2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Wat zit er aan audio in Berlingo 2009
extragroot
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 20 mei 2017 07:34 PM
  [ # 16 ]
nossie schreef:

Het is inderdaad niet de allerbeste kwaliteit. Ben toch benieuwd wat er voorin zit. Dat klinkt een stuk beter als achterin. Tenzij de vorige eigenaar er al betere speakers in heeft gezet.

vrees dezelfde reeks troep

1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII

Profiel  
 
extragroot
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 22 mei 2017 06:27 PM
  [ # 17 ]

wat een verschil

1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 22 mei 2017 06:31 PM
  [ # 18 ]

Jeetje, dat is wel andere koek. Wat een verschil zeg, zowel de drivers als de spoel aan de achterzijde. Ben benieuwd hoe het klinkt.

Toevoeging: En qua afmetingen van de gehele speaker zit nauwelijks verschil.

Profiel  
 
extragroot
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 22 mei 2017 08:36 PM
  [ # 19 ]

het verschil tov de oude geef ik een 6 op 10.
ik heb de indruk dat ze globaal stiller spelen dan de originele luidsprekers die vooraan zitten.

fader staat op +6 ( als het ware : 40% front , 60% rear om er een waarde aan te geven)

ik heb de impedantie gemeten van de oude speakers en die is 4ohm
de mac-audio ook.

dat kan nu zijn dat de radio te weinig vermogen kan geven , ( getest op 30 volle bak ) ,
maar meer werk ga ik er niet aan doen , ze zitten ingebouwd , en dat achter-interuer uitbouwen is 60minuten werk.

 

1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 23 mei 2017 10:13 AM
  [ # 20 ]

Ja maar dat is geluisterd vanaf de voorstoelen. Hoe klinkt het als je op de achterbank zit? Zijn de achterspeakers dan niet te luid in vergelijking met de voorspeakers?

Jammer dat het niet voor in de auto bestaat wat ik thuis voor mijn homecinema set heb. Ik plaats een speciale microfoon op verschillende zitplaatsen in mijn woonkamer, de homecinema set geeft dan door elke speaker een reeks aan geluiden en stelt zo het geluid per speaker bij dat je op alle plaatsen ook alle speakers (film geluidseffecten) kunt horen. Audessy ofzoiets heet dat.

Dus eigenlijk vragen de achterspeakers nu te veel vermogen van je radio.
Je zou eens voor een versterker kunnen kijken met een zogenaamde ‘high gain’ input. Dat betekent dat je de versterker niet met tulpstekkers aan een radio verbind maar met de speaker kabels vanuit je radio direct in de versterker. Daarmee kun je het geluidsniveau van je achterspeakers verbeteren zonder het uiterste van je radio te vragen.

Bij de meeste auto’s (sedans en hatchbacks) is het andersom, dan geven de achterspeakers het meeste geluid omdat deze in de hoedenplank zitten en je hele kofferbak als klankkast functioneert en voorspeakers ergens in het dashboard zitten weggepropt.

Edit: Vind je dat het’ slopen’ van het kofferbak interieur, kosten van de speakers, inbouwen van de speakers en het herstellen van het interieur het allemaal waard is geweest in verhouding tot de geluidskwaliteit die je nu hebt? (even buiten het feit dat er een speaker kapot was)

Profiel  
 
extragroot
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 23 mei 2017 07:14 PM
  [ # 21 ]
nossie schreef:

Ja maar dat is geluisterd vanaf de voorstoelen. Hoe klinkt het als je op de achterbank zit? Zijn de achterspeakers dan niet te luid in vergelijking met de voorspeakers?


Edit: Vind je dat het’ slopen’ van het kofferbak interieur, kosten van de speakers, inbouwen van de speakers en het herstellen van het interieur het allemaal waard is geweest in verhouding tot de geluidskwaliteit die je nu hebt? (even buiten het feit dat er een speaker kapot was)

 

‘slopen’ is een zwaar woord ,
alles zit mooi terug op zijn plek
het moeilijkste is zoeken hoe en waar alles in elkaar klikt.


ik heb tegelijk wel een dashcam gemonteerd achteraan en een usb laadstekker zodat de kinderen achteraan ook de gsm kunnen bijladen.


ik vind het de moeite waard . maar had er toch iets meer volume uit verwacht.
Je moet ook rekening houden met het aanbod van equivalente speakers.

of je moet gaten boren in de zijplaten of hoedenplank en een 165mm steken.

maar dat neemt ook niet weg dat de radio een vaste factor is in die auto.

1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII

Profiel  
 
extragroot
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 25 mei 2017 12:04 PM
  [ # 22 ]

ik heb nu eens gereden met de auto en nieuwe speakers , ( dus langer kunnen luisteren )
en de hoge tonen zijn beter

al bij al winst , in kwaliteit ,
geen winst in volume

1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 25 mei 2017 12:24 PM
  [ # 23 ]

Wat ik eerder zei: Je kunt er een versterker tussen zetten. Dit moet dan wel een versterker zijn met een high gain input. Dat wil zeggen dat je er de speakerkabels op aan sluit en dan van de versterker door naar de nieuwe speakers.

Maar opzich een verbetering van de geluidskwaliteit is natuurlijk ook al heel wat.
Ik weet niet of je altijd alleen rijd, maar hoe vaak zet je het volume op maximaal? Als je passagiers hebt is dit natuurlijk niet fijn en normaal gesproken staat je radio dan op het niveau dat je nog normaal met elkaar kunt spreken.
Heb je trouwens de optie ‘auto volume’ aan of uit staan? Dit past je geluid aan naar het omgevings geluid. Toen wij onze auto kochten stond dit aan en naarmate we harder gingen rijden, dus meer motor geluid, ging de radio ook harder zonder dat dit zichtbaar was op het display.

Nadat dat uitgezet was vonden we het geluid gelijk al beter.
Weet niet of jouw radio deze functie heeft. Zoek het even op in de handleiding of blader gelijk door het menu van de radio.
Het zou zomaar nog wat verbetering op kunnen leveren.
Ik weet zo even niet waar het zit, maar zoek even, of anders de handleiding van de auto.

Profiel  
 
extragroot
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 25 mei 2017 02:00 PM
  [ # 24 ]

die functie zag ik idd.

ik ga geen upgrades meer doen , ik wil er niets meer aan spenderen ,
tis me geen prioriteit om nog te eraan te werken of tweaken.

1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook