
  [ # 15 ]

Ze scheuren tussen cilinder 1/2 of 2/3. Even boven de startmotor. Volgens mij gewoon door slecht gietwerk ofzo. 2x gehad. 2x ander blok gepakt, binnenwerk aangepakt, nooit meer teruggekeken en 150.000 km gereden. Daarna één auto verkocht. De andere tussen tram 9 en een bushokje geparkeerd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook